Tato bakalářská práce porovnává a analyzuje Obratník raka Henryho Millera (1934) a Nahý oběd (1959) Williama Burroughse na základě obscénnosti jako jednoho ze zásadních rysů tvorby obou autorů. Oba autoři se v těchto dílech vymezují proti uniformitě moderní společnosti konzumu. Miller a Burroughs upozorňují na šířící se automatismy a netečnost moderní společnosti, které pronikají až do nitra moderního člověka a připomínají množení rakovinných buněk. Cílem této práce je prokázat důležitost obscénnosti jako umělecké techniky, kterou oba autoři konfrontují čtenáře s "rakovinou" modernity a probouzí je z nečinnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis compares and analyses Henry Miller's Tropic of Cancer (1934) and William Burroughs' Naked Lunch (1959) on the basis of obscenity as a significant element of their work. In these texts, both authors revolt against the uniformity of modernity's consumption. Miller and Burroughs indicate the spreading automatisms and indifference in modern society and modern souls which they compare to the proliferation of the "cancer." The aim of this thesis is to prove the importance of obscenity as an artistic technique by which both authors confront the readers with the "cancer" of modernity and awake them from inertia.
Henry Miller, William Burroughs, Tropic of Cancer, Naked Lunch, obscenity, sexuality, laughter, modernity, oppression, liberation, drugs
Rozsah průvodní práce
43 s.
Jazyk
AN
Anotace
Tato bakalářská práce porovnává a analyzuje Obratník raka Henryho Millera (1934) a Nahý oběd (1959) Williama Burroughse na základě obscénnosti jako jednoho ze zásadních rysů tvorby obou autorů. Oba autoři se v těchto dílech vymezují proti uniformitě moderní společnosti konzumu. Miller a Burroughs upozorňují na šířící se automatismy a netečnost moderní společnosti, které pronikají až do nitra moderního člověka a připomínají množení rakovinných buněk. Cílem této práce je prokázat důležitost obscénnosti jako umělecké techniky, kterou oba autoři konfrontují čtenáře s "rakovinou" modernity a probouzí je z nečinnosti.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis compares and analyses Henry Miller's Tropic of Cancer (1934) and William Burroughs' Naked Lunch (1959) on the basis of obscenity as a significant element of their work. In these texts, both authors revolt against the uniformity of modernity's consumption. Miller and Burroughs indicate the spreading automatisms and indifference in modern society and modern souls which they compare to the proliferation of the "cancer." The aim of this thesis is to prove the importance of obscenity as an artistic technique by which both authors confront the readers with the "cancer" of modernity and awake them from inertia.
Henry Miller, William Burroughs, Tropic of Cancer, Naked Lunch, obscenity, sexuality, laughter, modernity, oppression, liberation, drugs
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je interpretace díla Henryho Millera a Williama S. Burroughse na základě obscénnosti jako jednoho ze zásadních rysů tvorby obou autorů. V úvodu teoreticky vymezím koncept obscénnosti a položím výzkumné otázky. V jednotlivých kapitolách práce se budu věnovat stěžejním dílům Burroughse a Millera-Nahému obědu, Západním zemím, Obratníku raka a Obratníku kozoroha. V analytických kapitolách se zaměřím na obscénnost v souvislosti s prorockými vizemi obou autorů, jejich vnímáním společnosti a zásadními motivy, které se v dílech objevují. Nakonec srovnám chápání obscenity u obou autorů a položím si otázku, jakou má Millerovo a Burroughsovo dílo relevanci dnes (a jakým způsobem je obscénní naše "tekutá", postmoderní doba).
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem práce je interpretace díla Henryho Millera a Williama S. Burroughse na základě obscénnosti jako jednoho ze zásadních rysů tvorby obou autorů. V úvodu teoreticky vymezím koncept obscénnosti a položím výzkumné otázky. V jednotlivých kapitolách práce se budu věnovat stěžejním dílům Burroughse a Millera-Nahému obědu, Západním zemím, Obratníku raka a Obratníku kozoroha. V analytických kapitolách se zaměřím na obscénnost v souvislosti s prorockými vizemi obou autorů, jejich vnímáním společnosti a zásadními motivy, které se v dílech objevují. Nakonec srovnám chápání obscenity u obou autorů a položím si otázku, jakou má Millerovo a Burroughsovo dílo relevanci dnes (a jakým způsobem je obscénní naše "tekutá", postmoderní doba).
Seznam doporučené literatury
Burroughs, William Seward. Naked Lunch. New York: Grove Press, 2001. Print.
Burroughs, William Seward. The Western Lands. New York: Viking Penguin Inc., 1987. Print.
Decker, James. Henry Miller and Narrative Form. New York: Taylor & Francis Inc., 2005. Print.
Harris, Oliver. William Burroughs and the Secret of Fascination. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2003. Print.
Jong, Erica. The Devil at Large. London: Chatto & Windus Limited, 1993. Print.
Lydenberg, Robin. Word Cultures: Radical Theory and Practice in William S. Burroughs' Fiction. Champaign: University of Illinois Press, 1987. Print.
Lydenberg, Robin, and Jennie Skerl. William S. Burroughs at the Front: Critical Reception, 1959-1989. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1991. Print.
Miller, Henry. Tropic of Cancer. New York: Grove Press,1961. Print.
Miller, Henry. Tropic of Capricorn. New York: Grove Press, 1961. Print.
Miles, Berry. William Burroughs: El Hombre Invisible. London: Virgin Books, 2002. Print.
Seznam doporučené literatury
Burroughs, William Seward. Naked Lunch. New York: Grove Press, 2001. Print.
Burroughs, William Seward. The Western Lands. New York: Viking Penguin Inc., 1987. Print.
Decker, James. Henry Miller and Narrative Form. New York: Taylor & Francis Inc., 2005. Print.
Harris, Oliver. William Burroughs and the Secret of Fascination. Carbondale: Southern Illinois University Press, 2003. Print.
Jong, Erica. The Devil at Large. London: Chatto & Windus Limited, 1993. Print.
Lydenberg, Robin. Word Cultures: Radical Theory and Practice in William S. Burroughs' Fiction. Champaign: University of Illinois Press, 1987. Print.
Lydenberg, Robin, and Jennie Skerl. William S. Burroughs at the Front: Critical Reception, 1959-1989. Carbondale: Southern Illinois University Press, 1991. Print.
Miller, Henry. Tropic of Cancer. New York: Grove Press,1961. Print.
Miller, Henry. Tropic of Capricorn. New York: Grove Press, 1961. Print.
Miles, Berry. William Burroughs: El Hombre Invisible. London: Virgin Books, 2002. Print.