Důležitou částí této práce je analýza učebnic, poskytující informace o zastoupení témat holocaustu a "táborů nesvobody" v nich.
Diplomová práce nejprve vysvětluje oba tyto pojmy a následně se zabývá literaturou, která k těmto tématům byla napsána v České republice i ve světě. Tyto poznatky jsou konfrontovány s realitou výskytu jednotlivých děl v učebnicích.
Stěžejní součástí práce je tvorba a následná realizace modelových hodin, která má za cíl vhodně a komplexně uchopit obě témata v hodinách literatury.
Anotace v angličtině
Important part of this thesis is analysis of chosen textbooks which provides information about the presence topics holocaust and "camps of lack of freedom in them.
The diploma thesis firstly explained both of these concepts and subsequently is engaged in literature which was written in Czech republic and in the world. Subsequently are these findings confronted with reality occurence in textbooks.
The most important part thesis is creation and implementation model hour which aims to comprehensively and appropriately grasp both topics in hours literature.
Klíčová slova
holocaust, tábor nesvobody, literatura, střední školství, učebnice, modelová hodina
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, "camp of lack of freedom", literature, secondary education, textbook, model hour
Rozsah průvodní práce
110 s. (157 582 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Důležitou částí této práce je analýza učebnic, poskytující informace o zastoupení témat holocaustu a "táborů nesvobody" v nich.
Diplomová práce nejprve vysvětluje oba tyto pojmy a následně se zabývá literaturou, která k těmto tématům byla napsána v České republice i ve světě. Tyto poznatky jsou konfrontovány s realitou výskytu jednotlivých děl v učebnicích.
Stěžejní součástí práce je tvorba a následná realizace modelových hodin, která má za cíl vhodně a komplexně uchopit obě témata v hodinách literatury.
Anotace v angličtině
Important part of this thesis is analysis of chosen textbooks which provides information about the presence topics holocaust and "camps of lack of freedom in them.
The diploma thesis firstly explained both of these concepts and subsequently is engaged in literature which was written in Czech republic and in the world. Subsequently are these findings confronted with reality occurence in textbooks.
The most important part thesis is creation and implementation model hour which aims to comprehensively and appropriately grasp both topics in hours literature.
Klíčová slova
holocaust, tábor nesvobody, literatura, střední školství, učebnice, modelová hodina
Klíčová slova v angličtině
Holocaust, "camp of lack of freedom", literature, secondary education, textbook, model hour
Zásady pro vypracování
Vymezte okruh bádání: umělecká literatura věnující se reflexi holocaustu, komunistických pracovních táborů a souvisejícího traumatu (stanovení hranic žánrových, obsahových).
Blíže specifikujte svůj záběr v tomto tématu (tematicky, časově, z hlediska literatury apod.).
Shrňte pojetí tohoto fenoménu v pedagogické oblasti (analýza vzorku učebnic literatury, dějepisu, občanské výchovy a dalších předmětů).
Teoretická část: nalezněte odpovědi / vlastní stanovisko v následujících otázkách: Patří toto téma do osnov dějepisných nebo literárních? Jak by mělo vypadat ideální pojetí tohoto tématu v dějepisu, jak v literatuře? Jak lze nejlépe vyřešit otázku objektivnosti a subjektivnosti v tomto tématu? Jakou formu výstupu by měla mít etická rovina na straně učitele a žáka? Jaké podmínky napomohou docílit efektivnosti podpor učení tohoto tématu (multimediální materiál, exkurze, beseda s pamětníkem apod.) Jsou nějaké etické hranice v rámci popularizace tohoto tématu, pokud budeme chtít předejít "zážitkové pedagogice" v této oblasti?
Teoretická část: pojmenujte nedostatky pedagogického pojetí tohoto fenoménu, případně pokuste se stávající pedagogický přístup zlepšit - stanovte si konkrétní cíle
Empirická část: své hypotézy z teoretické části ověřte vlastním pedagogickým výzkumem.
Empirická část: aplikujte své poznatky do praxe (vytvoření modelových hodin tematizujících tuto literárně - historickou problematiku, které by zároveň respektovalo současné trendy v didaktice i RVP/ŠVP).
Modelové hodiny realizujte a předneste jejich reflexi.
Zhodnoťte dosažené výsledky a proveďte shrnutí.
Zásady pro vypracování
Vymezte okruh bádání: umělecká literatura věnující se reflexi holocaustu, komunistických pracovních táborů a souvisejícího traumatu (stanovení hranic žánrových, obsahových).
Blíže specifikujte svůj záběr v tomto tématu (tematicky, časově, z hlediska literatury apod.).
Shrňte pojetí tohoto fenoménu v pedagogické oblasti (analýza vzorku učebnic literatury, dějepisu, občanské výchovy a dalších předmětů).
Teoretická část: nalezněte odpovědi / vlastní stanovisko v následujících otázkách: Patří toto téma do osnov dějepisných nebo literárních? Jak by mělo vypadat ideální pojetí tohoto tématu v dějepisu, jak v literatuře? Jak lze nejlépe vyřešit otázku objektivnosti a subjektivnosti v tomto tématu? Jakou formu výstupu by měla mít etická rovina na straně učitele a žáka? Jaké podmínky napomohou docílit efektivnosti podpor učení tohoto tématu (multimediální materiál, exkurze, beseda s pamětníkem apod.) Jsou nějaké etické hranice v rámci popularizace tohoto tématu, pokud budeme chtít předejít "zážitkové pedagogice" v této oblasti?
Teoretická část: pojmenujte nedostatky pedagogického pojetí tohoto fenoménu, případně pokuste se stávající pedagogický přístup zlepšit - stanovte si konkrétní cíle
Empirická část: své hypotézy z teoretické části ověřte vlastním pedagogickým výzkumem.
Empirická část: aplikujte své poznatky do praxe (vytvoření modelových hodin tematizujících tuto literárně - historickou problematiku, které by zároveň respektovalo současné trendy v didaktice i RVP/ŠVP).
Modelové hodiny realizujte a předneste jejich reflexi.
Zhodnoťte dosažené výsledky a proveďte shrnutí.
Seznam doporučené literatury
Brabec, J. a kol: Slovník zakázaných autorů 1948 - 1980. Praha 1991
Bubíková, Š.: O sedmi pokusech sdělit nesdělitelné. In: Tvar, roč. 16, č. 4, s. 23
Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno 2000
Hollidayová, L.: Holocaust a válka očima dětí: (utajené deníky). Praha 1997
Holý, J.(ed.) a kol: Holokaust - šoa - zaglada v české, slovenské a polské literatuře. Praha 2007
Janoušek, P. a kol: Přehledné dějiny české literatury 1945 - 1989. Praha 2012
Kršáková, D.: Holokaust v literatúre a vo filme. In: Slovenská literatúra.- roč. 52, č. 3, s. 237 - 240.
Kurdíková, M.: Čítanka o holocaustu Židů za druhé světové války. Hustopeče 2004
Lustig, A.: Eseje, vybrané texty z let 1965 - 2000. Jinočany 2001
Lustig, A.: O literatuře. Praha 2006
Mocná, D.: Encyklopedie literárních žánrů. Praha 2004
Pavlát, L.(ed.): Souhvězdí smutku. Praha 2003
stálá expozice památníku Terezín: Literatura v Terezínském ghettu
Seznam doporučené literatury
Brabec, J. a kol: Slovník zakázaných autorů 1948 - 1980. Praha 1991
Bubíková, Š.: O sedmi pokusech sdělit nesdělitelné. In: Tvar, roč. 16, č. 4, s. 23
Gavora, P.: Úvod do pedagogického výzkumu. Brno 2000
Hollidayová, L.: Holocaust a válka očima dětí: (utajené deníky). Praha 1997
Holý, J.(ed.) a kol: Holokaust - šoa - zaglada v české, slovenské a polské literatuře. Praha 2007
Janoušek, P. a kol: Přehledné dějiny české literatury 1945 - 1989. Praha 2012
Kršáková, D.: Holokaust v literatúre a vo filme. In: Slovenská literatúra.- roč. 52, č. 3, s. 237 - 240.
Kurdíková, M.: Čítanka o holocaustu Židů za druhé světové války. Hustopeče 2004
Lustig, A.: Eseje, vybrané texty z let 1965 - 2000. Jinočany 2001
Lustig, A.: O literatuře. Praha 2006
Mocná, D.: Encyklopedie literárních žánrů. Praha 2004
Pavlát, L.(ed.): Souhvězdí smutku. Praha 2003
stálá expozice památníku Terezín: Literatura v Terezínském ghettu