Diplomová práce se zabývá kvalitou života osob ze sociálně vyloučených lokalit. V teoretické části je prostřednictvím odborných zdrojů přiblížen pojem kvalita života, na který je pohlíženo z několika úhlů. Dále se věnujeme problematice sociálního vyloučení jeho příčinám, možným aktérům a strategiím, které usilují o sociální začlenění. V poslední kapitole teoretické části více přibližujeme jednu ze sociálních služeb, která se této cílové skupině věnuje. V praktické části práce je realizován výzkum, který porovnává pohledy dvou skupin- skupiny osob využívajících sociálních služeb a skupiny osob odmítajících využívat tyto služby. Cílem výzkumného šetření je analýza kvality života obou vybraných skupin a porovnání preferencí hodnot mezi těmito skupinami. Výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím rozhovorů a dotazníků doplněných škálováním. Výstupem práce je zhodnocení výsledků výzkumu, který je zaměřen na hodnocení vlastního životního stylu, důležitosti různých oblastí životních hodnot a zjištění osobní spokojenosti s těmito hodnotami. Závěrem uvedeme některá doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about the life quality of people living in social-excluded locations. The term life quality that is observed from several angles is elaborated on in the theoretical part via expert sources. Further, we deal with the issue of social exclusion; its causes, its possibles participants and strategies which urge for social integration. In the last chapter of the theoretical part we focus on one social service which deals with named group. An investigation that compares opinions of two groups is realized in the practical part. One group which uses social services and the latter who refuse to use those services. Life quality analysis of each group and the comparison of value selection between groups are the aims of the research. The research was realized via interviews and questionnaires amended with scaling. The thesis conclusion will contain a research assessment, which will focus on classification of proper life style, the importance of different life values and an ascertainment of personal satisfaction with these values. We will also state some recommendations for the profession.
Klíčová slova
Kvalita života, sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Quality of life , social exclusion , social exclusion location, social services
Rozsah průvodní práce
75 s. (122 632 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá kvalitou života osob ze sociálně vyloučených lokalit. V teoretické části je prostřednictvím odborných zdrojů přiblížen pojem kvalita života, na který je pohlíženo z několika úhlů. Dále se věnujeme problematice sociálního vyloučení jeho příčinám, možným aktérům a strategiím, které usilují o sociální začlenění. V poslední kapitole teoretické části více přibližujeme jednu ze sociálních služeb, která se této cílové skupině věnuje. V praktické části práce je realizován výzkum, který porovnává pohledy dvou skupin- skupiny osob využívajících sociálních služeb a skupiny osob odmítajících využívat tyto služby. Cílem výzkumného šetření je analýza kvality života obou vybraných skupin a porovnání preferencí hodnot mezi těmito skupinami. Výzkumné šetření bylo realizováno prostřednictvím rozhovorů a dotazníků doplněných škálováním. Výstupem práce je zhodnocení výsledků výzkumu, který je zaměřen na hodnocení vlastního životního stylu, důležitosti různých oblastí životních hodnot a zjištění osobní spokojenosti s těmito hodnotami. Závěrem uvedeme některá doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about the life quality of people living in social-excluded locations. The term life quality that is observed from several angles is elaborated on in the theoretical part via expert sources. Further, we deal with the issue of social exclusion; its causes, its possibles participants and strategies which urge for social integration. In the last chapter of the theoretical part we focus on one social service which deals with named group. An investigation that compares opinions of two groups is realized in the practical part. One group which uses social services and the latter who refuse to use those services. Life quality analysis of each group and the comparison of value selection between groups are the aims of the research. The research was realized via interviews and questionnaires amended with scaling. The thesis conclusion will contain a research assessment, which will focus on classification of proper life style, the importance of different life values and an ascertainment of personal satisfaction with these values. We will also state some recommendations for the profession.
Klíčová slova
Kvalita života, sociální vyloučení, sociálně vyloučená lokalita, sociální služby
Klíčová slova v angličtině
Quality of life , social exclusion , social exclusion location, social services
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše, způsoby řešení, metodologické přístupy ke zkoumané problematice. 2. Základy metodologie pedagogického výzkumu: rozhovor, škálování. 3. Analýza objektivní a subjektivní stránky života, vymezení klíčových pojmů tématu, problematika sociálního vyloučení, služby terénních sociálních programů. 4. Příprava výzkumu, formulace výzkumného problému, cílů, hypotéz, výzkumného vzorku a výběr vhodných výzkumných nástrojů. 5. Realizace výzkumu na vybraných vzorcích skupin, porovnání hodnot a kvality života těchto skupin. Záměrně vybrané vzorky zkoumání o celkové velikosti 20 snímaných osob. Vzorek rozdělen do dvou skupin: 1. Osoby využívající služby ambulantních sociálních služeb; 2. Osoby odmítající využívat ambulantních sociálních služeb. 6. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. 7. Zhodnocení výzkumu a získaných výsledků, ustanovení závěrů, návrhy a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše, způsoby řešení, metodologické přístupy ke zkoumané problematice. 2. Základy metodologie pedagogického výzkumu: rozhovor, škálování. 3. Analýza objektivní a subjektivní stránky života, vymezení klíčových pojmů tématu, problematika sociálního vyloučení, služby terénních sociálních programů. 4. Příprava výzkumu, formulace výzkumného problému, cílů, hypotéz, výzkumného vzorku a výběr vhodných výzkumných nástrojů. 5. Realizace výzkumu na vybraných vzorcích skupin, porovnání hodnot a kvality života těchto skupin. Záměrně vybrané vzorky zkoumání o celkové velikosti 20 snímaných osob. Vzorek rozdělen do dvou skupin: 1. Osoby využívající služby ambulantních sociálních služeb; 2. Osoby odmítající využívat ambulantních sociálních služeb. 6. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. 7. Zhodnocení výzkumu a získaných výsledků, ustanovení závěrů, návrhy a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 209, 376 s. ISBN 978-80-24- 295-4. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315- 185-0. GURKOVÁ, E., GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 201, 23 s. Sestra. ISBN 978-802-4736-259. HIRT, T., JAKOUBEK M. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, 414 s. ISBN 80-86898-76-8. MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006. 41 s. ISBN 80-87007-15-8. MATOUŠEK, O. A KOL. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 184 s. ISBN 978-80-7367-310-9. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
CAKIRPALOGLU, P. Psychologie hodnot. 2., dopl. a přeprac. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 209, 376 s. ISBN 978-80-24- 295-4. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315- 185-0. GURKOVÁ, E., GURKOVÁ, E. Hodnocení kvality života: pro klinickou praxi a ošetřovatelský výzkum. 1. vyd. Praha: Grada, 201, 23 s. Sestra. ISBN 978-802-4736-259. HIRT, T., JAKOUBEK M. "Romové" v osidlech sociálního vyloučení. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006, 414 s. ISBN 80-86898-76-8. MAREŠ, P. Faktory sociálního vyloučení. 1. vyd. Praha: Výzkumný ústav práce a sociálních věcí, 2006. 41 s. ISBN 80-87007-15-8. MATOUŠEK, O. A KOL. Sociální služby. 1. vyd. Praha: Portál, 2007. 184 s. ISBN 978-80-7367-310-9. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1734-0.