Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku možného postupu municipalit v oblasti zajištění a koordinace sociálních a pedagogických intervencí ve vztahu k přístupu sociálně znevýhodněných dětí ke vzdělávání. Teoretická východiska práce jsou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociální stratifikace a sociálního vyloučení, sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, dopadů sociálního vyloučení do oblasti vzdělávání, obecném popisu strategií a konkrétních příkladech dobré praxe z pohledu municipalit. Kvalitativně orientované výzkumné šetření je realizováno ve formě případových studií uvedených strategií dvou vybraných měst Chomutova a Jirkova, a jejich hodnocení z pohledu všech zainteresovaných subjektů, včetně polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými a sociálními pracovníky. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení pro kvalitativní změny ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis thematically focuses on questioning the possible progress
of municipalities within providing and coordinating the social and pedagogical interventions in cognition to social disadvantaged children and their education. Theoretical parts in the thesis are based on actual acknowledgments from the following fields, social stratification and social exclusion, social disadvantage in education, outcomes of social exclusion in education, general description of strategies and specific examples of good practise from the municipalities' point of view. Qualitative research is done in a form of case studies realised under strategies of two towns, Chomutov and Jirkov, including their classification from the view of all interested subjects and semi-structured interviews with pedagogical and social workers. The conclusion of this thesis includes structured recommendations for qualitative changes in the studied field.
Klíčová slova
Sociální stratifikace, sociální vyloučení, sociální (sociokulturní) znevýhodnění, podpora vzdělávání, strategická opatření.
Klíčová slova v angličtině
Social stratification, social exclusion, social disadvantage, support in education, strategic precautions.
Rozsah průvodní práce
114 s. (196 882 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientována na problematiku možného postupu municipalit v oblasti zajištění a koordinace sociálních a pedagogických intervencí ve vztahu k přístupu sociálně znevýhodněných dětí ke vzdělávání. Teoretická východiska práce jsou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociální stratifikace a sociálního vyloučení, sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, dopadů sociálního vyloučení do oblasti vzdělávání, obecném popisu strategií a konkrétních příkladech dobré praxe z pohledu municipalit. Kvalitativně orientované výzkumné šetření je realizováno ve formě případových studií uvedených strategií dvou vybraných měst Chomutova a Jirkova, a jejich hodnocení z pohledu všech zainteresovaných subjektů, včetně polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými a sociálními pracovníky. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení pro kvalitativní změny ve zkoumané oblasti.
Anotace v angličtině
This thesis thematically focuses on questioning the possible progress
of municipalities within providing and coordinating the social and pedagogical interventions in cognition to social disadvantaged children and their education. Theoretical parts in the thesis are based on actual acknowledgments from the following fields, social stratification and social exclusion, social disadvantage in education, outcomes of social exclusion in education, general description of strategies and specific examples of good practise from the municipalities' point of view. Qualitative research is done in a form of case studies realised under strategies of two towns, Chomutov and Jirkov, including their classification from the view of all interested subjects and semi-structured interviews with pedagogical and social workers. The conclusion of this thesis includes structured recommendations for qualitative changes in the studied field.
Klíčová slova
Sociální stratifikace, sociální vyloučení, sociální (sociokulturní) znevýhodnění, podpora vzdělávání, strategická opatření.
Klíčová slova v angličtině
Social stratification, social exclusion, social disadvantage, support in education, strategic precautions.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku možného postupu municipalit v oblasti zajištění a koordinace sociálních a pedagogických intervencí ve vztahu k přístupu sociálně znevýhodněných dětí ke vzdělávání. Teoretická východiska práce budou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociální stratifikace a sociálního vyloučení, dopadů sociálního vyloučení do oblasti vzdělávání, sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, obecném popisu strategií a konkrétních příkladech dobré praxe z pohledu municipalit. Kvalitativně orientované výzkumné šetření bude realizováno ve formě případových studií uvedených strategií vybraných měst a jejich hodnocení z pohledu všech zainteresovaných subjektů, včetně polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými a sociálními pracovníky. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení pro kvalitativní změny ve zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku možného postupu municipalit v oblasti zajištění a koordinace sociálních a pedagogických intervencí ve vztahu k přístupu sociálně znevýhodněných dětí ke vzdělávání. Teoretická východiska práce budou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociální stratifikace a sociálního vyloučení, dopadů sociálního vyloučení do oblasti vzdělávání, sociálního znevýhodnění ve vzdělávání, obecném popisu strategií a konkrétních příkladech dobré praxe z pohledu municipalit. Kvalitativně orientované výzkumné šetření bude realizováno ve formě případových studií uvedených strategií vybraných měst a jejich hodnocení z pohledu všech zainteresovaných subjektů, včetně polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými a sociálními pracovníky. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení pro kvalitativní změny ve zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
GABAL Ivan. Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a komunit v České
republice a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: GAC, 2006.
HENDL Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7367-040-2.
MUSIL Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale? Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001.ISBN: 80-903070-0-0.
ŠVAŘÍČEK Roman, ŠEĎOVÁ Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. ISBN: 80-736731-3-4.
ZÍKOVÁ Tereza. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2011. ISBN: 80-261005-3-0.
SVOBODA Zdeněk, MORVAYOVÁ Petra a kol.. Schola Excludus. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN: 978-80-7414-221-5.
SVOBODA Zdeněk, SMOLÍK Arnošt a kol.. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN: 978-80-7414-328-1.
Seznam doporučené literatury
GABAL Ivan. Analýza sociálně vyloučených romských lokalit a komunit v České
republice a absorpční kapacity subjektů působících v této oblasti. Praha: GAC, 2006.
HENDL Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN: 80-7367-040-2.
MUSIL Libor. Ráda bych Vám pomohla, ale? Dilemata práce s klienty v organizacích. Brno: Marek Zeman, 2004. ISBN 80-903070-1-9.
NAVRÁTIL, Pavel. Teorie a metody sociální práce. Brno: Marek Zeman, 2001.ISBN: 80-903070-0-0.
ŠVAŘÍČEK Roman, ŠEĎOVÁ Klára. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách: pravidla hry. Praha: Portál, 2007. ISBN: 80-736731-3-4.
ZÍKOVÁ Tereza. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita, 2011. ISBN: 80-261005-3-0.
SVOBODA Zdeněk, MORVAYOVÁ Petra a kol.. Schola Excludus. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN: 978-80-7414-221-5.
SVOBODA Zdeněk, SMOLÍK Arnošt a kol.. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2010. ISBN: 978-80-7414-328-1.