Tématem této bakalářské práce je "Informovanost pedagogů základních škol o poskytování první pomoci". Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, zda a jak kvalitně jsou učitelé, v teoretické rovině, schopni poskytnout první pomoc. Práce je rozdělená do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
V teoretické části se věnuji samotné problematice poskytování první pomoci, od definice první pomoci až k vybraným případům, kde vysvětluji, jak správně postupovat při záchraně života. Nalezneme zde témata jako: cíle, fáze a obecné zásady první pomoci až po vybrané stavy, jako je například bezvědomí, šok a popáleniny.
Praktická část je výzkumného charakteru, kde se snažím zjistit, na jaké úrovni jsou teoretické znalosti pedagogů o poskytování první pomoci. Vlastní výzkum byl prováděn kvantitativně, formou mnou vytvořeného dotazníku.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is "Knowledge of first aid focused on primary school teachers". The main goal of my bachelor thesis is to find out, whether and how sufficiently are teachers able to give first aid in the theoretical field. The labour is devided into two main parts, theoretical and practical.
In the theoretical part I devote myself to the fist-aid issue itself, from first-aid definition to chosen cases, where I clear up, how correctly to act while saving life. In this labour we can find themes like: goals, stages and general conclusions of first-aid up to selected health states, such as unconscious, shock and burns.
The practical part has a research character, where I try to find out, what level of knowledges have educationalists in the field of giving first aid. The research itself has been performed quantitatively in the form of questionnaire created by me.
Klíčová slova
První pomoc, kardiopulmonální resuscitace, pedagog, základní škola.
Tématem této bakalářské práce je "Informovanost pedagogů základních škol o poskytování první pomoci". Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, zda a jak kvalitně jsou učitelé, v teoretické rovině, schopni poskytnout první pomoc. Práce je rozdělená do dvou hlavních částí, teoretické a praktické.
V teoretické části se věnuji samotné problematice poskytování první pomoci, od definice první pomoci až k vybraným případům, kde vysvětluji, jak správně postupovat při záchraně života. Nalezneme zde témata jako: cíle, fáze a obecné zásady první pomoci až po vybrané stavy, jako je například bezvědomí, šok a popáleniny.
Praktická část je výzkumného charakteru, kde se snažím zjistit, na jaké úrovni jsou teoretické znalosti pedagogů o poskytování první pomoci. Vlastní výzkum byl prováděn kvantitativně, formou mnou vytvořeného dotazníku.
Anotace v angličtině
The theme of this bachelor thesis is "Knowledge of first aid focused on primary school teachers". The main goal of my bachelor thesis is to find out, whether and how sufficiently are teachers able to give first aid in the theoretical field. The labour is devided into two main parts, theoretical and practical.
In the theoretical part I devote myself to the fist-aid issue itself, from first-aid definition to chosen cases, where I clear up, how correctly to act while saving life. In this labour we can find themes like: goals, stages and general conclusions of first-aid up to selected health states, such as unconscious, shock and burns.
The practical part has a research character, where I try to find out, what level of knowledges have educationalists in the field of giving first aid. The research itself has been performed quantitatively in the form of questionnaire created by me.
Klíčová slova
První pomoc, kardiopulmonální resuscitace, pedagog, základní škola.
1. Z dostupných databází EBSChost, GoogleScholar, PubMed aj. zpracovat domácí a zahraniční zdroje pomocí rešerší.
2. Analyzovat rešerše a popsat standardizovaný postup poskytnutí první pomoci.
3. Vyhotovit dotazník vlastní konstrukce zaměřený na zjištění znalostí v této problematice.
4. Provést hodnocení obsahové validity dotazníku odborníky z praxe.
5. Provést sběr dat u pedagodů vybraných základních škol.
6. Vyhodnotit a interpretovat zjištěná data.
Zásady pro vypracování
1. Z dostupných databází EBSChost, GoogleScholar, PubMed aj. zpracovat domácí a zahraniční zdroje pomocí rešerší.
2. Analyzovat rešerše a popsat standardizovaný postup poskytnutí první pomoci.
3. Vyhotovit dotazník vlastní konstrukce zaměřený na zjištění znalostí v této problematice.
4. Provést hodnocení obsahové validity dotazníku odborníky z praxe.
5. Provést sběr dat u pedagodů vybraných základních škol.
6. Vyhodnotit a interpretovat zjištěná data.
Seznam doporučené literatury
1. BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-2334-1.
2. HARVEY, Stephen, David KIRK a Toni O'DONOVAN. Sport Education as a pedagogical application for ethical development in physical education and youth sport. 2011, č. 19, s. 41-62. DOI: 10.1080/13573322.2011.624594. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2011.624594#.U19myKJork9
3. KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc I: Pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4199-4.
4. KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc II: Pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4200-7.
5. KUBÍKOVÁ, Zdeňka. FAKULTA SPORTOVNÍCH STUDIÍ MASARYKOVY UNIVERZITY. Metodický materiál k výuce první pomoci [online]. 2011. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps11/prvni_pomoc/web/pages/01_zakladni_info.html
6. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. Dostupné z: www.uzis.cz
Seznam doporučené literatury
1. BYDŽOVSKÝ, Jan. Předlékařská první pomoc. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 978-80-247-2334-1.
2. HARVEY, Stephen, David KIRK a Toni O'DONOVAN. Sport Education as a pedagogical application for ethical development in physical education and youth sport. 2011, č. 19, s. 41-62. DOI: 10.1080/13573322.2011.624594. Dostupné z: http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13573322.2011.624594#.U19myKJork9
3. KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc I: Pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2012. ISBN 978-80-247-4199-4.
4. KELNAROVÁ, Jarmila a kol. První pomoc II: Pro studenty zdravotnických oborů. 2. přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, a.s., 2013. ISBN 978-80-247-4200-7.
5. KUBÍKOVÁ, Zdeňka. FAKULTA SPORTOVNÍCH STUDIÍ MASARYKOVY UNIVERZITY. Metodický materiál k výuce první pomoci [online]. 2011. Dostupné z: http://is.muni.cz/do/rect/el/estud/fsps/ps11/prvni_pomoc/web/pages/01_zakladni_info.html
6. Ústav zdravotnických informací a statistiky ČR [online]. Dostupné z: www.uzis.cz
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Informovanost pedagogů základních škol o poskytování první pomoci. Volba tématu vycházela z vlastního zájmu. Cílem bakalářské práce bylo zjistit, do jaké míry jsou učitelé o poskytování první pomoci informováni, zda dochází k proškolování pedagogů a jaká je míra a charakter obav vyplývajících z poskytování první pomoci.. Studentka si stanovila 4 hypotézy, které jsou nesprávně formulovány. Pro empirickou část své práce studentka zvolila kvantitativní formu sběru dat pomocí dotazníkového šetření. Dotazník vlastní konstrukce byl určen pedagogům základní školy Byl složen z 26 otázek, z toho bylo 23 otázek uzavřených, zjišťujících znalosti respondentů a 3 otevřené. Celkem 19 bylo trichotomických, 4 dichotomické 3 alternativní. Osloveny byly 3 základní školy v Bílině, kde byly disribuovány dotazníky po souhalsu ředitele školy. Celkem bylo použito 75 dotazníků a návratnost činila 58 dotazníků (77 %). Studentka následně pomocí grafů shrnula výsledky svého šetření a vypracovala doporučení pro praxi. Vedoucí práce nebyla práce doporučena k obhajobě. Studentce bylo doporučeno: opravit formální nedostatky v úpravě práce; opravit citace v teoretické části dle normy a využít aktuálnější zdroje literatury; správně přeformulovat znění hypotéz; adekvátně statisticky vyhodnotit stanovené hypotézy. Otázky vedoucí práce a oponenta: 1) Kdo by měl v dnešní době naučit poskytnutí první pomoci? 2) Ověřovala jste znalosti první pomoci pouze teoretické nebo i praktické? Otázky byly zodpovězeny. Oponent práce souhlasí s navrženými opravami práce, nyní práce nesplňuje požadavky kladené na závěrečnou bakalářskou práci.