Bakalářská práce se věnuje tématu efektivita edukace v oblasti kojení a zaměřuje se na problematiku informovanosti žen prvorodiček v oblasti kojení.
Teoretická část se zabývá anatomií mléčné žlázy, mateřským mlékem, zásadami pro první dny, technikami a polohami při kojení, vlivem kojení pro dítě a matku, obtížemi při kojení, organizacemi podporující kojení a edukací.
Praktická část se zabývá tím, do jaké míry jsou ženy informované v oblasti kojení. Zda umí používat správnou polohu a techniku při kojení, jaká je frekvence a četnost kojení a jak při problémech pečovat o prsy.
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit míru znalostí a dovedností prvorodiček v oblasti kojení při propuštění z oddělení šestinedělí ve srovnání s doporučenými postupy.
Výzkum byl proveden u žen, které rodily v městské nemocnici Čáslav, po propuštění z oddělení šestinedělí. Pro výzkum jsme použila metodu dotazníku. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v tabulkách a pro lepší přehlednost v grafech.
Anotace v angličtině
The thesis deals topic the efficiency of education in breast-feeding and deals of problems knowledge primiparas in breast-feeding.
The theoretical part deals with a brief anatomy of mammary gland, breast milk, the first days principals, breast-feeding techniques and positions, the influence of breast-feeding on a child and mother, difficulties related to breast-feeding, the organizations supporting breast-feeding and education.
The practical part deals with the level of mothers' awareness in the subject of breast-feeding, their ability to use the correct breast-feeding position and technique, the frequency and amount of breast-feeding and the breast treatment in case of some problems.
The mail goal of this bachelor paper was to learn the level of knowledge and abilities in the subject of breast-feeding at the release form the confinement department in comparison with the recommended procedures.
The research was made with women who gave birth to their children in the city hospital in Čáslav, after release from the confinement department. A questionnaire was used as a method of the research. The results of the research are summarized in tables and charts for better clarity.
Bakalářská práce se věnuje tématu efektivita edukace v oblasti kojení a zaměřuje se na problematiku informovanosti žen prvorodiček v oblasti kojení.
Teoretická část se zabývá anatomií mléčné žlázy, mateřským mlékem, zásadami pro první dny, technikami a polohami při kojení, vlivem kojení pro dítě a matku, obtížemi při kojení, organizacemi podporující kojení a edukací.
Praktická část se zabývá tím, do jaké míry jsou ženy informované v oblasti kojení. Zda umí používat správnou polohu a techniku při kojení, jaká je frekvence a četnost kojení a jak při problémech pečovat o prsy.
Hlavním cílem bakalářské práce bylo zjistit míru znalostí a dovedností prvorodiček v oblasti kojení při propuštění z oddělení šestinedělí ve srovnání s doporučenými postupy.
Výzkum byl proveden u žen, které rodily v městské nemocnici Čáslav, po propuštění z oddělení šestinedělí. Pro výzkum jsme použila metodu dotazníku. Výsledky výzkumu jsou shrnuty v tabulkách a pro lepší přehlednost v grafech.
Anotace v angličtině
The thesis deals topic the efficiency of education in breast-feeding and deals of problems knowledge primiparas in breast-feeding.
The theoretical part deals with a brief anatomy of mammary gland, breast milk, the first days principals, breast-feeding techniques and positions, the influence of breast-feeding on a child and mother, difficulties related to breast-feeding, the organizations supporting breast-feeding and education.
The practical part deals with the level of mothers' awareness in the subject of breast-feeding, their ability to use the correct breast-feeding position and technique, the frequency and amount of breast-feeding and the breast treatment in case of some problems.
The mail goal of this bachelor paper was to learn the level of knowledge and abilities in the subject of breast-feeding at the release form the confinement department in comparison with the recommended procedures.
The research was made with women who gave birth to their children in the city hospital in Čáslav, after release from the confinement department. A questionnaire was used as a method of the research. The results of the research are summarized in tables and charts for better clarity.
1. Teoretická analýza odborné literatury daného problému, literární rešerše z databází Nursing Ovid, EBSCO discovery System, Pub Med a jiné.
2. Vymezit oblast edukace o kojení, popsat a porovnat domácí a světové studie.
3. V empirické části provést sběr dat u žen v období šestinedělí pomocí dotazníku zaměřeného na efektivitu edukace, zjištěná data statisticky vyhodnotit a interpretovat.
4. Výsledky výzkumu porovnat s domácími a světovými autory.
Zásady pro vypracování
1. Teoretická analýza odborné literatury daného problému, literární rešerše z databází Nursing Ovid, EBSCO discovery System, Pub Med a jiné.
2. Vymezit oblast edukace o kojení, popsat a porovnat domácí a světové studie.
3. V empirické části provést sběr dat u žen v období šestinedělí pomocí dotazníku zaměřeného na efektivitu edukace, zjištěná data statisticky vyhodnotit a interpretovat.
4. Výsledky výzkumu porovnat s domácími a světovými autory.
Seznam doporučené literatury
GASKINOVÁ, Ina May. Průvodce kojením. 1. vyd. Praha: Argo, 2011, 342 s.ISBN 978-80-257-0483-7.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
PORTEOUS, R., KAUFMAN, K., RUSH, J., 2000. The effect of individualized professional support on duration of breastfeeding: a randomized controlled trial. Journal of Human Lactation [online]. 16 (4), 303-308 [vid. 20. 4. 2014]. Dostupné z: http://nursing.tx.ovid.com/.
SCHNEIDROVÁ, Dagmar a kol. Kojení: nejčastější problémy a jejich řešení. 2. dopl.a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2006, 131 s. ISBN 80-247-1308-X.
SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 978-802-4735-924.
Seznam doporučené literatury
GASKINOVÁ, Ina May. Průvodce kojením. 1. vyd. Praha: Argo, 2011, 342 s.ISBN 978-80-257-0483-7.
JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2010, 77 s. ISBN 978-802-4721-712.
PORTEOUS, R., KAUFMAN, K., RUSH, J., 2000. The effect of individualized professional support on duration of breastfeeding: a randomized controlled trial. Journal of Human Lactation [online]. 16 (4), 303-308 [vid. 20. 4. 2014]. Dostupné z: http://nursing.tx.ovid.com/.
SCHNEIDROVÁ, Dagmar a kol. Kojení: nejčastější problémy a jejich řešení. 2. dopl.a přeprac. vyd. Praha: Grada, 2006, 131 s. ISBN 80-247-1308-X.
SIKOROVÁ, Lucie. Dětská sestra v primární a komunitní péči. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 184 s. ISBN 978-802-4735-924.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Efektivita edukace v oblasti kojení". Metodika výzkumu: standardizovaný dotazník. Vyhodnocení získaných dat za pomocí grafů. Doporučení pro praxi: zajistit a podporovat vzdělávání personálu a zajistit dostatek času na edukaci. Vedoucí bakalářské práce sdělila, že cílem předložené bakalářské práce bylo zjistit míru znalostí prvorodiček v oblasti kojení, který do určité míry byl splněn. Autorka zformulovala tři hypotézy, které ale statisticky neověřuje. Diskuze je spíše přehledem získaných dat. Nejsou do diskuze zakomponována teoretická východiska. Náměty do diskuse, doplňující otázky: 1) Objasněte vaše doporučení pro praxi "méně propagovat výhody umělé dětské výživy" ? Oponentka bakalářské práce uvedla, že předložená závěrečná práce se věnuje problematice kojení, edukaci v této oblasti, zda je edukace pro šestinedělky efektivní a přínosná a jak jsou ženy spokojené s realizovanou edukací během jejich hospitalizace. Zadání práce je střední náročnosti, jsou k dispozici četné literární zdroje i vědecké studie, které studentka získala rešeržní činností. Obsahově práce splňuje prvotní zadání, teoretické poznatky jsou přehledně zpracovány. Náměty do diskuse, doplňující otázky: 1) V metodologii uvádíte oslovení jednotlivých respondentů až po ukončení hospitalizace. Jakým způsobem jste je oslovila (dopisem, e-mailem, telefonicky) a jak jste získala kontakty na jednotlivé respondenty? Studentka uvedla, že si domluvila osobní schůzku s rodičkami až po propuštění z porodnice a poté zpracovala dotazník. Komise hodnotila známkou dobře.