Tato bakalářská práce se zabývá charakteristikou a výzkumem problematiky postoje studentů středních škol k muslimům a vychází ze současné situace v Teplicích v Čechách. Hlavním cílem bakalářské práce je zjištění, jaký postoj mají studenti středních škol k muslimům, a to zejména s ohledem na jejich vyšší výskyt v tomto městě. Teoretická část pomocí zpracování a prezentace popisuje pojmy islám, muslim, rasismus a charakterizuje Statutární město Teplice. Praktická část využívá ke zjištění postojů k muslimům dotazník, který byl vyplněn respondenty z maturitních ročníků na pěti místních středních školách. Výsledky provedeného výzkumu poukazují na převážný nezájem žáků středních škol v Teplicích o muslimy a celkovou problematiku a nutnost osvěty na dané téma.
Anotace v angličtině
This bachelors thesis deals with both the characteristic plus research and problematics of nowadays high school students´attitude towards muslims, and it´s based on present conditions in Teplice v Čechách. We have been observing the situation in Teplice city and it´s surroundings. The aim of this thesis is to analyze student´s attitude to muslims considering the increase of muslim population in the city. Theoretical part explains terms such as Islam, muslims, racism and characterize statutory city of Teplice v Čechách. The practical part is mainly analysis of surfy form results filled by IGSCE students from five local high schools. Result of our surfy prove that most of the students of Teplice´s high schools feel ether indiferent towards muslim, thein problematics and feel no need for further education about this topic.
Klíčová slova
islám, muslim, islamismus, migranti, studenti středních škol
Klíčová slova v angličtině
Islam, muslim, Islamism, migrants, high school students
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá charakteristikou a výzkumem problematiky postoje studentů středních škol k muslimům a vychází ze současné situace v Teplicích v Čechách. Hlavním cílem bakalářské práce je zjištění, jaký postoj mají studenti středních škol k muslimům, a to zejména s ohledem na jejich vyšší výskyt v tomto městě. Teoretická část pomocí zpracování a prezentace popisuje pojmy islám, muslim, rasismus a charakterizuje Statutární město Teplice. Praktická část využívá ke zjištění postojů k muslimům dotazník, který byl vyplněn respondenty z maturitních ročníků na pěti místních středních školách. Výsledky provedeného výzkumu poukazují na převážný nezájem žáků středních škol v Teplicích o muslimy a celkovou problematiku a nutnost osvěty na dané téma.
Anotace v angličtině
This bachelors thesis deals with both the characteristic plus research and problematics of nowadays high school students´attitude towards muslims, and it´s based on present conditions in Teplice v Čechách. We have been observing the situation in Teplice city and it´s surroundings. The aim of this thesis is to analyze student´s attitude to muslims considering the increase of muslim population in the city. Theoretical part explains terms such as Islam, muslims, racism and characterize statutory city of Teplice v Čechách. The practical part is mainly analysis of surfy form results filled by IGSCE students from five local high schools. Result of our surfy prove that most of the students of Teplice´s high schools feel ether indiferent towards muslim, thein problematics and feel no need for further education about this topic.
Klíčová slova
islám, muslim, islamismus, migranti, studenti středních škol
Klíčová slova v angličtině
Islam, muslim, Islamism, migrants, high school students
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu: dotazník. 2. Vymezení pojmů islám, muslim, mešita, islamofóbní petice. Postoj studentů teplických středních škol a politických stran zabývajících se touto problematikou. 3. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, hypotéz, stanovení cílů, výběr výzkumného vzorku, příprava. 4. Realizace výzkumu na vybraném vzorku studentů středních škol (cca 80 - 100). Výzkum bude prováděn pomocí dotazníku. Zkoumány budou postoje studentů k této problematice. 5. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy metodologie pedagogického výzkumu: dotazník. 2. Vymezení pojmů islám, muslim, mešita, islamofóbní petice. Postoj studentů teplických středních škol a politických stran zabývajících se touto problematikou. 3. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému, hypotéz, stanovení cílů, výběr výzkumného vzorku, příprava. 4. Realizace výzkumu na vybraném vzorku studentů středních škol (cca 80 - 100). Výzkum bude prováděn pomocí dotazníku. Zkoumány budou postoje studentů k této problematice. 5. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
2) CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 198 s. ISBN 80-244-0765-5.
3) MENDEL, Miloš. Islám v srdci Evropy: vlivy islámské civilizace na dějiny a současnost českých zemí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. 499 s. ISBN 978-80-200-1554-9.
4) MENDEL, Miloš. Islám jako nepřítel?: eseje a poznámky k dějinám a současnosti islámu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 110 s. ISBN 978-80-210-7031-8.
5) VOJTÍŠEK, Zdeněk. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice: náboženství, církve, sekty, duchovní společenství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 462 s. ISBN 80-7178-798-1.
6) BEČKA, Jiří a MENDEL, Miloš. Islám a české země. Olomouc: Votobia, 1998. 207 s. ISBN 80-7220-034-8.
7) FLEISSIG, Jiří a BAHBOUH, Charif. Malá encyklopedie islámu. Praha: Dar ibn Rushd, 1993. 188 s. ISBN 80-900767-3-4.
Seznam doporučené literatury
1) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0.
2) CHRÁSKA, Miroslav. Úvod do výzkumu v pedagogice: základy kvantitativně orientovaného výzkumu. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003. 198 s. ISBN 80-244-0765-5.
3) MENDEL, Miloš. Islám v srdci Evropy: vlivy islámské civilizace na dějiny a současnost českých zemí. Vyd. 1. Praha: Academia, 2007. 499 s. ISBN 978-80-200-1554-9.
4) MENDEL, Miloš. Islám jako nepřítel?: eseje a poznámky k dějinám a současnosti islámu. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014. 110 s. ISBN 978-80-210-7031-8.
5) VOJTÍŠEK, Zdeněk. Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice: náboženství, církve, sekty, duchovní společenství. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. 462 s. ISBN 80-7178-798-1.
6) BEČKA, Jiří a MENDEL, Miloš. Islám a české země. Olomouc: Votobia, 1998. 207 s. ISBN 80-7220-034-8.
7) FLEISSIG, Jiří a BAHBOUH, Charif. Malá encyklopedie islámu. Praha: Dar ibn Rushd, 1993. 188 s. ISBN 80-900767-3-4.