Cíl práce: Zjistit, jaká je připravenost dívek ve věku 13 15 let na jejich první gynekologické vyšetření.
Výzkumný soubor: Dívky ve věku 13 15 let docházející do 8. a 9. tříd základní školy. Počet dívek byl 92, z toho 45 dívek bylo ze Základní školy Mírová a 47 ze Základní školy České mládeže.
Metoda: Pro sběr dat byla použita metoda kvantitativního výzkumu prostřednictvím nestrukturovaného dotazníku. Sběr dat proběhl v prosinci 2014 na Základní škole Mírová a v lednu 2015 na Základní škole České mládeže v Ústí nad Labem. Dotazník obsahoval otázky většinou uzavřené, ale i několik otázek otevřených. Zjištěná data byla zpracována v programu Microsoft Excel a zaznamenána absolutní i relativní četností. Byly stanoveny výzkumné hypotézy a následně zpracovány pomocí funkce KDYŽ, kontingenční tabulky a nakonec vyhodnoceny pomocí tzv. CHI-TESTU.
Výsledky: Vyhodnocením dat získaných z dotazníkového šetření vyplývá, že většina dívek (70-98 %) odpověděla správně na otázky ohledně orgánů ženské pohlavní soustavy, menstruace a věku první preventivní gynekologické prohlídky. Na otázku týkající se připravenosti dívek na gynekologické vyšetření odpovědělo správně 75 % a chybně 25 %. Data také ukazují, že gynekologickou prohlídku již podstoupilo 10 % dívek. Statistickým zpracováním získaných dat byla zamítnuta první hypotéza alternativní a potvrdila se nulová hypotéza, podle které jsou znalosti dívek na obou základních školách přibližně stejné. U druhé hypotézy tomu bylo stejně. Byla zamítnuta alternativní hypotéza a potvrzena hypotéza nulová, podle které znalosti dívek nemají vliv na obavy z jejich prvního gynekologického vyšetření.
Závěr: Z výsledků práce vyplývá, že i když na Základní škole Mírová se edukace dívek v oblasti gynekologické prohlídky liší a výchovná poradkyně s dívkami aktivně dochází do gynekologické ambulance, znalosti dívek v této oblasti jsou na obou školách téměř stejné a nemají významný vliv na jejich obavy
z prvního gynekologického vyšetření, neboť většina dívek uvedla, že z prvního gynekologického vyšetření obavy má.
Anotace v angličtině
Aim of the thesis: To ascertain the level of preparedness for the first gynaecological examination of girls at the age of 13 15.
Field research: Girls aged 13 15 attending 8th or 9th grade of elementary school. The number of girls was 92, out of which 45 girls attend Základní škola Mírová and the other 47 girls attend Základní škola Česká mládež.
Method: For gathering the information, the method of quantitative research was used in the form of an unstructured questionnaire. Gathering of the information was done during December 2014 at Základní škola Mírová and during January 2015
at Základní škola Česká mládež in Ústí nad Labem. The questionnaire mostly contained closed questions but several open questions were included as well. The gathered data was processed in Microsoft Excel by the function of relative and absolute frequency. Given research hypotheses were then processed by the IF function and the contingent tables, and were finally assessed by the CHI-TEST.
Results: From the data evaluation emerges the fact that the most of the girls
(70-98%) correctly answered the questions concerning organs of female reproductive system, period, and the age of girls visiting gynaecological ambulance for the first time. As for the question concerning the girls' preparedness for the first gynaecological examination, 75% of them answered correctly and 25% of them answered it incorrectly. By the statistical processing of the data, the first alternative hypothesis was declined, and the zero hypothesis, according to which the girl's knowledge have no impact on their fear of the first gynaecological examination, was confirmed.
Conclusion: The results of the thesis show that even though the gynaecological exam education of the girls attending Základní škola Mírová is different and the guidance counsellor actively visits the gynaecological ambulation with the girls, the girl's knowledge of this field is nearly the same at both schools and has no significant influence on their fear of the first gynaecological examination, as the most of the girls have stated that they fear of it.
Klíčová slova
gynekologické vyšetření, gynekologická prohlídka, dětská gynekologie, první gynekologická prohlídka, strach z lékaře
Klíčová slova v angličtině
gynaecological examination, gynaecological exam, paediatric gynaecology, the first gynaecological visit, fear of the doctor
Rozsah průvodní práce
89 s. + 8 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Cíl práce: Zjistit, jaká je připravenost dívek ve věku 13 15 let na jejich první gynekologické vyšetření.
Výzkumný soubor: Dívky ve věku 13 15 let docházející do 8. a 9. tříd základní školy. Počet dívek byl 92, z toho 45 dívek bylo ze Základní školy Mírová a 47 ze Základní školy České mládeže.
Metoda: Pro sběr dat byla použita metoda kvantitativního výzkumu prostřednictvím nestrukturovaného dotazníku. Sběr dat proběhl v prosinci 2014 na Základní škole Mírová a v lednu 2015 na Základní škole České mládeže v Ústí nad Labem. Dotazník obsahoval otázky většinou uzavřené, ale i několik otázek otevřených. Zjištěná data byla zpracována v programu Microsoft Excel a zaznamenána absolutní i relativní četností. Byly stanoveny výzkumné hypotézy a následně zpracovány pomocí funkce KDYŽ, kontingenční tabulky a nakonec vyhodnoceny pomocí tzv. CHI-TESTU.
Výsledky: Vyhodnocením dat získaných z dotazníkového šetření vyplývá, že většina dívek (70-98 %) odpověděla správně na otázky ohledně orgánů ženské pohlavní soustavy, menstruace a věku první preventivní gynekologické prohlídky. Na otázku týkající se připravenosti dívek na gynekologické vyšetření odpovědělo správně 75 % a chybně 25 %. Data také ukazují, že gynekologickou prohlídku již podstoupilo 10 % dívek. Statistickým zpracováním získaných dat byla zamítnuta první hypotéza alternativní a potvrdila se nulová hypotéza, podle které jsou znalosti dívek na obou základních školách přibližně stejné. U druhé hypotézy tomu bylo stejně. Byla zamítnuta alternativní hypotéza a potvrzena hypotéza nulová, podle které znalosti dívek nemají vliv na obavy z jejich prvního gynekologického vyšetření.
Závěr: Z výsledků práce vyplývá, že i když na Základní škole Mírová se edukace dívek v oblasti gynekologické prohlídky liší a výchovná poradkyně s dívkami aktivně dochází do gynekologické ambulance, znalosti dívek v této oblasti jsou na obou školách téměř stejné a nemají významný vliv na jejich obavy
z prvního gynekologického vyšetření, neboť většina dívek uvedla, že z prvního gynekologického vyšetření obavy má.
Anotace v angličtině
Aim of the thesis: To ascertain the level of preparedness for the first gynaecological examination of girls at the age of 13 15.
Field research: Girls aged 13 15 attending 8th or 9th grade of elementary school. The number of girls was 92, out of which 45 girls attend Základní škola Mírová and the other 47 girls attend Základní škola Česká mládež.
Method: For gathering the information, the method of quantitative research was used in the form of an unstructured questionnaire. Gathering of the information was done during December 2014 at Základní škola Mírová and during January 2015
at Základní škola Česká mládež in Ústí nad Labem. The questionnaire mostly contained closed questions but several open questions were included as well. The gathered data was processed in Microsoft Excel by the function of relative and absolute frequency. Given research hypotheses were then processed by the IF function and the contingent tables, and were finally assessed by the CHI-TEST.
Results: From the data evaluation emerges the fact that the most of the girls
(70-98%) correctly answered the questions concerning organs of female reproductive system, period, and the age of girls visiting gynaecological ambulance for the first time. As for the question concerning the girls' preparedness for the first gynaecological examination, 75% of them answered correctly and 25% of them answered it incorrectly. By the statistical processing of the data, the first alternative hypothesis was declined, and the zero hypothesis, according to which the girl's knowledge have no impact on their fear of the first gynaecological examination, was confirmed.
Conclusion: The results of the thesis show that even though the gynaecological exam education of the girls attending Základní škola Mírová is different and the guidance counsellor actively visits the gynaecological ambulation with the girls, the girl's knowledge of this field is nearly the same at both schools and has no significant influence on their fear of the first gynaecological examination, as the most of the girls have stated that they fear of it.
Klíčová slova
gynekologické vyšetření, gynekologická prohlídka, dětská gynekologie, první gynekologická prohlídka, strach z lékaře
Klíčová slova v angličtině
gynaecological examination, gynaecological exam, paediatric gynaecology, the first gynaecological visit, fear of the doctor
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat přehled rešeršních poznatků vztahujících se k tématu práce
2. Pomocí dotazníku provést šetření v odpovídající věkové kategorii dívek
3. Vyhodnotit výsledky práce a porovnat je s výstupy dalších autorů
4. Na základě zjištěných výsledků zpracovat doporučení pro pedagogy
Zásady pro vypracování
1. Zpracovat přehled rešeršních poznatků vztahujících se k tématu práce
2. Pomocí dotazníku provést šetření v odpovídající věkové kategorii dívek
3. Vyhodnotit výsledky práce a porovnat je s výstupy dalších autorů
4. Na základě zjištěných výsledků zpracovat doporučení pro pedagogy
Seznam doporučené literatury
HAJNOVÁ, Růžena; KLEINOVÁ, Stanislava, 2002. Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, ISBN 80-7013-359-7.
MACKŮ, František, 1996. Gynekologové ženám. Praha: Grada Publishing, ISBN 80-7169-323-5.
ŠILEROVÁ, Lenka, 2003. Sexuální výchova- Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha: Grada Publishing, ISBN 80-247-0291-6.
ZACHAROVÁ, Eva; HERMANOVÁ, Miroslava; ŠRÁMKOVÁ Jaroslava, 2007. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing, ISBN 978-80-247-2068-5.
HOŘEJŠÍ, Jan, 2003. Gynekologické problémy u děvčátek a dospívajících dívek (Informace pro rodiče). Praha: Grada, ISBN 80-247-0553-2.
Seznam doporučené literatury
HAJNOVÁ, Růžena; KLEINOVÁ, Stanislava, 2002. Průvodce sexuální výchovou pro základní a střední školy. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví v Brně, ISBN 80-7013-359-7.
MACKŮ, František, 1996. Gynekologové ženám. Praha: Grada Publishing, ISBN 80-7169-323-5.
ŠILEROVÁ, Lenka, 2003. Sexuální výchova- Jak a proč mluvit s dětmi o sexualitě. Praha: Grada Publishing, ISBN 80-247-0291-6.
ZACHAROVÁ, Eva; HERMANOVÁ, Miroslava; ŠRÁMKOVÁ Jaroslava, 2007. Zdravotnická psychologie. Praha: Grada Publishing, ISBN 978-80-247-2068-5.
HOŘEJŠÍ, Jan, 2003. Gynekologické problémy u děvčátek a dospívajících dívek (Informace pro rodiče). Praha: Grada, ISBN 80-247-0553-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Připravenost dívek na první gynekologické vyšetření. V úvodu své prezentace se studentka zaměřila na teoretickou část práce. Hlavním cílem bylo zjistit připravenost dívek ve věku 13 - 15 let na jejich první gynekologické vyšetření. Od hlavního cíle se odvíjelo 5 dílčích cílů. Studentka si vybrala dívky z 8. a 9. tříd ZŠ Mírová a ZŠ České mládeže. Celkem měla ke svému výzkumu k dispozici 92 dívek. Metodikou výzkumu byl kvantitativní výzkum formou nestrukturovaného dotazníku, odpovědi uvedla v absolutní a relativní četností a hypotézy vyhodnotila tzv. Chí-testem. Autorka následně prezentovala výsledky svého šetření. Na závěr své prezentace uvedla, že hlavní cíl práce byl splněn a dívky byly poměrně dobře informovány o gynekologické prohlídce, 10% dívek již dokonce gynekologickou prohlídku absolvovalo. Vypracovala doporučení pro praxi. Otázky vedoucího práce a oponenta: 1) Jak si vysvětlujete větší úspěšnost ve znalostní části výzkumu u dívek jedné školy, oproti skupině dívek z druhé školy, o které víte, že se aktivně zúčastní edukace porodní asistentkou v gynekologické ambulanci v průběhu výuky VKZ?