Bakalářská práce s názvem "Ergoterapie jako součást komplexní lázeňské péče u dětí s DMO" se skládá ze tří částí. V obecné části se věnuji definici dětské mozkové obrny, incidenci, etiologii a její následné klasifikaci. Pozornost věnuji také přidruženým poruchám, diagnostice, léčbě a kineziologii, kde charakterizuji diparetickou formu DMO. Speciální část je zaměřena na léčebné metody, fyzikální terapie a alternativní způsoby léčby, které využíváme v ergoterapii. Hlavní část je věnována kazuistice dítěte s dětskou mozkovou obrnou. Zahrnuje cíle a úkoly práce, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klienta. Na závěr práce se věnuji vyhodnocení mé práce.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis titled " Occupational therapy as part of comprehensive spa care for children with cerebral palsy " consists of three parts .
In the general section is devoted to the definition of cerebral palsy incidence, etiology, classification, associated disorders, diagnosis, treatment, and at the end of kinesiology, which characterize the form of a diuretic DMO.
A special section focuses on methods of treatment, physical therapy and alternative treatments that we use in occupational therapy.
The main part is devoted to the case report of a child with cerebral palsy. It includes goals and tasks, input and output tests , short and long term plan for occupational therapy and prognosis client. At the conclusion of the work is devoted to evaluation of my work.
Bakalářská práce s názvem "Ergoterapie jako součást komplexní lázeňské péče u dětí s DMO" se skládá ze tří částí. V obecné části se věnuji definici dětské mozkové obrny, incidenci, etiologii a její následné klasifikaci. Pozornost věnuji také přidruženým poruchám, diagnostice, léčbě a kineziologii, kde charakterizuji diparetickou formu DMO. Speciální část je zaměřena na léčebné metody, fyzikální terapie a alternativní způsoby léčby, které využíváme v ergoterapii. Hlavní část je věnována kazuistice dítěte s dětskou mozkovou obrnou. Zahrnuje cíle a úkoly práce, vstupní a výstupní vyšetření, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán a prognózu klienta. Na závěr práce se věnuji vyhodnocení mé práce.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis titled " Occupational therapy as part of comprehensive spa care for children with cerebral palsy " consists of three parts .
In the general section is devoted to the definition of cerebral palsy incidence, etiology, classification, associated disorders, diagnosis, treatment, and at the end of kinesiology, which characterize the form of a diuretic DMO.
A special section focuses on methods of treatment, physical therapy and alternative treatments that we use in occupational therapy.
The main part is devoted to the case report of a child with cerebral palsy. It includes goals and tasks, input and output tests , short and long term plan for occupational therapy and prognosis client. At the conclusion of the work is devoted to evaluation of my work.
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie v lázeňském zařízení
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření spasticity, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Zásady pro vypracování
a)Teoretická analýza odborné literatury shrnující uplatnění ergoterapie v lázeňském zařízení
b)Kineziologický rozbor dle diagnózy klienta (antropometrie, goniometrie, hodnocení ADL, hodnocení jemné motoriky, vyšetření spasticity, statické, dynamické vyšetření pohybového systému) před a po ukončení ergoterapeutické intervence, kontrolní hodnocení zjištěných parametrů v průběhu ergoterapie
c)Porovnání vyšetřených hodnot (antropometrie, goniometrie, statické, dynamické vyšetření pohybového systému...)
d)Stanovení krátkodobého a dlouhodobého plánu ergoterapie na základě výsledků vstupního a výstupního kineziologického rozboru
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s.
ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
Seznam doporučené literatury
JELÍNKOVÁ, J., M., KRIVOŠÍKOVÁ, L., ŠAJTAROVÁ., 2009. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 270 s. ISBN 978-807367-583-7.
KLUSOŇOVÁ E., 2011. Ergoterapie v praxi. Praha: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů, 264 s. ISBN 978-80-7013-535-8.
KOLÁŘ, P. et al., 2009. Rehabilitace v klinické praxi. 1. vyd. Praha: Galén, 713 s. ISBN 978-80-7262-657-1.
KRIVOŠÍKOVÁ, M., 2011. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 368 s.
ISBN 978-80-247-2699-1.
VYSKOTOVÁ , J., K., MACHÁČKOVÁ, 2013. Jemná motorika: vývoj motorická kontrola, hodnocení a testování.1. vyd. Praha: Grada, 168 s. ISBN 978-80-247-46.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma "Ergoterapie jako součást komplexní lázeňské péče u dětí s DMO".
V úvodu své prezentace studentka shrnula obsah své práce a krátce popsala jednotlivé části práce. Cílem práce bylo zlepšení motoriky klientky. Za cíl si dala použít QUEST test a test motoriky GMFCS.
Klientkou byla dívka ve věku 2 let. S klientkou pracovala v Nových lázních v Teplicích. Studentka provedla 3. 2. 2016 vstupní vyšetření, kdy vyšetřila sed, stoj a chůzi pohledem. Dále vyšetřila vývoj hrubé motoriky dle Vojtovy škály, provedla vyšetření palpací, vyšetření taxe, čití, úchopů a citlivosti. Hodnotila ADL a další hodnocení pomocí hry. Funkční schopnosti HK hodnotila pomocí QUEST testu a provedla také test hrubé motoriky (GMFCS). Na základě vstupního vyšetření studentka vypracovala krátkodobý ergoterapeutický plán, ve kterém se zaměřila na nácvik hrubé motoriky, zvýšení svalové síly DKK. Dále si dala za cíl korekci chyb při lokomoci, studentka si pro klientku připravila hru ve vyšších polohách a využiila Snoezelenu a Magic Boxu pro nácvik propriocepce.
Následně studenta prezentovala dlouhodobý ergoterapeutický plán a na fotografiích ukázala průběh terapie u klientky.
V závěru své prezentace studentka uvedla, že cíle a úkoly byly splněny, ohodnotila spolupráci s klientkou a zmínila prognózu do budoucna včetně doporučení, která studentka matce klientky dala.
Komise hodnotila obhajobu BP známkou dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jakým způsobem jste vyšetřovala hluboké čití?
2) Pro jaké klienty je určena bazální stimulace?
3) Co je to senzorická integrační terapie dle A. J. Ayres? Pro jaké klienty je určena? Lze ji využít u Vaší klientky?
4) Lze u Vaší klientky využít Posturomed? Vysvětlete proč ano nebo ne.
5) Jaké odborníky zahrnoval multidisciplinární tým Vaší klientky?
6) Co je to outdoorová Therapie?
7) V BP postrádám edukaci matky. Jaká doporučení byste matce dala, aby svoji dceru ve vývoji více podpořila?
8) Kde byla léčena do doby, než nastoupila do Nových lázní v Teplicích?