Tato bakalářská práce informuje o problematice osob s poruchami autistického spektra. Teoretická část je zaměřená na definování všech poruch autistického spektra, historii autismu, dále na možné příčiny, průběh a příznaky.
Ve speciální části práce se zaměřují na využití terapií, komunikaci, na přidružená postižení, možnosti vzdělávání a v neposlední řadě na ergoterapii.
V hlavní části uvádím kazuistiku 7-letého chlapce, u kterého byl diagnostikován dětský autismus, porucha řeči, ADHD a lehká mentální retardace. Součástí hlavní části je ergoterapeutické vyšetření, testování, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
This thesis informs about the issue of people with autism spectrum disorders. The theoretical part is focused on the definition of autism spectrum disorders, history of autism, as well as the possible causes, course and symptoms. In the special part focuses on the use of therapies, communication, associated disability, education, and not least in occupational therapy. In the main part, the case report of a 7-year-old boy who was diagnosed with infantile autism, speech disorder, ADHD and mild mental retardation. Part of the main part of the occupational therapy examination, testing, short- and long-term occupational therapy plan.
Tato bakalářská práce informuje o problematice osob s poruchami autistického spektra. Teoretická část je zaměřená na definování všech poruch autistického spektra, historii autismu, dále na možné příčiny, průběh a příznaky.
Ve speciální části práce se zaměřují na využití terapií, komunikaci, na přidružená postižení, možnosti vzdělávání a v neposlední řadě na ergoterapii.
V hlavní části uvádím kazuistiku 7-letého chlapce, u kterého byl diagnostikován dětský autismus, porucha řeči, ADHD a lehká mentální retardace. Součástí hlavní části je ergoterapeutické vyšetření, testování, krátkodobý a dlouhodobý ergoterapeutický plán.
Anotace v angličtině
This thesis informs about the issue of people with autism spectrum disorders. The theoretical part is focused on the definition of autism spectrum disorders, history of autism, as well as the possible causes, course and symptoms. In the special part focuses on the use of therapies, communication, associated disability, education, and not least in occupational therapy. In the main part, the case report of a 7-year-old boy who was diagnosed with infantile autism, speech disorder, ADHD and mild mental retardation. Part of the main part of the occupational therapy examination, testing, short- and long-term occupational therapy plan.
1. Prostudování odborné literatury k danému tématu.
2. Stanovení cílů a úkolů.
3. Výběr klienta.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce.
5. Vlastní realizace šetření.
6. Zpracování praktické části bakalářské práce.
7. Průběžné konzulatce s vedoucím bakalářské práce.
8. Závěr bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury k danému tématu.
2. Stanovení cílů a úkolů.
3. Výběr klienta.
4. Zpracování teoretické části bakalářské práce.
5. Vlastní realizace šetření.
6. Zpracování praktické části bakalářské práce.
7. Průběžné konzulatce s vedoucím bakalářské práce.
8. Závěr bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ, 2008. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-475-5.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, 2004. Dětský autismus. Praha:Portál, ISBN 80-7174-813-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária, 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publisihng a.s., ISBN 978-80-247-2699-1.
NESNÍDALOVÁ, Růžena, 1995. Extrémní osamělost. Praha: Portál, ISBN 80-7178-024-3.
THOROVÁ, Kateřina, 2006. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, ISBN 80-7367-091-7.
Seznam doporučené literatury
ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ, 2008. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-475-5.
HRDLIČKA, Michal a Vladimír KOMÁREK, 2004. Dětský autismus. Praha:Portál, ISBN 80-7174-813-9.
KRIVOŠÍKOVÁ, Mária, 2011. Úvod do ergoterapie. Praha: Grada Publisihng a.s., ISBN 978-80-247-2699-1.
NESNÍDALOVÁ, Růžena, 1995. Extrémní osamělost. Praha: Portál, ISBN 80-7178-024-3.
THOROVÁ, Kateřina, 2006. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, ISBN 80-7367-091-7.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Ergoterapeutická intervence u autistů.
Prezentovala kazuistiku u klienta s diagnózou poruchy autistického spektra. Provedla velmi podrobné vstupní vyšetření, na jehož základě stanovila společně s matkou krátkodobý plán ergoterapie. Studentka velmi správně zaměřila své působení nejen na klienta, ale na celou rodinu a napomohla tak k lepšímu rodinnému soužití. Přesvědčila starší sourozence, že pokud budou postiženého sourozence akceptovat takový jaký je, přizpůsobí se jeho potřebám (využití komunikačního systému VOKS a jiné), budou jejich pozitivní společenské zážitky převažovat nad negativními. V dlouhodobém plánu studentka nastínila možnosti jak ho v rámci možností jeho kombinovaného postižení dále rozvíjet.
Komise hodnotila známkou výborně.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Zkuste zhodnotit, z jakého důvodu je nácvik sebeobsluhy v domácím prostředí méně úspěšný než ve škole.
2) Jmenujte některé organizace pomáhající lidem s autismem. Co je jich cílem?