Tato práce se týká ergoterapie u osob po traumatickém poškození mozku.
Hlavním cílem mé práce je seznámení se s problematikou traumatického poškození mozku a využitím ergoterapie u TBI.
Anotace v angličtině
This theses is relate to occupational therapy of people after traumatic brain injury.
The main purpose of my theses is to get know issue of traumatic brain injury and occupational therapy utilisation at TBI.
Klíčová slova
Ergoterapie, traumatické poškození mozku, následky po TBI, terapie u TBI, ergoterapie u TBI
Klíčová slova v angličtině
Occupational therapy, traumatic brain injury, aftereffects of TBI, therapy of TBI, occupational therapy of TBI
Rozsah průvodní práce
62 s. + 15 s.příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se týká ergoterapie u osob po traumatickém poškození mozku.
Hlavním cílem mé práce je seznámení se s problematikou traumatického poškození mozku a využitím ergoterapie u TBI.
Anotace v angličtině
This theses is relate to occupational therapy of people after traumatic brain injury.
The main purpose of my theses is to get know issue of traumatic brain injury and occupational therapy utilisation at TBI.
Klíčová slova
Ergoterapie, traumatické poškození mozku, následky po TBI, terapie u TBI, ergoterapie u TBI
Klíčová slova v angličtině
Occupational therapy, traumatic brain injury, aftereffects of TBI, therapy of TBI, occupational therapy of TBI
Zásady pro vypracování
- stanovení cílů a úkolů práce
- analýza odborné literatury k danému tématu
- seznámení s traumatickým poškozením mozku
- seznámení s metodami pro ovlivnění spasticity
- výběr klienta
- zpracování vstupního, kontrolního a výstupního ergoterapeutického rozboru
- srovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického rozboru
- vypracování dlouhodobého ergoterapeutického plánu
- konzultace s vedoucím práce
- vypracování práce
Zásady pro vypracování
- stanovení cílů a úkolů práce
- analýza odborné literatury k danému tématu
- seznámení s traumatickým poškozením mozku
- seznámení s metodami pro ovlivnění spasticity
- výběr klienta
- zpracování vstupního, kontrolního a výstupního ergoterapeutického rozboru
- srovnání vstupního a výstupního ergoterapeutického rozboru
- vypracování dlouhodobého ergoterapeutického plánu
- konzultace s vedoucím práce
- vypracování práce
Seznam doporučené literatury
1. AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 6. vyd. Praha: Galén, 2006, 351 s. ISBN 80-726-2433-4.
2. ČIHÁK, Radomír. Anatomie 1. 3. vyd. Praha: Grada, 2011, 534 s. ISBN 978-80-247-3817-8.
3. JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-807-3675-837.
4. KAŇOVSKÝ, Petr, Martin BAREŠ a Jaroslav DUFEK. Spasticita: mechanismy, diagnostika a léčba. 1. vyd. Praha: MAXDORF, 2004, 423 s. ISBN 80-734-5042-9.
5. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-802-4726-991.
6. LIPPERT-GRÜNER, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 148 s. ISBN 978-807-2625-697
7. PFEIFFER, Jan. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 978-802-4711-355.
8. POWELL, Trevor J. Poškození mozku: praktický průvodce pro terapeuty, rodinné příslušníky a pacienty. Vyd. 1. Překlad Magda Wdowyczynová. Praha: Portál, 2010, 197 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-807-3676-674
Seznam doporučené literatury
1. AMBLER, Zdeněk. Základy neurologie: učebnice pro lékařské fakulty. 6. vyd. Praha: Galén, 2006, 351 s. ISBN 80-726-2433-4.
2. ČIHÁK, Radomír. Anatomie 1. 3. vyd. Praha: Grada, 2011, 534 s. ISBN 978-80-247-3817-8.
3. JELÍNKOVÁ, Jana, Mária KRIVOŠÍKOVÁ a Ludmila ŠAJTAROVÁ. Ergoterapie. 1. vyd. Praha: Portál, 2009, 270 s. ISBN 978-807-3675-837.
4. KAŇOVSKÝ, Petr, Martin BAREŠ a Jaroslav DUFEK. Spasticita: mechanismy, diagnostika a léčba. 1. vyd. Praha: MAXDORF, 2004, 423 s. ISBN 80-734-5042-9.
5. KRIVOŠÍKOVÁ, Mária. Úvod do ergoterapie. 1. vyd. Praha: Grada, 2011, 364 s. ISBN 978-802-4726-991.
6. LIPPERT-GRÜNER, Marcela. Trauma mozku a jeho rehabilitace. 1. vyd. Praha: Galén, 2009, 148 s. ISBN 978-807-2625-697
7. PFEIFFER, Jan. Neurologie v rehabilitaci: pro studium a praxi. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 350 s. ISBN 978-802-4711-355.
8. POWELL, Trevor J. Poškození mozku: praktický průvodce pro terapeuty, rodinné příslušníky a pacienty. Vyd. 1. Překlad Magda Wdowyczynová. Praha: Portál, 2010, 197 s. Rádci pro zdraví. ISBN 978-807-3676-674
Přílohy volně vložené
1 CD ROM
Přílohy vázané v práci
ilustrace, portréty, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Ergoterapie u osob po traumatickém poškození mozku.
Cílem práce bylo seznámit s ergoterapeutickými postupy u osob po traumatickém poškození mozku. Prezentovala kazuistiku u pacienta s touto diagnózou. Vyšetření zaměřila na oblast horní končetiny, testování ADL a kognitivních funkcí. Na základě testování stanovila krátkodobý plán ergoterapie. Využila ergoterapeutické postupy zaměřené na zlepšení rozsahu pohybu levé horní končetiny, bimanuální manipulaci, nácvik ADL, nácvik psaní, nácvik chůze a cvičení kognitivních funkcí. Dále provedla výstupní vyšetření a navrhla dlouhodobý plán ergoterapie.
Komise hodnotila známkou dobře.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
1) Jmenujte některé organizace a sdružení zabývající se problematikou poškození mozku a jeho následky. Co je jejich cílem?
2) Jmenujte faktory ovlivňující trauma mozku.
3) Vysvětlete nejasnosti: S. 21 "Flustrace" 2x - zřejmě frustrace. S. 23: "paréza převážně ve flexorech a extense je tím oslabena" Kterých flexorech? Proč extense? Str. 24 "využití regenerace" - jaké struktury mozku regenerují? "civení" - zřejmě cvičení S. 25: "povrchové a mechanické stimuly" vysvětlete. S. 41 "rotace pánve vpravo" -proti čemu? Popište podrobněji. S. 43 "emendovaná" -vysvětlete.
4) Uveďte podrobněji průběh léčby před vaším setkáním s pacientem. Délka bezvědomí, rehabilitace během hospitalizace či v rehabilitačním ústavu.
5) Jaký byl cíl nácviku písma? Pouze podpis? Proč se nezmiňuje (a necvičí) používání počítače?
4) Čím je způsobena cirkumdukce při chůzi? Které svaly je třeba aktivovat a které inhibovat?