Práce se zabývá možnostmi didaktické interpretace české epické a lyrickoepické poezie v literární výchově. Jádrem teoretické části jsou kapitoly, které podávají nástin teoreticko-metodologických východisek interpretace umělecké literatury a didaktické transformace obsahu v komunikačně pojaté literární výchově. Empirická část disertace je členěna podle kvalitativně-kvantitativní a kvalitativní fáze výzkumného šetření. Kvalitativně-kvantitativní část se zakládá na analýze obsahu vybraných školních čítanek, kvalitativní fáze zahrnuje výzkum (přímé pozorování a záznamy) reálných výukových situací: (1) materiálem obsahové analýzy jsou čítankové soubory deseti nakladatelských edic určených pro výuku žáků v šestém až devátém ročníku ZŠ (celkem čtyřicet čítanek určených pro žáky druhého stupně ZŠ), (2) výzkum výuky je průběžně dokumentován konkrétním materiálem z celého datového korpusu získaného prostřednictvím přímého pozorování a záznamů 31 vyučovacích hodin na čtyřech základních školách z Ústeckého a Karlovarského kraje.
Anotace v angličtině
The presented doctoral thesis deals with the problems of epic poetry. It maps possibilities of didactic interpretation in environment of elementary education. The thesis consists of theoretical and empirical areas. Theoretical analysis provides an explanation of important terms related to the subject of this work (didactic interpretation, epic poetry, literary education, communication concept of literary education). The objective of the theoretical part is to answer questions about the use of constructivist theories in the processes of literary communication and reception of literary artistic text. The aim of this part builds on current methodological theory, especially on the communication concept of literary education. The empirical part of the presented thesis consists of two basic areas. The first part includes qualitative and quantitative content analyzes of ten reader book collections. The aim of these analyzes is to determine genres and examples of epic poems in selected reader book collections. The second area of the empirical part is based on the qualitative research of the literary education at the upper stage of elementary schools in Ústí nad Labem and Karlovy Vary region. It brings information about real education situations at selected schools. At the conclusion we consider effects of the research on educational practice and theory.
epic poetry, didactic interpretation, communication concept of literary education, reception of literary artistic text, reader book, research, observation, interview, content analysis
Rozsah průvodní práce
352 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá možnostmi didaktické interpretace české epické a lyrickoepické poezie v literární výchově. Jádrem teoretické části jsou kapitoly, které podávají nástin teoreticko-metodologických východisek interpretace umělecké literatury a didaktické transformace obsahu v komunikačně pojaté literární výchově. Empirická část disertace je členěna podle kvalitativně-kvantitativní a kvalitativní fáze výzkumného šetření. Kvalitativně-kvantitativní část se zakládá na analýze obsahu vybraných školních čítanek, kvalitativní fáze zahrnuje výzkum (přímé pozorování a záznamy) reálných výukových situací: (1) materiálem obsahové analýzy jsou čítankové soubory deseti nakladatelských edic určených pro výuku žáků v šestém až devátém ročníku ZŠ (celkem čtyřicet čítanek určených pro žáky druhého stupně ZŠ), (2) výzkum výuky je průběžně dokumentován konkrétním materiálem z celého datového korpusu získaného prostřednictvím přímého pozorování a záznamů 31 vyučovacích hodin na čtyřech základních školách z Ústeckého a Karlovarského kraje.
Anotace v angličtině
The presented doctoral thesis deals with the problems of epic poetry. It maps possibilities of didactic interpretation in environment of elementary education. The thesis consists of theoretical and empirical areas. Theoretical analysis provides an explanation of important terms related to the subject of this work (didactic interpretation, epic poetry, literary education, communication concept of literary education). The objective of the theoretical part is to answer questions about the use of constructivist theories in the processes of literary communication and reception of literary artistic text. The aim of this part builds on current methodological theory, especially on the communication concept of literary education. The empirical part of the presented thesis consists of two basic areas. The first part includes qualitative and quantitative content analyzes of ten reader book collections. The aim of these analyzes is to determine genres and examples of epic poems in selected reader book collections. The second area of the empirical part is based on the qualitative research of the literary education at the upper stage of elementary schools in Ústí nad Labem and Karlovy Vary region. It brings information about real education situations at selected schools. At the conclusion we consider effects of the research on educational practice and theory.
epic poetry, didactic interpretation, communication concept of literary education, reception of literary artistic text, reader book, research, observation, interview, content analysis
Zásady pro vypracování
1. Předložit charakteristiku možných postupů, které lze využít při didaktické interpretaci české epické a lyrickoepické poezie v literární výchově na druhém stupni základních škol.
2. Koncepci práce vytěžit z podrobného studia sekundární literatury a z realizace empirických šetření zaměřených na zhodnocení edukačních materiálů, o něž se lze opírat při zkoumání výukových situací směřujících k vytváření příležitostí pro rozvíjení žákovské recepce české epické a lyrickoepické poezie.
Zásady pro vypracování
1. Předložit charakteristiku možných postupů, které lze využít při didaktické interpretaci české epické a lyrickoepické poezie v literární výchově na druhém stupni základních škol.
2. Koncepci práce vytěžit z podrobného studia sekundární literatury a z realizace empirických šetření zaměřených na zhodnocení edukačních materiálů, o něž se lze opírat při zkoumání výukových situací směřujících k vytváření příležitostí pro rozvíjení žákovské recepce české epické a lyrickoepické poezie.
Seznam doporučené literatury
1. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae č. 143. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. 3. FRIDRICH, R., FIBIGER, M. (eds.) Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006. 4. GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. 5. GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU v Prešove, 2003. 6. HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. 7. INGARDEN, R. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1967. 8. ISER, W. Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39-61. 9. JAUSS, H., R. Dějiny literatury jako výzva literární vědě. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 7-38. 10. KREISLOVÁ, A., MOLDANOVÁ, D. Výuka národní literatury v evropské perspektivě. In Výuka národní literatury v evropském kontextu. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, 2004, s. 7-11. 11. LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. 12. LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997. 13. LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. 14. MOLDANOVÁ, D.: Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 2005-2006, roč. 56, č. 2, s. 53. 15. MOLDANOVÁ, D.: Výuka literatury v mezipředmětových vztazích. In: Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem 2006. 16. MOLDANOVÁ, D., MILLEROVÁ, Z. (eds.) Výuka národní literatury v evropském kontextu: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2004. 17. NEZKUSIL, V.: Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. 18. POPOVIČ, A., LIBA, P., ZAJAC, P., ZSILKA, T. Interpretácia umeleckého textu. Bratislava: SPN, 1981. 19. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. 20. VYGOTSKIJ, L., S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971.
Seznam doporučené literatury
1. ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 2. DOULÍK, P., ŠKODA, J. Diagnostika dětských pojetí a její využití v pedagogické praxi. Acta Universitatis Purkynianae č. 143. Studia paedagogica. Ústí nad Labem: UJEP, 2008. 3. FRIDRICH, R., FIBIGER, M. (eds.) Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2006. 4. GAVORA, P. Žiak a text. Bratislava: SPN, 1992. 5. GERMUŠKOVÁ, M. Literárny text v didaktickej komunikácii. Prešov: Fakulta humanitných a prírodných vied PU v Prešove, 2003. 6. HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany: H&H, 1999. 7. INGARDEN, R. O poznávání literárního díla. Praha: Československý spisovatel, 1967. 8. ISER, W. Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 39-61. 9. JAUSS, H., R. Dějiny literatury jako výzva literární vědě. In Čtenář jako výzva. Výbor z prací kostnické školy recepční estetiky. Brno: Host, 2001, s. 7-38. 10. KREISLOVÁ, A., MOLDANOVÁ, D. Výuka národní literatury v evropské perspektivě. In Výuka národní literatury v evropském kontextu. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem, 2004, s. 7-11. 11. LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole I. Plzeň: Západočeská univerzita, 1995. 12. LEDERBUCHOVÁ, L. Didaktická interpretace uměleckého textu jako metoda literární výchovy na občanské a střední škole II. Plzeň: Západočeská univerzita, 1997. 13. LEDERBUCHOVÁ, L. Dítě a kniha: o čtenářství jedenáctiletých. Plzeň: Nakl. Aleš Čeněk, 2004. 14. MOLDANOVÁ, D.: Víme, proč učit literaturu? Český jazyk a literatura, 2005-2006, roč. 56, č. 2, s. 53. 15. MOLDANOVÁ, D.: Výuka literatury v mezipředmětových vztazích. In: Výuka národní literatury v mezipředmětových vztazích. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta UJEP v Ústí nad Labem 2006. 16. MOLDANOVÁ, D., MILLEROVÁ, Z. (eds.) Výuka národní literatury v evropském kontextu: sborník z mezinárodního semináře. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2004. 17. NEZKUSIL, V.: Nástin didaktiky literární výchovy. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. 18. POPOVIČ, A., LIBA, P., ZAJAC, P., ZSILKA, T. Interpretácia umeleckého textu. Bratislava: SPN, 1981. 19. PIAGET, J. Psychologie inteligence. Praha: Portál, 1999. 20. VYGOTSKIJ, L., S. Myšlení a řeč. Praha: SPN, 1971.