Bakalářská práce popisuje osídlení Kutné Hory a jejího okolí Židy od nejstarších zmínek ve středověku až po květen 1942, kdy je většina z nich povolána k transportu do Terezína. Dále zkoumá úroveň znalostí žáků o holocaustu před probráním učiva v hodině dějepisu a také po něm. Získaná data porovnává a vyvozuje z nich závěry ohledně efektivity výuky o holocaustu. Součástí práce je dále zjištění postoje žáků k Židům a obecně k výuce historii. Ze shromážděných dat pak vytváří soubor didaktických pomůcek k výuce o holocaustu speciálně vyrobený pro školy v Kutné Hoře. Jejich důležitou součástí je svědectví významné rodačky Dagmar Lieblové.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the settlement of Kutná Hora and its surroundings by Jews from the oldest mentions in the Middle Ages to May 1942, when most of them are called to transport to Terezín. It also examines the level of knowledge of pupils about a holocaust before and after the history lessons. It compares the data and draws conclusions from them on the effectiveness of teaching about a holocaust. Part of the thesis is also finding out the
attitudes of pupils towards Jews and generally towards history. From the collected data then creates a set of didactic materials for teaching about a holocaust specially made for schools in Kutná Hora. Their important part is the testimony of a significant native, Dagmar Lieblová.
Klíčová slova
Terezín, Ghetto, holocaust, šoa, výuka o holocaustu, Dagmar Lieblová
Klíčová slova v angličtině
Terezín, Ghetto, holocaust, Shoah, teaching about a holocaust, Dagmar Lieblová
Rozsah průvodní práce
75 s. (20 504 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce popisuje osídlení Kutné Hory a jejího okolí Židy od nejstarších zmínek ve středověku až po květen 1942, kdy je většina z nich povolána k transportu do Terezína. Dále zkoumá úroveň znalostí žáků o holocaustu před probráním učiva v hodině dějepisu a také po něm. Získaná data porovnává a vyvozuje z nich závěry ohledně efektivity výuky o holocaustu. Součástí práce je dále zjištění postoje žáků k Židům a obecně k výuce historii. Ze shromážděných dat pak vytváří soubor didaktických pomůcek k výuce o holocaustu speciálně vyrobený pro školy v Kutné Hoře. Jejich důležitou součástí je svědectví významné rodačky Dagmar Lieblové.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the settlement of Kutná Hora and its surroundings by Jews from the oldest mentions in the Middle Ages to May 1942, when most of them are called to transport to Terezín. It also examines the level of knowledge of pupils about a holocaust before and after the history lessons. It compares the data and draws conclusions from them on the effectiveness of teaching about a holocaust. Part of the thesis is also finding out the
attitudes of pupils towards Jews and generally towards history. From the collected data then creates a set of didactic materials for teaching about a holocaust specially made for schools in Kutná Hora. Their important part is the testimony of a significant native, Dagmar Lieblová.
Klíčová slova
Terezín, Ghetto, holocaust, šoa, výuka o holocaustu, Dagmar Lieblová
Klíčová slova v angličtině
Terezín, Ghetto, holocaust, Shoah, teaching about a holocaust, Dagmar Lieblová
Zásady pro vypracování
Anotace:
Bakalářská práce se zabývá problematikou výuky o šoa na základních a středních školách v Kutné Horě a okolí. Zkoumá, v jaké míře a kvalitě se téma ve výuce objevuje, a popisuje metodiku, jak přiblížit studentům dané téma pomocí zážitků pamětníků, především pak Dagmar Lieblové. První kapitola teoretické části se věnuje postavení kutnohorských Židů v první polovině dvacátého století. Následující kapitoly pak stručně seznamují s příběhem Dagmar Lieblové a dalších kutnohorských obyvatel, kteří prošli koncentračním táborem. Praktická část obsahuje výzkum o stavu výuky o šoa na vybraných školách v Kutné Hoře a soubor didaktizovaných pomůcek k výuce pro jednotlivé typy škol v tomto regionu.
Cíle bakalářské práce:
1, Bakalářská práce vytvoří přehlednou sondu o židovské populaci v Kutné Hoře.
2, Bakalářská práce vytvoří přehled o výuce šoa po roce 1990.
3, Bakalářská práce analyzuje stav výuky o šoa na Kutnohorsku.
4, Bakalářská práce analyzuje roli Dagmar Lieblové a dalších pamětníků ve vzdělání o šoa.
5, Bakalářská práce vytvoří manuál pro potřebu výuky o šoa na Kutnohorsku.
Předpokládaná osnova:
Úvod
1. Základní informace o židovské populaci v Kutné Hoře v první polovině dvacátého století.
2. Stav výuky o šoa po roce 1990.
3. Analýza stavu výuky o šoa na Kutnohorsku.
4. Role Dagmar Lieblové ve vzdělávání o šoa
5. Možnosti výuky o šoa z regionálního hlediska.
Závěr
Harmonogram:
Říjen až listopad: Vytvoření metodiky pro analýzu zdrojů,
Prosinec až červen: Studium potřebné literatury.
Leden až duben: Realizování výzkumných rozhovorů.
Květen až červen: Vytváření didaktických pomůcek.
Červenec až srpen: Psaní bakalářské práce.
Září: korektura bakalářské práce a odevzdání práce.
Zásady pro vypracování
Anotace:
Bakalářská práce se zabývá problematikou výuky o šoa na základních a středních školách v Kutné Horě a okolí. Zkoumá, v jaké míře a kvalitě se téma ve výuce objevuje, a popisuje metodiku, jak přiblížit studentům dané téma pomocí zážitků pamětníků, především pak Dagmar Lieblové. První kapitola teoretické části se věnuje postavení kutnohorských Židů v první polovině dvacátého století. Následující kapitoly pak stručně seznamují s příběhem Dagmar Lieblové a dalších kutnohorských obyvatel, kteří prošli koncentračním táborem. Praktická část obsahuje výzkum o stavu výuky o šoa na vybraných školách v Kutné Hoře a soubor didaktizovaných pomůcek k výuce pro jednotlivé typy škol v tomto regionu.
Cíle bakalářské práce:
1, Bakalářská práce vytvoří přehlednou sondu o židovské populaci v Kutné Hoře.
2, Bakalářská práce vytvoří přehled o výuce šoa po roce 1990.
3, Bakalářská práce analyzuje stav výuky o šoa na Kutnohorsku.
4, Bakalářská práce analyzuje roli Dagmar Lieblové a dalších pamětníků ve vzdělání o šoa.
5, Bakalářská práce vytvoří manuál pro potřebu výuky o šoa na Kutnohorsku.
Předpokládaná osnova:
Úvod
1. Základní informace o židovské populaci v Kutné Hoře v první polovině dvacátého století.
2. Stav výuky o šoa po roce 1990.
3. Analýza stavu výuky o šoa na Kutnohorsku.
4. Role Dagmar Lieblové ve vzdělávání o šoa
5. Možnosti výuky o šoa z regionálního hlediska.
Závěr
Harmonogram:
Říjen až listopad: Vytvoření metodiky pro analýzu zdrojů,
Prosinec až červen: Studium potřebné literatury.
Leden až duben: Realizování výzkumných rozhovorů.
Květen až červen: Vytváření didaktických pomůcek.
Červenec až srpen: Psaní bakalářské práce.
Září: korektura bakalářské práce a odevzdání práce.
Seznam doporučené literatury
Archiv Terezínské iniciativy
Archiv Osobní Dagmar Lieblové
Archiv Židovského Muzea
Archív Památníku Terezín
Archiv vizuální historie Malach
SOkA Kutná Hora
BURSÍKOVÁ, L.; MARTINOVSKÝ, P. Mezipředmětové vztahy v dějepise. Praha: ASUD, 2010. ISBN 978-80-903419-4-4. ČAPEK, Vratislav. Úvod do studia didaktiky dějepisu. Plzeň, 2005.
DUBINOVÁ, T. Jak učit o holocaustu: Na pomoc učitelům dějepisu a občanské nauky. Trutnov: Synagoga Trutnov, 2011. 126 stran.
FRIDRICHOVÁ, MARTINA. 2010. Výuka o holocaustu na základní škole. Diplomová práce.
HES, Milan. Čekání na smrt: rodinný tábor českých Židů v Osvětimi, 1. vyd. Praha: Epocha, 2012. 125 stran. ISBN 978-80-7425-154-2.
HROUDNÁ, KRISTÝNA. 2011. Problematika holocaustu a možnosti její realizace na hodinách občanské výchovy. Diplomová práce.
HUDECOVÁ, D.; LABISCHOVÁ, D. Nebojme se výuky moderních dějin. Nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. Praha: SPL - Práce, 2009. ISBN 978-80-7361-070-8.
CHLÁDKOVÁ, Ludmila. Terezínské ghetto. 1. vyd. Praha: V ráji, 2005. 54 stran. ISBN 80-86758-18-4. KÁRNÝ, Miroslav. "Konečné řešení": genocida českých židů v německé protektorátní politice. 1. vyd. Praha: Academia, 1991. 182 stran. ISBN 80-200-0389-4.
KÁRNÝ, Miroslav a kolektiv. Terezínská pamětní kniha I. Praha: Melantrich, 1995. 680 stran ISBN 80-7023-209-9.
KÁRNÝ, Miroslav a kolektiv. Terezínská pamětní kniha II. Praha: Melantrich, 1995. 880 stran ISBN 80-7023-225-0.
Kolektiv autorů. Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau: Sborník z mezinárodní vědecké konference konané v Praze 7.-8. března 1994. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1994, 203 stran, ISBN 80-7023-193-9.
KRYL, Miroslav a kolektiv. Rasismus, antisemitismus, holocaust. Brno: Doplněk, 2012. 260 stran. ISBN 978-80-7239-262-9.
KRYL, Miroslav. Osud vězňů terezínského ghetta. Brno: Doplněk, 1999. 225 stran. ISBN 80-7239-042-2.
KUNA, Milan. Hudba vzdoru a naděje: Terezín 1941-1945: o činnosti a tvorbě hudebníků v koncentračním táboře Terezín. Praha, 2000.
KURDÍKOVÁ, Magda; KYNCL, Libor a kolektiv. Čítanka o holocaustu Židů za druhé světové války. Hustopeče: Sedmikráska, 2002.
LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. LAGUS, Karel; POLÁK, Josef. Město za mřížemi. Praha, 2006.
LIEBLOVÁ, Dagmar; LAUERMANN, Marek. Přepsali se a tak jsem tady: Příběh Dagmar Lieblové. Brno: Sdružení konzultantů rozvoje organizací, 2014. 102 stran. ISBN 978-80-905652-0-3.
MAKAROVÁ, Elena. Univerzita přežití: osvětová a kulturní činnost v terezínském ghettu 1941-1945. Vyd. 1. Praha: G plus G, 2002. 213 stran. ISBN 80-86103-54-4.
MIKOVÁ, PETRA. 2009. Holocaust jako součást výchovně vzdělávacího. Diplomová práce.
ORTEN, Jiří. Deníky Jiřího Ortena. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1958. 493 stran.
ROZKOŠNÁ, Blanka. Židé na Kutnohorsku: osídlení na kutnohorském venkově. Praha, 2008. 83 stran. ISBN: 978-80-905230-0-5.
Sborník Památníku Terezín. Terezínské studie a dokumenty 1994-2009 Institutu terezínské iniciativy. STRADLING, R. Jak vyučovat evropské dějiny dvacátého století. Praha: MŠMT, 2003.
SUCHÁ, KATEŘINA. Příběhy bezpráví Holocaust: filmy o československých dějinách III. : metodická příručka. Praha: Člověk v tísni, 2010. 89 stran. ISBN 8087456033.
SÝKOROVÁ, EVA. 2008. Současný stav výuky o holocaustu v České republice. Diplomová práce.
TOMANOVÁ, Martina. Dějiny Šoa ve vzdělávací činnosti Památníku Terezín a Židovského muzea v Praze. Olomouc, 2012. Diplomová práce.
Seznam doporučené literatury
Archiv Terezínské iniciativy
Archiv Osobní Dagmar Lieblové
Archiv Židovského Muzea
Archív Památníku Terezín
Archiv vizuální historie Malach
SOkA Kutná Hora
BURSÍKOVÁ, L.; MARTINOVSKÝ, P. Mezipředmětové vztahy v dějepise. Praha: ASUD, 2010. ISBN 978-80-903419-4-4. ČAPEK, Vratislav. Úvod do studia didaktiky dějepisu. Plzeň, 2005.
DUBINOVÁ, T. Jak učit o holocaustu: Na pomoc učitelům dějepisu a občanské nauky. Trutnov: Synagoga Trutnov, 2011. 126 stran.
FRIDRICHOVÁ, MARTINA. 2010. Výuka o holocaustu na základní škole. Diplomová práce.
HES, Milan. Čekání na smrt: rodinný tábor českých Židů v Osvětimi, 1. vyd. Praha: Epocha, 2012. 125 stran. ISBN 978-80-7425-154-2.
HROUDNÁ, KRISTÝNA. 2011. Problematika holocaustu a možnosti její realizace na hodinách občanské výchovy. Diplomová práce.
HUDECOVÁ, D.; LABISCHOVÁ, D. Nebojme se výuky moderních dějin. Nejnovější a soudobé dějiny v současném dějepisném vyučování. Praha: SPL - Práce, 2009. ISBN 978-80-7361-070-8.
CHLÁDKOVÁ, Ludmila. Terezínské ghetto. 1. vyd. Praha: V ráji, 2005. 54 stran. ISBN 80-86758-18-4. KÁRNÝ, Miroslav. "Konečné řešení": genocida českých židů v německé protektorátní politice. 1. vyd. Praha: Academia, 1991. 182 stran. ISBN 80-200-0389-4.
KÁRNÝ, Miroslav a kolektiv. Terezínská pamětní kniha I. Praha: Melantrich, 1995. 680 stran ISBN 80-7023-209-9.
KÁRNÝ, Miroslav a kolektiv. Terezínská pamětní kniha II. Praha: Melantrich, 1995. 880 stran ISBN 80-7023-225-0.
Kolektiv autorů. Terezínský rodinný tábor v Osvětimi-Birkenau: Sborník z mezinárodní vědecké konference konané v Praze 7.-8. března 1994. 1. vyd. Praha: Melantrich, 1994, 203 stran, ISBN 80-7023-193-9.
KRYL, Miroslav a kolektiv. Rasismus, antisemitismus, holocaust. Brno: Doplněk, 2012. 260 stran. ISBN 978-80-7239-262-9.
KRYL, Miroslav. Osud vězňů terezínského ghetta. Brno: Doplněk, 1999. 225 stran. ISBN 80-7239-042-2.
KUNA, Milan. Hudba vzdoru a naděje: Terezín 1941-1945: o činnosti a tvorbě hudebníků v koncentračním táboře Terezín. Praha, 2000.
KURDÍKOVÁ, Magda; KYNCL, Libor a kolektiv. Čítanka o holocaustu Židů za druhé světové války. Hustopeče: Sedmikráska, 2002.
LABISCHOVÁ, Denisa. Příručka ke studiu didaktiky dějepisu. Ostrava, 2008. LAGUS, Karel; POLÁK, Josef. Město za mřížemi. Praha, 2006.
LIEBLOVÁ, Dagmar; LAUERMANN, Marek. Přepsali se a tak jsem tady: Příběh Dagmar Lieblové. Brno: Sdružení konzultantů rozvoje organizací, 2014. 102 stran. ISBN 978-80-905652-0-3.
MAKAROVÁ, Elena. Univerzita přežití: osvětová a kulturní činnost v terezínském ghettu 1941-1945. Vyd. 1. Praha: G plus G, 2002. 213 stran. ISBN 80-86103-54-4.
MIKOVÁ, PETRA. 2009. Holocaust jako součást výchovně vzdělávacího. Diplomová práce.
ORTEN, Jiří. Deníky Jiřího Ortena. 1. vyd. Praha: Československý spisovatel, 1958. 493 stran.
ROZKOŠNÁ, Blanka. Židé na Kutnohorsku: osídlení na kutnohorském venkově. Praha, 2008. 83 stran. ISBN: 978-80-905230-0-5.
Sborník Památníku Terezín. Terezínské studie a dokumenty 1994-2009 Institutu terezínské iniciativy. STRADLING, R. Jak vyučovat evropské dějiny dvacátého století. Praha: MŠMT, 2003.
SUCHÁ, KATEŘINA. Příběhy bezpráví Holocaust: filmy o československých dějinách III. : metodická příručka. Praha: Člověk v tísni, 2010. 89 stran. ISBN 8087456033.
SÝKOROVÁ, EVA. 2008. Současný stav výuky o holocaustu v České republice. Diplomová práce.
TOMANOVÁ, Martina. Dějiny Šoa ve vzdělávací činnosti Památníku Terezín a Židovského muzea v Praze. Olomouc, 2012. Diplomová práce.