Předmětem bakalářské práce je zjišťování možností a stávajících podmínek v procesu vzdělávání pro pracovníky pomáhajících profesí, kteří pracují v sociální oblasti v Ústeckém kraji. Odhaluje vědomosti o celoživotních možnostech a rovněž motivaci pracovníků v dané sféře. Teoretická část se zabývá studiem literatury v oboru vzdělávání dospělých. Je věnována historii, psychologickým aspektům a modelům celoživotního vzdělávání. Empirická část popisuje provedený výzkum, analyzuje a prezentuje výsledky výzkumu a uvádí ho do praktických souvislostí pracovníků pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to map the possibilities and and current conditions in the education of workers in helping professions, employed in the social sector. It surveys the current knowledge about the possibilities and motivation of workers in this field. The theoretical part of this thesis examines the existing literature in the field of adult education, and looks at the history, psychological aspects and models of lifelong learning. The empirical part describes the conducted research, and analyzes and summarizes the results. Practical connections and applications to the work of those in helping professions are then presented.
Klíčová slova
Vzdělávání, sociální pracovník, motivace dospělých, cíle vzdělávání, didaktická forma, syndrom vyhoření.
Klíčová slova v angličtině
Education, social worker, adult motivation, education goals, didactic form, burnout.
Rozsah průvodní práce
61 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je zjišťování možností a stávajících podmínek v procesu vzdělávání pro pracovníky pomáhajících profesí, kteří pracují v sociální oblasti v Ústeckém kraji. Odhaluje vědomosti o celoživotních možnostech a rovněž motivaci pracovníků v dané sféře. Teoretická část se zabývá studiem literatury v oboru vzdělávání dospělých. Je věnována historii, psychologickým aspektům a modelům celoživotního vzdělávání. Empirická část popisuje provedený výzkum, analyzuje a prezentuje výsledky výzkumu a uvádí ho do praktických souvislostí pracovníků pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The aim of this bachelor thesis is to map the possibilities and and current conditions in the education of workers in helping professions, employed in the social sector. It surveys the current knowledge about the possibilities and motivation of workers in this field. The theoretical part of this thesis examines the existing literature in the field of adult education, and looks at the history, psychological aspects and models of lifelong learning. The empirical part describes the conducted research, and analyzes and summarizes the results. Practical connections and applications to the work of those in helping professions are then presented.
Klíčová slova
Vzdělávání, sociální pracovník, motivace dospělých, cíle vzdělávání, didaktická forma, syndrom vyhoření.
Klíčová slova v angličtině
Education, social worker, adult motivation, education goals, didactic form, burnout.
Zásady pro vypracování
V teoretické části popíšeme na základě studia odborné literatury pojmy související s problematikou celoživotního vzdělávání dospělých (historie, modely, motivace a didaktické formy celoživotního vzdělávání). V empirické části stanovíme výzkumnou otázku, vytvoříme výzkumné hypotézy a vysvětlíme použitou kvantitativní metodologii. Budeme zjišťovat postoje pracovníků pomáhajících profesí ke vzdělávání a možnosti procesu jejich další edukace. Výsledky výzkumu uvedeme do praktických souvislostí pracovníků pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
V teoretické části popíšeme na základě studia odborné literatury pojmy související s problematikou celoživotního vzdělávání dospělých (historie, modely, motivace a didaktické formy celoživotního vzdělávání). V empirické části stanovíme výzkumnou otázku, vytvoříme výzkumné hypotézy a vysvětlíme použitou kvantitativní metodologii. Budeme zjišťovat postoje pracovníků pomáhajících profesí ke vzdělávání a možnosti procesu jejich další edukace. Výsledky výzkumu uvedeme do praktických souvislostí pracovníků pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. 197 s. Management studium. ISBN 978-80-87197-12-7. DANIELOVÁ, Lenka, ed., LINHARTOVÁ, Dana, ed. a FEJFAROVÁ, Helena, ed. Celoživotní vzdělávání v podmínkách EU. Vyd. 1. Brno: Pro Mendelovu univerzitu v Brně vydalo Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2012. 278 s. ISBN 978-80-210-5872-9. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. 1. vyd. V Praze: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, 2010. 207 s. ISBN 978-80-87398-06-7. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-502-8. PANČOCHA, Karel a kol. Celoživotní inkluzivní vzdělávání - možnosti a perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 276 s. ISBN 978-80-210-6101-9. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.
Seznam doporučené literatury
BARTÁK, Jan. Jak vzdělávat dospělé. 1. vyd. Praha: Alfa Nakladatelství, 2008. 197 s. Management studium. ISBN 978-80-87197-12-7. DANIELOVÁ, Lenka, ed., LINHARTOVÁ, Dana, ed. a FEJFAROVÁ, Helena, ed. Celoživotní vzdělávání v podmínkách EU. Vyd. 1. Brno: Pro Mendelovu univerzitu v Brně vydalo Nakladatelství Masarykovy univerzity, 2012. 278 s. ISBN 978-80-210-5872-9. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HAVRDOVÁ, Zuzana a kol. Hodnoty v prostředí sociálních a zdravotních služeb. 1. vyd. V Praze: Fakulta humanitních studií Univerzity Karlovy, katedra řízení a supervize v sociálních a zdravotnických organizacích, 2010. 207 s. ISBN 978-80-87398-06-7. KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese: [psychoterapeutické kapitoly pro sociální, pedagogické a zdravotnické profese]. 5. vyd. Praha: Portál, 2006. 147 s. ISBN 80-7367-181-6. Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: bílá kniha. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 2001. 98 s. ISBN 80-211-0372-8. MATOUŠEK, Oldřich a kol. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. 380 s. ISBN 978-80-7367-502-8. PANČOCHA, Karel a kol. Celoživotní inkluzivní vzdělávání - možnosti a perspektivy. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 276 s. ISBN 978-80-210-6101-9. PRŮCHA, Jan, ed. Pedagogická encyklopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 935 s. ISBN 978-80-7367-546-2. PRŮCHA, Jan, WALTEROVÁ, Eliška a MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. 6., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009. 395 s. ISBN 978-80-7367-647-6.