Cílem diplomové práce je podat komplexnější obraz o morálce a kognitivním morálním usuzování. V úvodu teoretické částí je vymezen pojem morálka, mravní normy a problematika morálního usuzování a jednání. Dále se teoretická část zabývá teorií morálního vývoje, zejména koncepcí kognitivního morálního vývoje dle Lawrence Kohlberga. Závěr teoretické části je věnován problematice poruch chování v období dětství a dospívání. Empirická část je zaměřena na zkoumání úrovně kognitivního morálního vývoje dětí ve věku třináct až patnáct let s diagnostikovanou poruchou chování a dětí bez poruchy chování. Cílem empirické části je zjištění, zda mezi oběma skupinami dětí existují výrazné rozdíly v oblasti kognitivního morálního usuzování.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to offer a more complex view on morale and cognitive ethic reasoning. In the introduction of the theoretical part are defined terms such as morale, manner standards and the issues of ethic reasoning and acting. The theoretical part further deals with the theory of ethic development, especially with the concept of cognitive ethic development by Lawrence Kohlberg. The ending of the theoretical part is dedicated to the issue behavior disorders in the period of childhood and adolescence. The empirical part focuses on research of the level of cognitive ethic development of 13 to 15 years old children with the diagnosis of behavior disorder and children with no behavior disorder. The goal of the empirical part is to find out if there are distinct differences between both groups of children in their cognitive ethic reasoning.
Klíčová slova
Morálka, morální usuzování, morální jednání, morální vývoj, socializační odchylka, poruchy chování, ústavní a ochranná výchova
Cílem diplomové práce je podat komplexnější obraz o morálce a kognitivním morálním usuzování. V úvodu teoretické částí je vymezen pojem morálka, mravní normy a problematika morálního usuzování a jednání. Dále se teoretická část zabývá teorií morálního vývoje, zejména koncepcí kognitivního morálního vývoje dle Lawrence Kohlberga. Závěr teoretické části je věnován problematice poruch chování v období dětství a dospívání. Empirická část je zaměřena na zkoumání úrovně kognitivního morálního vývoje dětí ve věku třináct až patnáct let s diagnostikovanou poruchou chování a dětí bez poruchy chování. Cílem empirické části je zjištění, zda mezi oběma skupinami dětí existují výrazné rozdíly v oblasti kognitivního morálního usuzování.
Anotace v angličtině
The goal of this diploma thesis is to offer a more complex view on morale and cognitive ethic reasoning. In the introduction of the theoretical part are defined terms such as morale, manner standards and the issues of ethic reasoning and acting. The theoretical part further deals with the theory of ethic development, especially with the concept of cognitive ethic development by Lawrence Kohlberg. The ending of the theoretical part is dedicated to the issue behavior disorders in the period of childhood and adolescence. The empirical part focuses on research of the level of cognitive ethic development of 13 to 15 years old children with the diagnosis of behavior disorder and children with no behavior disorder. The goal of the empirical part is to find out if there are distinct differences between both groups of children in their cognitive ethic reasoning.
Klíčová slova
Morálka, morální usuzování, morální jednání, morální vývoj, socializační odchylka, poruchy chování, ústavní a ochranná výchova
Diplomová práce bude zaměřena na oblast úrovně morálního usuzování dětí navštěvujících dětské domovy se školou v komparaci s intaktní populací. Teoretická část bude věnována problematice socializace jedince v oblasti pojetí mravu, morálky a zejména kognitivního morálního vývoje na podkladě platných teorií morálního vývoje. V další rovině se práce bude zabývat aktuálními vývojovými stádii osobnosti jedince v návaznosti na zaměření diplomové práce. V závěru teoretické části se budeme zabývat problematikou školských zařízení náhradní výchovné péče. Cílem empirické části práce bude zjistit odlišnosti v oblasti morálního soudu u dětí ve věku třináct až patnáct let s nařízenou ústavní výchovou realizovanou v dětských domovech se školou a dětmi navštěvujícími klasické základní školy. Pro sběr dat bude použit kvantitativní výzkum, polostrukturovaný dotazník, který bude vytvořen na základě morálních dilemat L. Kohlberga. Shromážděná data budou adekvátně vyhodnocena a interpretována. V závěru práce budou stanovena doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude zaměřena na oblast úrovně morálního usuzování dětí navštěvujících dětské domovy se školou v komparaci s intaktní populací. Teoretická část bude věnována problematice socializace jedince v oblasti pojetí mravu, morálky a zejména kognitivního morálního vývoje na podkladě platných teorií morálního vývoje. V další rovině se práce bude zabývat aktuálními vývojovými stádii osobnosti jedince v návaznosti na zaměření diplomové práce. V závěru teoretické části se budeme zabývat problematikou školských zařízení náhradní výchovné péče. Cílem empirické části práce bude zjistit odlišnosti v oblasti morálního soudu u dětí ve věku třináct až patnáct let s nařízenou ústavní výchovou realizovanou v dětských domovech se školou a dětmi navštěvujícími klasické základní školy. Pro sběr dat bude použit kvantitativní výzkum, polostrukturovaný dotazník, který bude vytvořen na základě morálních dilemat L. Kohlberga. Shromážděná data budou adekvátně vyhodnocena a interpretována. V závěru práce budou stanovena doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, J. Morální usuzování: vliv hodnot, osobnosti a morální identity. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 147 s. ISBN 978-80-210-4751-8 HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1 MATĚJÍČEK, Z. Dítě a rodiny: v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. 223. s. ISBN 80-0425-236-2 PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. 387 s. ISBN 80-200-1387-3 SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. Etopedické propylaje I.: Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2012. 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2. VACEK, P. Morální vývoj v pedagogických a psychologických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 121 s. ISBN 80-70-41-148-1, . 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5. 6. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. 306 s. ISBN 80-246-0181-8. 7. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 122 s. ISBN 80-7041-148-1.,INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 5. vydání. Praha: Portál, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5. 6. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. 306 s. ISBN 80-246-0181-8. 7.
Seznam doporučené literatury
DVOŘÁKOVÁ, J. Morální usuzování: vliv hodnot, osobnosti a morální identity. Brno: Masarykova univerzita, 2009. 147 s. ISBN 978-80-210-4751-8 HEIDBRINK, H. Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 1997. 175 s. ISBN 80-7178-154-1 MATĚJÍČEK, Z. Dítě a rodiny: v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. 223. s. ISBN 80-0425-236-2 PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. 387 s. ISBN 80-200-1387-3 SMOLÍK, A., SVOBODA, Z. Etopedické propylaje I.: Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: Univerzita J.E.Purkyně, 2012. 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2. VACEK, P. Morální vývoj v pedagogických a psychologických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 121 s. ISBN 80-70-41-148-1, . 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5. 6. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. 306 s. ISBN 80-246-0181-8. 7. VACEK, P. Morální vývoj v psychologických a pedagogických souvislostech. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. 122 s. ISBN 80-7041-148-1.,INHELDEROVÁ, B. Psychologie dítěte. 5. vydání. Praha: Portál, 2010. 144 s. ISBN 978-80-7367-798-5. 6. VÁGNEROVÁ, M. Kognitivní a sociální psychologie žáka základní školy. Praha: Karolinum, 2002. 306 s. ISBN 80-246-0181-8. 7.