Diplomová práce je orientována na problematiku výuky a celkové podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická východiska práce jsou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociálního vyloučení, vzdělávání a podpory takto znevýhodněných žáků a závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení rodin.
Praktická část práce je zaměřena na prezentaci výzkumného šetření s cílem zjistit, jaké jsou strategie pedagogů k výuce žáků se sociálním znevýhodněním. Výstupem práce je doporučení ke zlepšení strategií pedagogů k výuce a zkvalitnění komplexní podpory sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is oriented to socially disadvantaged pupils education and complete support problematics. Theoretical starting points of the thesis are based on current findings of a social exclusion area, education and support of those pupils and how pupil's results depend on socioeconomic and cultural positin of their families.
Practical part points to a presentatin of investigation which targets to find out what are the teacher's educational strategies when they work with such disadvantaged pupils. The thesis conclusion is to recommend improving teacher's strategies of socially disadvantaged pupils education and complex support.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, pedagogická podpora.
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social exclusion, socially excluded area, pedagogical support.
Rozsah průvodní práce
72 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je orientována na problematiku výuky a celkové podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická východiska práce jsou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociálního vyloučení, vzdělávání a podpory takto znevýhodněných žáků a závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení rodin.
Praktická část práce je zaměřena na prezentaci výzkumného šetření s cílem zjistit, jaké jsou strategie pedagogů k výuce žáků se sociálním znevýhodněním. Výstupem práce je doporučení ke zlepšení strategií pedagogů k výuce a zkvalitnění komplexní podpory sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is oriented to socially disadvantaged pupils education and complete support problematics. Theoretical starting points of the thesis are based on current findings of a social exclusion area, education and support of those pupils and how pupil's results depend on socioeconomic and cultural positin of their families.
Practical part points to a presentatin of investigation which targets to find out what are the teacher's educational strategies when they work with such disadvantaged pupils. The thesis conclusion is to recommend improving teacher's strategies of socially disadvantaged pupils education and complex support.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, pedagogická podpora.
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social exclusion, socially excluded area, pedagogical support.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude orientována na problematiku výuky a celkové podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická východiska práce budou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociálního vyloučení, vzdělávání a podpory takto znevýhodněných žáků a závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení rodin. Praktická část práce bude zaměřena na prezentaci výzkumného šetření s cílem zjistit, jaké jsou strategie pedagogů k výuce žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumná data budou získávána metodou dotazování, které bude doplněno individuálními polostrukturovanými rozhovory s pracovníky vybraných škol. Výstupem práce budou doporučení ke zlepšení strategií pedagogů k výuce a zkvalitnění komplexní podpory sociálně znevýhodněných žáků.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude orientována na problematiku výuky a celkové podpory žáků se sociálním znevýhodněním. Teoretická východiska práce budou tvořena aktuálními poznatky z oblasti sociálního vyloučení, vzdělávání a podpory takto znevýhodněných žáků a závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení rodin. Praktická část práce bude zaměřena na prezentaci výzkumného šetření s cílem zjistit, jaké jsou strategie pedagogů k výuce žáků se sociálním znevýhodněním. Výzkumná data budou získávána metodou dotazování, které bude doplněno individuálními polostrukturovanými rozhovory s pracovníky vybraných škol. Výstupem práce budou doporučení ke zlepšení strategií pedagogů k výuce a zkvalitnění komplexní podpory sociálně znevýhodněných žáků.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana a kol. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008, 177 s. ISBN 978-80-7414-083-9.
ČÁP, Jiří., MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra a kol. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010, 210 s. ISBN 978-80-7414-221-5.
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt a kol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010, 400 s. ISBN 978-80-7414-328-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologické podmínky vzdělávání zdravotně, sociálně a sociokulturně znevýhodněných lidí. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 72 s. ISBN 978-80-7372-184-8.
Seznam doporučené literatury
BRTNOVÁ ČEPIČKOVÁ, Ivana a kol. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008, 177 s. ISBN 978-80-7414-083-9.
ČÁP, Jiří., MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. 655 s. ISBN 80-7178-463-X.
FISCHER, Slavomil., ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: TRITON, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. 2. rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
PRŮCHA, Jan., WALTEROVÁ, Eliška., MAREŠ, Jiří. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt a kol. Etopedické propylaje I. Aktuální otázky systému náhradní výchovné péče o jedince s poruchou chování. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2012, 136 s. ISBN 978-80-7414-529-2.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra a kol. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010, 210 s. ISBN 978-80-7414-221-5.
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt a kol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010, 400 s. ISBN 978-80-7414-328-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologické podmínky vzdělávání zdravotně, sociálně a sociokulturně znevýhodněných lidí. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2007, 72 s. ISBN 978-80-7372-184-8.