Bakalářská práce "Pojetí ideální osobnosti vychovatele pedagogickými pracovníky a dětmi z výchovných ústavů" se zabývá problematikou současného hodnotového systému dětí, mládeže a pedagogických pracovníků výchovných ústavů. Charakterizuje a srovnává představy dětí a vychovatelů o ideální osobnosti vychovatele. V praktické části je výzkum, prováděný dotazníkovým šetřením, zaměřen na porovnání názorů těchto dvou skupin a hledání souladu (konsonance) či nesouladu (disonance) v jejich pojetí o ideální osobnosti vychovatele.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "The concept of ideal personality of educator by teaching staff and children from educational institutions" deals with the current value of children, young people and teaching staff of educational institutions. It characterizes and compares children and educators´ ideas of the ideal personality of the educator. There is research in the practical part conducted by questionnaire survey which is focused on comparing the views of these two groups and the proces of searching for harmony (consonance) or inconsistency (dissonance) in their concept of educators´ ideal personality.
Klíčová slova
Osobnost vychovatele, osobnostní profil a předpoklady, sociální a profesní role, referenční rámec ega, hodnotová orientace, hodnotový systém, deprivační syndrom, výchova a socializace, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
Personality of educator, personality profile and assumptions, social and professional role, ego frame of reference, value orientation, value systems, deprivation syndrome, education and socialization, institutional care
Rozsah průvodní práce
140 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce "Pojetí ideální osobnosti vychovatele pedagogickými pracovníky a dětmi z výchovných ústavů" se zabývá problematikou současného hodnotového systému dětí, mládeže a pedagogických pracovníků výchovných ústavů. Charakterizuje a srovnává představy dětí a vychovatelů o ideální osobnosti vychovatele. V praktické části je výzkum, prováděný dotazníkovým šetřením, zaměřen na porovnání názorů těchto dvou skupin a hledání souladu (konsonance) či nesouladu (disonance) v jejich pojetí o ideální osobnosti vychovatele.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis "The concept of ideal personality of educator by teaching staff and children from educational institutions" deals with the current value of children, young people and teaching staff of educational institutions. It characterizes and compares children and educators´ ideas of the ideal personality of the educator. There is research in the practical part conducted by questionnaire survey which is focused on comparing the views of these two groups and the proces of searching for harmony (consonance) or inconsistency (dissonance) in their concept of educators´ ideal personality.
Klíčová slova
Osobnost vychovatele, osobnostní profil a předpoklady, sociální a profesní role, referenční rámec ega, hodnotová orientace, hodnotový systém, deprivační syndrom, výchova a socializace, ústavní výchova
Klíčová slova v angličtině
Personality of educator, personality profile and assumptions, social and professional role, ego frame of reference, value orientation, value systems, deprivation syndrome, education and socialization, institutional care
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude obsahovat část teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje pojmy vztahující se k tématu bakalářské práce a připomene historii geneze vychovatele v evropské společnosti. Dále se bude zabývat současným pojetím profese vychovatele ve společnosti, pojetím profese vychovatele v ČR, osobností a osobnostními předpoklady pro výkon profese vychovatele a jeho osobnostním profilem. Objasní sociální roli a její význam v životě jedince, profesní roli vychovatele a referenční rámec EGA jako prostředek k vytváření představ a očekávání jedince pro výkon role vychovatele. Teoretická část bakalářské práce se bude také zabývat významem a funkcí výchovných ústavů, problematikou umísťování dětí a jejich pobytem v těchto ústavech.
V úvodu praktické části budou vymezeny problémy v chování dětí a mládeže v souvislosti s uvolněním celospolečenského klimatu v ČR a v pojetí pojmu svoboda. Budou uvedeny předpokládané, očekávané výsledky šetření. Prostřednicvím dotazníků budou zjišťovány představy o ideální osobnosti vychovatele u pedagogických pracovníků výchovných ústavů a u dětí umístěných v těchto zařízeních. Tyto představy budou vyhodnoceny a následně porovnány. Dotazníky budou obsahovat volné a polootevřené položky a budou předloženy ve variantě pro děti a mládež a ve variantě pro pedagogy. Šetření proběhne v únoru 2012 ve Výchovném ústavu Boletice. Pro statistické zpracování dat bude použito procentuálního výpočtu. Interpretace dat bude provedena prostřednictvím grafů a jejich slovního zhodnocení. Cílem práce bude potvrdit či vyvrátit očekávané výsledky šetření a zároveň objasnit současné pojetí osobnosti vychovatele u dětí, mládeže a pedagogických pracovníků výchovných ústavů.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude obsahovat část teoretickou a praktickou. Teoretická část definuje pojmy vztahující se k tématu bakalářské práce a připomene historii geneze vychovatele v evropské společnosti. Dále se bude zabývat současným pojetím profese vychovatele ve společnosti, pojetím profese vychovatele v ČR, osobností a osobnostními předpoklady pro výkon profese vychovatele a jeho osobnostním profilem. Objasní sociální roli a její význam v životě jedince, profesní roli vychovatele a referenční rámec EGA jako prostředek k vytváření představ a očekávání jedince pro výkon role vychovatele. Teoretická část bakalářské práce se bude také zabývat významem a funkcí výchovných ústavů, problematikou umísťování dětí a jejich pobytem v těchto ústavech.
V úvodu praktické části budou vymezeny problémy v chování dětí a mládeže v souvislosti s uvolněním celospolečenského klimatu v ČR a v pojetí pojmu svoboda. Budou uvedeny předpokládané, očekávané výsledky šetření. Prostřednicvím dotazníků budou zjišťovány představy o ideální osobnosti vychovatele u pedagogických pracovníků výchovných ústavů a u dětí umístěných v těchto zařízeních. Tyto představy budou vyhodnoceny a následně porovnány. Dotazníky budou obsahovat volné a polootevřené položky a budou předloženy ve variantě pro děti a mládež a ve variantě pro pedagogy. Šetření proběhne v únoru 2012 ve Výchovném ústavu Boletice. Pro statistické zpracování dat bude použito procentuálního výpočtu. Interpretace dat bude provedena prostřednictvím grafů a jejich slovního zhodnocení. Cílem práce bude potvrdit či vyvrátit očekávané výsledky šetření a zároveň objasnit současné pojetí osobnosti vychovatele u dětí, mládeže a pedagogických pracovníků výchovných ústavů.
Seznam doporučené literatury
Čáp J.: Psychologie výchovy a vyučování,ÚK Praha 1993
Balcar K.: Úvod do psychologie osobnosti
Kabušícová M.: K sociologii výchovy, vzdělání a školy, Brno 1991
Kopřiva K.: Lidský vztah jako součást profese, Praha, Portál 1997
Langová M., Vacínová M.: Jak se to chováš, Praha, Empatie 1984
Pelikán J.: Výchova jako teoretický problém, Ostrava 1995
Seznam doporučené literatury
Čáp J.: Psychologie výchovy a vyučování,ÚK Praha 1993
Balcar K.: Úvod do psychologie osobnosti
Kabušícová M.: K sociologii výchovy, vzdělání a školy, Brno 1991
Kopřiva K.: Lidský vztah jako součást profese, Praha, Portál 1997
Langová M., Vacínová M.: Jak se to chováš, Praha, Empatie 1984
Pelikán J.: Výchova jako teoretický problém, Ostrava 1995