Alternativní potravinové sítě jsou záležitostí dnešní doby, které čím dál tím více nabývají na své popularitě. Jsou to nové formy prodeje potravin, které se překrývají s již existujícími obchodními řetězci. Jednou z forem jsou farmářské trhy, které se v poslední době stále rozrůstají. Lidé začínají upřednostňovat čerstvé a místní potraviny i na úkor ceny. Budování důvěry mezi spotřebitelem a prodejcem patří mezi klíčové faktory úspěšného farmářského trhu. Cílem bakalářské práce je analýza prostorového rozšíření farmářských trhů v Ústeckém kraji a původu nabízených produktů, prostřednictvím terénního šetření. Dále je diskutováno několik bodů Kodexu farmářských trhů v praxi.
Anotace v angličtině
Alternative food networks are a contemporary issue, that is increasingly gaining in popularity. There are new forms of food sales overlapping with the existing retail chains. For example farmer's markets, which have been recently expanding. People are beginning to prefer fresh and local food at the expense of price. Building trust between consumers and sellers is among the key factors of successful farmer's market. The aim of this thesis is to analyze the spatial distribution of farmers' markets in the Ústí region and the origin of the products offered, through a field investigation. Several points of the Farmers' markets code are discussed as well, in accordance with visited farmers' markets.
Alternativní potravinové sítě jsou záležitostí dnešní doby, které čím dál tím více nabývají na své popularitě. Jsou to nové formy prodeje potravin, které se překrývají s již existujícími obchodními řetězci. Jednou z forem jsou farmářské trhy, které se v poslední době stále rozrůstají. Lidé začínají upřednostňovat čerstvé a místní potraviny i na úkor ceny. Budování důvěry mezi spotřebitelem a prodejcem patří mezi klíčové faktory úspěšného farmářského trhu. Cílem bakalářské práce je analýza prostorového rozšíření farmářských trhů v Ústeckém kraji a původu nabízených produktů, prostřednictvím terénního šetření. Dále je diskutováno několik bodů Kodexu farmářských trhů v praxi.
Anotace v angličtině
Alternative food networks are a contemporary issue, that is increasingly gaining in popularity. There are new forms of food sales overlapping with the existing retail chains. For example farmer's markets, which have been recently expanding. People are beginning to prefer fresh and local food at the expense of price. Building trust between consumers and sellers is among the key factors of successful farmer's market. The aim of this thesis is to analyze the spatial distribution of farmers' markets in the Ústí region and the origin of the products offered, through a field investigation. Several points of the Farmers' markets code are discussed as well, in accordance with visited farmers' markets.
Cílem bakalářské práce je zhodnocení farmářských trhů, které se nacházejí v Ústeckém kraji, na základě jejich nabídky sortimentu a dodržení kodexu farmářských trhů. V teoretické části práce bude diskutována teorie alternativních potravinových sítí a koncept farmářských trhů s důrazem na jejich význam pro ekonomický rozvoj regionu. V praktické části bude prezentována analýza farmářských trhů v Ústeckém kraji na základě výsledků terénního šetření. V závěru budou zodpovězeny výzkumné otázky.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce je zhodnocení farmářských trhů, které se nacházejí v Ústeckém kraji, na základě jejich nabídky sortimentu a dodržení kodexu farmářských trhů. V teoretické části práce bude diskutována teorie alternativních potravinových sítí a koncept farmářských trhů s důrazem na jejich význam pro ekonomický rozvoj regionu. V praktické části bude prezentována analýza farmářských trhů v Ústeckém kraji na základě výsledků terénního šetření. V závěru budou zodpovězeny výzkumné otázky.
Seznam doporučené literatury
MAYE, D.; KNEAFSEY, M. and HOLLOWAY, L. (2007): Introducing alternative food geographies. Representation and Practice.
RENTING, H.; MARSDEN, T. and BANKS, J. (2003): Understanding alternative food networks: exploring the role of short food supply chains in rural development. In: Environment and Planning A 35, 393-411.
SPILKOVÁ, J.; FENDRYCHOVÁ, L. and SYROVÁTKOVÁ, M. (2013): Farmers' markets in Prague: a new challenge within the urban shoppingscape. In: Agriculture and Human Values 30, 179-191.
SPILKOVÁ, J. and PERLÍN, R. (2013): Farmers' markets in Czechia: risks and possibilities. In: Journal of Rural Studies 32, 220-229.
WOODS, M. (2011): Rural. London.
Seznam doporučené literatury
MAYE, D.; KNEAFSEY, M. and HOLLOWAY, L. (2007): Introducing alternative food geographies. Representation and Practice.
RENTING, H.; MARSDEN, T. and BANKS, J. (2003): Understanding alternative food networks: exploring the role of short food supply chains in rural development. In: Environment and Planning A 35, 393-411.
SPILKOVÁ, J.; FENDRYCHOVÁ, L. and SYROVÁTKOVÁ, M. (2013): Farmers' markets in Prague: a new challenge within the urban shoppingscape. In: Agriculture and Human Values 30, 179-191.
SPILKOVÁ, J. and PERLÍN, R. (2013): Farmers' markets in Czechia: risks and possibilities. In: Journal of Rural Studies 32, 220-229.
WOODS, M. (2011): Rural. London.