Cílem této práce je identifikovat faktory, které ovlivňují volbu základní školy. Práce je specificky zaměřena na urbánní prostor. V první části práce je provedena analýza současného prostorového rozmístění a typů základních škol ve městě Liberec. Dále práce analyzuje význam vzdálenosti mezi bydlištěm žáka a základní školou a porovnává strukturu žáků podle jejich rezidenčních charakteristik s geografickou polohou školy za pomocí geoinformačních technologií. Práce také identifikuje požadavky rodičů při volbě základní školy na základě analýzy odpovědí z dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify the factors that influence the parental choice of a primary school. The thesis is mainly focused on urban area. In the first part of the thesis there is analysis of contemporary spatial dislocation with listed types of primary schools in the city of Liberec. Second part of the thesis analyses the importance of the distance between primary school location and a place of residence, and with the use of geoinformation technologies, compares the structure of pupils with geographical location according to their residental characteristics. This thesis also identifies parental requirements while choosing the primary school based on the answers from questionnaire survey.
Klíčová slova
geografie vzdělávání, rodičovská volba, volba základní školy, význam vzdálenosti
Klíčová slova v angličtině
geography of education, parental choice, choice of primary school, importance of distance
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je identifikovat faktory, které ovlivňují volbu základní školy. Práce je specificky zaměřena na urbánní prostor. V první části práce je provedena analýza současného prostorového rozmístění a typů základních škol ve městě Liberec. Dále práce analyzuje význam vzdálenosti mezi bydlištěm žáka a základní školou a porovnává strukturu žáků podle jejich rezidenčních charakteristik s geografickou polohou školy za pomocí geoinformačních technologií. Práce také identifikuje požadavky rodičů při volbě základní školy na základě analýzy odpovědí z dotazníkového šetření.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is to identify the factors that influence the parental choice of a primary school. The thesis is mainly focused on urban area. In the first part of the thesis there is analysis of contemporary spatial dislocation with listed types of primary schools in the city of Liberec. Second part of the thesis analyses the importance of the distance between primary school location and a place of residence, and with the use of geoinformation technologies, compares the structure of pupils with geographical location according to their residental characteristics. This thesis also identifies parental requirements while choosing the primary school based on the answers from questionnaire survey.
Klíčová slova
geografie vzdělávání, rodičovská volba, volba základní školy, význam vzdálenosti
Klíčová slova v angličtině
geography of education, parental choice, choice of primary school, importance of distance
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl:
- identifikovat faktory ovlivňující volbu zapsání žáka do základní školy v urbánním prostředí na příkladu města Liberec
Vedlejší cíle:
- analyzovat současné prostorové rozmístění, typy základních škol a jejich charakteristiky v urbánním prostředí
- analyzovat význam vzdálenosti mezi bydlištěm žáka a základní školou
- analyzovat a porovnat strukturu žáků podle jejich rezidenčních charakteristik s geografickou polohou školy
- identifikovat požadavky při volbě základní školy pro zapsání žáka
Struktura diplomové práce:
1. Úvod, 2. Teoretické zarámování problematiky, 3. Základní vzdělávání v Česku, 4. Metodika práce, 5. Základní školství v urbánním prostředí města Liberec, 6. Význam vzdálenosti mezi bydlištěm žáka a základní školou, 7. Porovnání struktury žáků podle jejich rezidenčních charakteristik s geografickou polohou školy, 8. Požadavky při volbě základní školy, 9. Závěr, 10. Literatura
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl:
- identifikovat faktory ovlivňující volbu zapsání žáka do základní školy v urbánním prostředí na příkladu města Liberec
Vedlejší cíle:
- analyzovat současné prostorové rozmístění, typy základních škol a jejich charakteristiky v urbánním prostředí
- analyzovat význam vzdálenosti mezi bydlištěm žáka a základní školou
- analyzovat a porovnat strukturu žáků podle jejich rezidenčních charakteristik s geografickou polohou školy
- identifikovat požadavky při volbě základní školy pro zapsání žáka
Struktura diplomové práce:
1. Úvod, 2. Teoretické zarámování problematiky, 3. Základní vzdělávání v Česku, 4. Metodika práce, 5. Základní školství v urbánním prostředí města Liberec, 6. Význam vzdálenosti mezi bydlištěm žáka a základní školou, 7. Porovnání struktury žáků podle jejich rezidenčních charakteristik s geografickou polohou školy, 8. Požadavky při volbě základní školy, 9. Závěr, 10. Literatura
Seznam doporučené literatury
BUTLER, T., HAMNETT, CH. 2007. The Geography of Education: Introduction. Urban Studies. Roč. 44, č. 7, s. 1161-1174. DVOŘÁK, D. et al. 2011. Česká základní škola. Praha: Karolinum. 312 s. ISBN 978-80-246-1896-8. KUČEROVÁ, S. 2012. Proměny územní struktury základního školství v Česku. 1. vyd. Praha: Česká geografická společnost. 209 s. ISBN 978-80-904521-8-3. NOREISCH, K. 2007. Choice as Rule, Exception and Coincidence: Parents' Understandings of Catchment Areas in Berlin. Urban Studies. Roč. 44, č. 7, s. 1307-1328.
Seznam doporučené literatury
BUTLER, T., HAMNETT, CH. 2007. The Geography of Education: Introduction. Urban Studies. Roč. 44, č. 7, s. 1161-1174. DVOŘÁK, D. et al. 2011. Česká základní škola. Praha: Karolinum. 312 s. ISBN 978-80-246-1896-8. KUČEROVÁ, S. 2012. Proměny územní struktury základního školství v Česku. 1. vyd. Praha: Česká geografická společnost. 209 s. ISBN 978-80-904521-8-3. NOREISCH, K. 2007. Choice as Rule, Exception and Coincidence: Parents' Understandings of Catchment Areas in Berlin. Urban Studies. Roč. 44, č. 7, s. 1307-1328.