Diplomová práce je tematicky orientovaná na problematiku pedagogických intervencí směřovaných k podpoře sociálně znevýhodněných žáků na střední škole. Teoretická východiska práce jsou zaměřena na problematiku sociální stratifikace, sociálního vyloučení, důsledků života v podmínkách sociálního vyloučení na vzdělávání dětí a aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory sociálně znevýhodněných žáků a možnosti jejich inkluzivního vzdělávání.
V praktické části práce byla uskutečněna analýza výsledků výzkumných šetření, která byla zaměřena na pozici sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávacím systému, strategie a potřeby škol a učitelů při práci se sociálně znevýhodněnými žáky. Výstupem práce je hodnocení a návrhy směřující k podpoře vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v systémové rovině a doporučení pro management škol v oblasti podpory sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The thesis is thematically focused on the issue of educational interventions directed to support socially disadvantaged students at higher secondary schools The theoretical basis of the work are focused on issues of social stratification, social exclusion, the consequences of living in conditions of social exclusion on education of children and the current legislative framework for education and support of socially disadvantaged pupils and possibilities of inclusive education of this target group.
In the practical part of the work was carried out analysis of the results of research survey, which was focused on the position of socially disadvantaged pupils in the education system, also on strategies and needs of schools and teachers in a field of work with socially disadvantaged pupils. The outcome of this work is the evaluation and proposals designed to promote education for underprivileged students in the system level and recommendations for the school management in the field of support of socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, sociální znevýhodnění, vzdělávání, sociální začleňování, inkluzivní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, Socially excluded localities, Social disadvantage, Education, Social inclusion, Inclusive education
Rozsah průvodní práce
81 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je tematicky orientovaná na problematiku pedagogických intervencí směřovaných k podpoře sociálně znevýhodněných žáků na střední škole. Teoretická východiska práce jsou zaměřena na problematiku sociální stratifikace, sociálního vyloučení, důsledků života v podmínkách sociálního vyloučení na vzdělávání dětí a aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory sociálně znevýhodněných žáků a možnosti jejich inkluzivního vzdělávání.
V praktické části práce byla uskutečněna analýza výsledků výzkumných šetření, která byla zaměřena na pozici sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávacím systému, strategie a potřeby škol a učitelů při práci se sociálně znevýhodněnými žáky. Výstupem práce je hodnocení a návrhy směřující k podpoře vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků v systémové rovině a doporučení pro management škol v oblasti podpory sociálně znevýhodněných žáků.
Anotace v angličtině
The thesis is thematically focused on the issue of educational interventions directed to support socially disadvantaged students at higher secondary schools The theoretical basis of the work are focused on issues of social stratification, social exclusion, the consequences of living in conditions of social exclusion on education of children and the current legislative framework for education and support of socially disadvantaged pupils and possibilities of inclusive education of this target group.
In the practical part of the work was carried out analysis of the results of research survey, which was focused on the position of socially disadvantaged pupils in the education system, also on strategies and needs of schools and teachers in a field of work with socially disadvantaged pupils. The outcome of this work is the evaluation and proposals designed to promote education for underprivileged students in the system level and recommendations for the school management in the field of support of socially disadvantaged pupils.
Klíčová slova
Sociální vyloučení, sociálně vyloučené lokality, sociální znevýhodnění, vzdělávání, sociální začleňování, inkluzivní vzdělávání.
Klíčová slova v angličtině
Social exclusion, Socially excluded localities, Social disadvantage, Education, Social inclusion, Inclusive education
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku pedagogických intervencí směřovaných k podpoře sociálně znevýhodněných žáků v rámci vyššího sekundárního vzdělávání. Teoretická východiska práce budou zahrnovat poznatky z problematiky sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do oblasti vzdělávání, sociálního znevýhodnění, aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory sociálně znevýhodněných žáků a možnosti inkluzivního vzdělávání ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním.Výzkumné šetření bude orientováno na analýzu využívání vyrovnávacích opatření ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním a efektivity jejich dopadu zejména na vybraných středních odborných učilištích, dále analýzu možných bariér a potřeb v oblasti realizace vyrovnávacích opatření. Výstupem práce bude formulace strukturovaných návrhů a doporučení pro možné pozitivní změny ve zkoumané oblasti.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku pedagogických intervencí směřovaných k podpoře sociálně znevýhodněných žáků v rámci vyššího sekundárního vzdělávání. Teoretická východiska práce budou zahrnovat poznatky z problematiky sociální stratifikace, sociálního vyloučení a jeho dopadů do oblasti vzdělávání, sociálního znevýhodnění, aktuálního legislativního rámce vzdělávání a podpory sociálně znevýhodněných žáků a možnosti inkluzivního vzdělávání ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním.Výzkumné šetření bude orientováno na analýzu využívání vyrovnávacích opatření ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním a efektivity jejich dopadu zejména na vybraných středních odborných učilištích, dále analýzu možných bariér a potřeb v oblasti realizace vyrovnávacích opatření. Výstupem práce bude formulace strukturovaných návrhů a doporučení pro možné pozitivní změny ve zkoumané oblasti.
Seznam doporučené literatury
1. Analýza individuálního přístupu pedagogu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009 [cit. 2013-05-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-ze-socialneznevyhodnujiciho
2. BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra, TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, o. p. s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9
3. BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083
4. BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana. Škola, žák a učitel v multikulturním prostředí. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006, s 42 55. ISBN 80-7044851-2
5. SVOBODA, Zdeněk, MORVAYOVÁ, Petra, et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5
6. SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1
7. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Sociální stratifikace. Problém, vybrané teorie, výzkum. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0025-0
8. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit [online] MŠMT, 2009 [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: -http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-ze-socialne-znevyhodnujiciho
9. ZÍKOVÁ, Tereza et al. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: ZČU v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9
Seznam doporučené literatury
1. Analýza individuálního přístupu pedagogu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami [on-line] Člověk v tísni, o.p.s. pro MŠMT, 2009 [cit. 2013-05-10]. Dostupné z: http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-ze-socialneznevyhodnujiciho
2. BROŽ, Miroslav, KINTLOVÁ, Petra, TOUŠEK, Ladislav. Kdo drží černého Petra. Člověk v tísni, o. p. s., 2007. ISBN 978-80-86961-27-9
3. BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana, WEDLICHOVÁ, Iva, et al. Edukace v kontextu sociální exkluze. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2008. ISBN 978-80-7414-083
4. BRTNOVÁ-ČEPIČKOVÁ, Ivana. Škola, žák a učitel v multikulturním prostředí. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2006, s 42 55. ISBN 80-7044851-2
5. SVOBODA, Zdeněk, MORVAYOVÁ, Petra, et al. Schola Excludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5
6. SVOBODA, Zdeněk, SMOLÍK Arnošt et al. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-328-1
7. ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Sociální stratifikace. Problém, vybrané teorie, výzkum. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0025-0
8. Vzdělanostní dráhy a vzdělanostní šance romských žákyň a žáků základních škol v okolí vyloučených romských lokalit [online] MŠMT, 2009 [cit. 2013-01-15]. Dostupné z: -http://www.msmt.cz/pro-novinare/jake-jsou-vzdelanostni-sance-deti-ze-socialne-znevyhodnujiciho
9. ZÍKOVÁ, Tereza et al. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele střední školy. Plzeň: ZČU v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9