Diplomová práce byla tematicky orientována na problematiku sluchového znevýhodnění a z ní vyplývajícího omezení v oblasti osobní a sociální. Zvláštní pozornost byla věnována oblasti volného času u sluchově znevýhodněných osob.
Teoretická východiska práce vycházela z aktuálních poznatků v oblasti významu sluchu, klasifikace sluchových vad a poruch, problematiky sluchového znevýhodnění v raném dětství a v dospělosti, způsobů komunikace sluchově znevýhodněných osob, současných přístupů ve výchově a vzdělávání sluchově znevýhodněných osob a rovněž problematiky postojů a péče o sluchově znevýhodněné.
Praktická část byla zaměřena na prezentaci výzkumného šetření orientovaného na způsoby a možnosti využívání volného času prostřednictvím organizací poskytujících služby pro sluchově znevýhodněné. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení pro zkvalitnění a rozvoj volnočasových aktivit v rámci sociální integrace sluchově znevýhodněných s ohledem na jejich specifické potřeby.
Anotace v angličtině
This diploma theses deals with problems related to hearing loss and the limitations anacusis imposes on the sufferers' personal and social lives. Special attention has been paid to leisure time activities.
The theoretical part of the thesis is based on the latest knowledge of the significance of hearing in life, modern hearing loss categorization and studies of hearing impairment in early childhood and in adulthood. It also analyzes communication techniques used by the affected, current approaches to their education as well as perceptions and care of them.
The practical part then presents the results of the author's own research survey focused on the possibilities and ways of spending free time through or with organizations providing services to the impaired. Based on the results, a conclusion formulating recommendations for improvements in leisure time activities for those people has been drawn. The conclusion calls for their closer social integration as well as more attention to their specific individual needs.
Klíčová slova
Komunikace, Neslyšící, luchové znevýhodnění, Volný čas, Znakový jazyk
Klíčová slova v angličtině
Communication, The deaf, Hearing disabilities, Leasure time, Sign language
Rozsah průvodní práce
95 s. (124 094 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce byla tematicky orientována na problematiku sluchového znevýhodnění a z ní vyplývajícího omezení v oblasti osobní a sociální. Zvláštní pozornost byla věnována oblasti volného času u sluchově znevýhodněných osob.
Teoretická východiska práce vycházela z aktuálních poznatků v oblasti významu sluchu, klasifikace sluchových vad a poruch, problematiky sluchového znevýhodnění v raném dětství a v dospělosti, způsobů komunikace sluchově znevýhodněných osob, současných přístupů ve výchově a vzdělávání sluchově znevýhodněných osob a rovněž problematiky postojů a péče o sluchově znevýhodněné.
Praktická část byla zaměřena na prezentaci výzkumného šetření orientovaného na způsoby a možnosti využívání volného času prostřednictvím organizací poskytujících služby pro sluchově znevýhodněné. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení pro zkvalitnění a rozvoj volnočasových aktivit v rámci sociální integrace sluchově znevýhodněných s ohledem na jejich specifické potřeby.
Anotace v angličtině
This diploma theses deals with problems related to hearing loss and the limitations anacusis imposes on the sufferers' personal and social lives. Special attention has been paid to leisure time activities.
The theoretical part of the thesis is based on the latest knowledge of the significance of hearing in life, modern hearing loss categorization and studies of hearing impairment in early childhood and in adulthood. It also analyzes communication techniques used by the affected, current approaches to their education as well as perceptions and care of them.
The practical part then presents the results of the author's own research survey focused on the possibilities and ways of spending free time through or with organizations providing services to the impaired. Based on the results, a conclusion formulating recommendations for improvements in leisure time activities for those people has been drawn. The conclusion calls for their closer social integration as well as more attention to their specific individual needs.
Klíčová slova
Komunikace, Neslyšící, luchové znevýhodnění, Volný čas, Znakový jazyk
Klíčová slova v angličtině
Communication, The deaf, Hearing disabilities, Leasure time, Sign language
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku sluchového znevýhodnění a z ní vyplývajícího omezení v oblasti osobní a sociální. Teoretická východiska práce budou zaměřena na význam sluchu, klasifikaci sluchových vad a poruch, problematiku sluchového znevýhodnění v raném dětství a v dospělosti a způsoby komunikace sluchově znevýhodněných osob. Pozornost bude věnována rovněž problematice postojů a péči o sluchově znevýhodněné. Praktická část bude zaměřena na prezentaci výzkumného šetření orientovaného na způsoby a možnosti využívání volného času prostřednictvím organizací poskytujících služby pro sluchově znevýhodněné. Na základě získaných výsledků budou formulována doporučení pro zkvalitnění a rozvoj volnočasových aktivit v rámci sociální integrace sluchově znevýhodněných s ohledem na jejich specifické potřeby.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku sluchového znevýhodnění a z ní vyplývajícího omezení v oblasti osobní a sociální. Teoretická východiska práce budou zaměřena na význam sluchu, klasifikaci sluchových vad a poruch, problematiku sluchového znevýhodnění v raném dětství a v dospělosti a způsoby komunikace sluchově znevýhodněných osob. Pozornost bude věnována rovněž problematice postojů a péči o sluchově znevýhodněné. Praktická část bude zaměřena na prezentaci výzkumného šetření orientovaného na způsoby a možnosti využívání volného času prostřednictvím organizací poskytujících služby pro sluchově znevýhodněné. Na základě získaných výsledků budou formulována doporučení pro zkvalitnění a rozvoj volnočasových aktivit v rámci sociální integrace sluchově znevýhodněných s ohledem na jejich specifické potřeby.
Seznam doporučené literatury
HOUDKOVÁ, Z. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Praha: Nakladatelství TRITON, 2005. ISBN 80-7254-623-6.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Díl 1. Praha: FRPSP,o.s., 1997. ISBN 80-7216-006-0.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených, 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0329-2.
SOURALOVÁ, E. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2619-8.
SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1007-9.
SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. Psychologie handicapu. Část II. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-764-0.
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie pro obor speciální pedagogika - vychovatelství. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-306-4.
Seznam doporučené literatury
HOUDKOVÁ, Z. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Praha: Nakladatelství TRITON, 2005. ISBN 80-7254-623-6.
HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. Díl 1. Praha: FRPSP,o.s., 1997. ISBN 80-7216-006-0.
KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených, 2. vydání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Nakladatelství Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0329-2.
SOURALOVÁ, E. Základy surdopedie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2619-8.
SOURALOVÁ, E. Surdopedie I. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1007-9.
SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
VÁGNEROVÁ, M., HADJMOUSSOVÁ, Z. Rodina a její význam pro rozvoj handicapovaného jedince. Psychologie handicapu. Část II. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2003. ISBN 80-7083-764-0.
VÁGNEROVÁ, M., Vývojová psychologie pro obor speciální pedagogika - vychovatelství. Liberec: Technická Univerzita v Liberci, 2008. ISBN 978-80-7372-306-4.