Bakalářská práce se zabývá analýzou rodinného prostředí klientů výchovných ústavů v Ústeckém kraji. Primárním cílem je zmapování rodinného prostředí, ze kterého pochází současní klienti výchovných ústavů Boletice, Pšov a Kostomlaty pod Milešovkou. V teoretické části bakalářské práce jsou vymezeny pojmy, které se shodují s tématem práce, jako je rodina a její základní funkce, charakteristika klientů výchovných ústavů se zaměřením na specifika vývojového období adolescence, na poruchy chování, kriminalitu a delikvenci a základní informace o výchovných ústavech v Ústeckém kraji. V praktické části je vyhodnocení průzkumu, který probíhal s klienty výchovných ústavů formou dotazníkového šetření a zkoumal sociálně patologické jevy vyskytující se v jejich rodinách a také analýza rozhovorů se zaměstnanci výchovných ústavů, kteří přímo pracují s klienty. Výsledkem práce budou závěry a doporučení, která budou vycházet ze získaných dat a informací.
Anotace v angličtině
The thesis analyses family environment of clients of educational institutions in the Ústí Region. Its primary goal is to monitor family environment from which the current clients of educational institutes in Boletice, Pšov and Kostomlaty pod Milešovkou came. The theoretical part defines terms corresponding with the subject of the thesis, such as family and its elementary function, characteristics of clients of educational institutions focusing on the specifics of the developmental periods of adolescence, behavioural disorders, crime and delinquency, and basic information about educational institutions in the Ústí Region. The practical part evaluates research conducted with clients of educational institutions in the form of survey examining of socio-pathological phenomena occurring in their families and also interviews with employees of the educational institutions who work directly with the clients. Result of the thesis will be conclusion and recommendations based on acquired data and information.
Klíčová slova
Rodina, adolescence, poruchy chování, delikvence, kriminalita, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Family, adolescence, behavioral disorders, delinquency, criminality, detention centre
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá analýzou rodinného prostředí klientů výchovných ústavů v Ústeckém kraji. Primárním cílem je zmapování rodinného prostředí, ze kterého pochází současní klienti výchovných ústavů Boletice, Pšov a Kostomlaty pod Milešovkou. V teoretické části bakalářské práce jsou vymezeny pojmy, které se shodují s tématem práce, jako je rodina a její základní funkce, charakteristika klientů výchovných ústavů se zaměřením na specifika vývojového období adolescence, na poruchy chování, kriminalitu a delikvenci a základní informace o výchovných ústavech v Ústeckém kraji. V praktické části je vyhodnocení průzkumu, který probíhal s klienty výchovných ústavů formou dotazníkového šetření a zkoumal sociálně patologické jevy vyskytující se v jejich rodinách a také analýza rozhovorů se zaměstnanci výchovných ústavů, kteří přímo pracují s klienty. Výsledkem práce budou závěry a doporučení, která budou vycházet ze získaných dat a informací.
Anotace v angličtině
The thesis analyses family environment of clients of educational institutions in the Ústí Region. Its primary goal is to monitor family environment from which the current clients of educational institutes in Boletice, Pšov and Kostomlaty pod Milešovkou came. The theoretical part defines terms corresponding with the subject of the thesis, such as family and its elementary function, characteristics of clients of educational institutions focusing on the specifics of the developmental periods of adolescence, behavioural disorders, crime and delinquency, and basic information about educational institutions in the Ústí Region. The practical part evaluates research conducted with clients of educational institutions in the form of survey examining of socio-pathological phenomena occurring in their families and also interviews with employees of the educational institutions who work directly with the clients. Result of the thesis will be conclusion and recommendations based on acquired data and information.
Klíčová slova
Rodina, adolescence, poruchy chování, delikvence, kriminalita, výchovný ústav
Klíčová slova v angličtině
Family, adolescence, behavioral disorders, delinquency, criminality, detention centre
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury z oblasti sociální patologie, sociologie rodiny,
kriminologie, vývojové psychologie, speciální pedagogiky.
2. Návrh osnovy teoretické a praktické části bakalářské práce.
3. Zpracování teoretické části bakalářské práce s kapitolami zaměřenými na
rodinu, výchovu, kriminální chování a výchovné ústavy.
4. Příprava praktické části bakalářské práce: stanovení výzkumného problému
(jaké sociálně patologické jevy v rodině jsou nejčastěji zastoupeny) a
stanovení cíle (analyzovat původní prostředí klienta výchovného ústavu).
5. Vlastní empirické šetření: provedení kvantitativního (dotazníkové
šetření) a kvalitativního šetření (polostandardizovaný rozhovor).
6. Zpracování výzkumného šetření a jeho vyhodnocení.
7. Zhodnocení a závěr.
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury z oblasti sociální patologie, sociologie rodiny,
kriminologie, vývojové psychologie, speciální pedagogiky.
2. Návrh osnovy teoretické a praktické části bakalářské práce.
3. Zpracování teoretické části bakalářské práce s kapitolami zaměřenými na
rodinu, výchovu, kriminální chování a výchovné ústavy.
4. Příprava praktické části bakalářské práce: stanovení výzkumného problému
(jaké sociálně patologické jevy v rodině jsou nejčastěji zastoupeny) a
stanovení cíle (analyzovat původní prostředí klienta výchovného ústavu).
5. Vlastní empirické šetření: provedení kvantitativního (dotazníkové
šetření) a kvalitativního šetření (polostandardizovaný rozhovor).
6. Zpracování výzkumného šetření a jeho vyhodnocení.
7. Zhodnocení a závěr.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, Slavomil. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2006, 183 s. Acta Universitatis
Purkynianae, 123. ISBN 80-704-4772-9.
2. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha:
Grada, 2009, 218 s. Psyché. ISBN 978-802-4727-813.
3. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
4. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. Studijní texty
Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-864-2919-9.
5. MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. Základy sociologie, sv. 8. ISBN 80-864-2905-9.
6. MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013, 168 s. ISBN 978-807-3803-988.
7. PODANÁ, Zuzana. Fenomén delikvence mládeže v České republice a středoevropském prostoru. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky,
2011, 183 s., 7/2011. ISBN 978-808-6729-688.
8. VÁGNEROVÁ, Marie a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří: dospělost a stáří. Praha: Portál, 2000, 522 s.
psyché (Grada)
9. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, Slavomil. Etopedie v penitenciární praxi. Ústí nad Labem: UJEP, 2006, 183 s. Acta Universitatis
Purkynianae, 123. ISBN 80-704-4772-9.
2. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha:
Grada, 2009, 218 s. Psyché. ISBN 978-802-4727-813.
3. LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011, 399 s. ISBN 978-80-246-1983-5.
4. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003, 161 s. Studijní texty
Sociologické nakladatelství), sv. 3. ISBN 80-864-2919-9.
5. MOŽNÝ, Ivo. Sociologie rodiny. Praha: Sociologické nakladatelství, 2002, 250 s. Základy sociologie, sv. 8. ISBN 80-864-2905-9.
6. MUNKOVÁ, Gabriela. Sociální deviace: přehled sociologických teorií. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2013, 168 s. ISBN 978-807-3803-988.
7. PODANÁ, Zuzana. Fenomén delikvence mládeže v České republice a středoevropském prostoru. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky,
2011, 183 s., 7/2011. ISBN 978-808-6729-688.
8. VÁGNEROVÁ, Marie a Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. Dětství, dospělost, stáří: dospělost a stáří. Praha: Portál, 2000, 522 s.
psyché (Grada)
9. DISMAN, Miroslav. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011, 372 s. ISBN 978-80-246-1966-8.