Bakalářská práce se zabývá významem znakování metodou programu Baby Signs u slyšících kojenců a batolat a jejími výhodami při neverbální komunikaci mezi matkou a dítětem.
Teoretická část práce předkládá výsledky uskutečněných výzkumných studií ve světě. V empirické části jsme se je pokusili ověřit na vzorku znakujících matek. Použili jsme kombinovaný výzkum, jako metodu šetření jsme vybrali nestandardizovaný dotazník, na který odpovídaly jak znakující, tak neznakující matky. Tyto skupiny jsme vzájemně porovnávali a analyzovali výsledky
v oblasti vývoje řeči, attachmentu a výchovy. Část dotazníku byla určena jen znakujícím matkám, zde respondentky hodnotily znakování a jeho význam.
Studovali jsme, jak znakování zlepší komunikaci (porozumění) s dítětem. Zkoumali jsme, zda matky vnímají urychlení vývoje řeči, pomoc při dorozumění, upevnění citového pouta mezi matkou a dítětem, zvýšení aktivního učení, snížení úrovně stresu
u matky i dítěte, větší zábavu, podporu sebevědomí dítěte, povzbuzení výchovy, zlepšení motorických dovedností a rozvoj emoční inteligence.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the importance of sign language using the method of Baby Signs for hearing infants and toddlers and its advantages in non-verbal communication between mother and child.
The theoretical part of the thesis presents the results of research studies undertaken in the world. In the empirical part, these results are tried to be verified on a sample of signing mothers. The combined research is used; as a method of investigation a non-standardized questionnaire, that was filled in both by signing and non-signing mothers, was used. These groups of mothers were mutually compared and the results in speech development, attachment and education were analyzed. Part of the questionnaire was intended only for signing mothers, here the respondents were supposed to evaluate the signing and its importance.
It was studied how signing may improve the communication (understanding) with the child. It was investigated whether mothers perceive an acceleration of speech development, a help with understanding, strengthening the emotional bond between mother and child, an increase in active learning, a stress level reduction in mother and child, more fun, a support of child's confidence, an encouragement of education, an improvement of motor skills and an emotional development of intelligence.
Klíčová slova
Attachment, neverbální komunikace, program Baby Signs, výchova dítěte, vývoj řeči, znakování.
Bakalářská práce se zabývá významem znakování metodou programu Baby Signs u slyšících kojenců a batolat a jejími výhodami při neverbální komunikaci mezi matkou a dítětem.
Teoretická část práce předkládá výsledky uskutečněných výzkumných studií ve světě. V empirické části jsme se je pokusili ověřit na vzorku znakujících matek. Použili jsme kombinovaný výzkum, jako metodu šetření jsme vybrali nestandardizovaný dotazník, na který odpovídaly jak znakující, tak neznakující matky. Tyto skupiny jsme vzájemně porovnávali a analyzovali výsledky
v oblasti vývoje řeči, attachmentu a výchovy. Část dotazníku byla určena jen znakujícím matkám, zde respondentky hodnotily znakování a jeho význam.
Studovali jsme, jak znakování zlepší komunikaci (porozumění) s dítětem. Zkoumali jsme, zda matky vnímají urychlení vývoje řeči, pomoc při dorozumění, upevnění citového pouta mezi matkou a dítětem, zvýšení aktivního učení, snížení úrovně stresu
u matky i dítěte, větší zábavu, podporu sebevědomí dítěte, povzbuzení výchovy, zlepšení motorických dovedností a rozvoj emoční inteligence.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the importance of sign language using the method of Baby Signs for hearing infants and toddlers and its advantages in non-verbal communication between mother and child.
The theoretical part of the thesis presents the results of research studies undertaken in the world. In the empirical part, these results are tried to be verified on a sample of signing mothers. The combined research is used; as a method of investigation a non-standardized questionnaire, that was filled in both by signing and non-signing mothers, was used. These groups of mothers were mutually compared and the results in speech development, attachment and education were analyzed. Part of the questionnaire was intended only for signing mothers, here the respondents were supposed to evaluate the signing and its importance.
It was studied how signing may improve the communication (understanding) with the child. It was investigated whether mothers perceive an acceleration of speech development, a help with understanding, strengthening the emotional bond between mother and child, an increase in active learning, a stress level reduction in mother and child, more fun, a support of child's confidence, an encouragement of education, an improvement of motor skills and an emotional development of intelligence.
Klíčová slova
Attachment, neverbální komunikace, program Baby Signs, výchova dítěte, vývoj řeči, znakování.
1. Prostudování odborné literatury. 2. Stanovení cílů. 3. Realizace výzkumu. 4. Vyhodnocení výzkumu.
Bakalářská práce bude zjišťovat, v čem vidí matky přínosy znakování. Data budou získávána prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku a budou vyhodnocena kombinovanou formou, v případě otevřených otázek kvalitativně,
ve zbylých případech kvantitativně. Práce bude průběžně konzultována s vedoucím práce a bude respektovat pokyny katedry psychologie pro zpracování kvalifikačních prací.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury. 2. Stanovení cílů. 3. Realizace výzkumu. 4. Vyhodnocení výzkumu.
Bakalářská práce bude zjišťovat, v čem vidí matky přínosy znakování. Data budou získávána prostřednictvím nestandardizovaného dotazníku a budou vyhodnocena kombinovanou formou, v případě otevřených otázek kvalitativně,
ve zbylých případech kvantitativně. Práce bude průběžně konzultována s vedoucím práce a bude respektovat pokyny katedry psychologie pro zpracování kvalifikačních prací.
Seznam doporučené literatury
1. ACREDOLO, Linda P a Susan GOODWYN. Znaková řeč pro batolata: kompletní sada pro začátečníky : Baby Signs program. Kněžmost: Nuerasoft, 2008, 8dílný soubor. ISBN 978-80-254-1185-8.
2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402.
3. HOLINGER, Paul C a Kalia DONER. Co říkají děti, než se naučí mluvit: devět signálů, jichž nemluvňata užívají k vyjádření svých pocitů. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005, 222 s. ISBN 80-725-4634-1.
4. HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Vyd. 1. Překlad Kateřina Slavíková. Praha: Portál, 2009, 167 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-807-3676-124.
5. DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 197 s. ISBN 978-807-3670-436.
6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
7. VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie. Jak se domluvit s kojencem a batoletem: komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 137 s. Pro rodiče. ISBN 978-802-4723-365.
Seznam doporučené literatury
1. ACREDOLO, Linda P a Susan GOODWYN. Znaková řeč pro batolata: kompletní sada pro začátečníky : Baby Signs program. Kněžmost: Nuerasoft, 2008, 8dílný soubor. ISBN 978-80-254-1185-8.
2. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 407 s. ISBN 8073670402.
3. HOLINGER, Paul C a Kalia DONER. Co říkají děti, než se naučí mluvit: devět signálů, jichž nemluvňata užívají k vyjádření svých pocitů. Vyd. 1. Praha: Triton, 2005, 222 s. ISBN 80-725-4634-1.
4. HORŇÁKOVÁ, Katarína, Svetlana KAPALKOVÁ a Marína MIKULAJOVÁ. Jak mluvit s dětmi: od narození do tří let. Vyd. 1. Překlad Kateřina Slavíková. Praha: Portál, 2009, 167 s. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-807-3676-124.
5. DOHERTY-SNEDDON, Gwyneth. Neverbální komunikace dětí: jak porozumět dítěti z jeho gest a mimiky. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 197 s. ISBN 978-807-3670-436.
6. VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2005, 467 s. ISBN 80-246-0956-8.
7. VASILOVČÍK ŠUSTOVÁ, Terezie. Jak se domluvit s kojencem a batoletem: komunikujeme přirozenými znaky a gesty. Vyd. 1. Praha: Grada, 2008, 137 s. Pro rodiče. ISBN 978-802-4723-365.