Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití dramatické výchovy ve výuce anglického jazyka jako volnočasové aktivity. Snahou je poukázat na fakt, že cizí jazyk je možné vyučovat i daleko zajímavějším a pro děti atraktivnějším způsobem, než značně rozšířenou frontální výukou. Ukážeme si, že cizí jazyk může být vyučován také prostřednictvím herních situací využívajících prožitek jako hlavní prvek. V teoretické části práce se seznámíme se základními pojmy dramatické výchovy, výuky a volného času. Zda je skutečně výuka využívající dramatickou výchovu efektivní a dostačující pro volnočasové vzdělávání se dozvíme v části praktické.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the application of drama education in teaching the English language as free time activity. The aim is to highlight the fact that foreign language can be presented to children in more interesting and attractive manner than provided by common frontal lessons. We will present that foreign language can also be taught by means of game situations utilizing experience as the main element. The theoretical part of the thesis introduces the basic terminology applied within drama education, teaching, and free time. The practical part focuses on the teaching efficiency of drama education, and its sufficiency for free time education.
Klíčová slova
dramatická výchova, anglický jazyk, hra, výuka, volný čas, výukové metody
Klíčová slova v angličtině
Drama Education, English Language, Game, Teaching, Free Time, Teaching Methods
Rozsah průvodní práce
70 s. (91 795 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zaměřuje na využití dramatické výchovy ve výuce anglického jazyka jako volnočasové aktivity. Snahou je poukázat na fakt, že cizí jazyk je možné vyučovat i daleko zajímavějším a pro děti atraktivnějším způsobem, než značně rozšířenou frontální výukou. Ukážeme si, že cizí jazyk může být vyučován také prostřednictvím herních situací využívajících prožitek jako hlavní prvek. V teoretické části práce se seznámíme se základními pojmy dramatické výchovy, výuky a volného času. Zda je skutečně výuka využívající dramatickou výchovu efektivní a dostačující pro volnočasové vzdělávání se dozvíme v části praktické.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the application of drama education in teaching the English language as free time activity. The aim is to highlight the fact that foreign language can be presented to children in more interesting and attractive manner than provided by common frontal lessons. We will present that foreign language can also be taught by means of game situations utilizing experience as the main element. The theoretical part of the thesis introduces the basic terminology applied within drama education, teaching, and free time. The practical part focuses on the teaching efficiency of drama education, and its sufficiency for free time education.
Klíčová slova
dramatická výchova, anglický jazyk, hra, výuka, volný čas, výukové metody
Klíčová slova v angličtině
Drama Education, English Language, Game, Teaching, Free Time, Teaching Methods
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury.
2. Zpracování teoretických východisek.
3. Aplikace teorie v praxi.
4. Konzultace prvotních informací a výsledků s vedoucím práce.
5. Příprava a návrh osnovy pro bakalářskou práci stanovení hlavních cílů a
tezí.
6. Zpracování hlavních kapitol teoretické části.
7. Konzultace s vedoucím práce.
8. Průzkum výsledků formou dotazníků.
9. Analýza a zpracování praktické části.
10. Finální úpravy.
11. Konzultace s vedoucím práce.
12. Předložení bakalářské práce vedoucímu.
13. Odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Prostudování odborné literatury.
2. Zpracování teoretických východisek.
3. Aplikace teorie v praxi.
4. Konzultace prvotních informací a výsledků s vedoucím práce.
5. Příprava a návrh osnovy pro bakalářskou práci stanovení hlavních cílů a
tezí.
6. Zpracování hlavních kapitol teoretické části.
7. Konzultace s vedoucím práce.
8. Průzkum výsledků formou dotazníků.
9. Analýza a zpracování praktické části.
10. Finální úpravy.
11. Konzultace s vedoucím práce.
12. Předložení bakalářské práce vedoucímu.
13. Odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 80-247-3512-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0852-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál s.r.o., 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MARUŠÁK, Radek. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik . Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Jak se děti učí hrou. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0815-9.
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2685-4.
VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: (srovnání systémů). Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.
Seznam doporučené literatury
JANÍKOVÁ, Věra. Výuka cizích jazyků. Praha: Grada Publishing, a.s., 2011. ISBN 80-247-3512-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Hry v mateřské škole v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2005. ISBN 80-247-0852-3.
MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy: zásobník dramatických her a improvizací. Praha: Artama, 1992. ISBN 80-7068-041-5.
MACHKOVÁ, Eva. Projekty dramatické výchovy pro mladší školní věk. Praha: Portál s.r.o., 2013. ISBN 978-80-262-0374-2.
MARUŠÁK, Radek. Dramatická výchova v kurikulu současné školy: využití metod a technik . Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-472-4.
NELEŠOVSKÁ, Alena. Jak se děti učí hrou. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0815-9.
SEDLÁČKOVÁ, Daniela. Rozvoj zdravého sebevědomí žáka. Praha: Grada Publishing, a.s., 2009. ISBN 978-80-247-2685-4.
VALENTA, Josef. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik: (srovnání systémů). Praha: ISV, 1999. ISBN 80-85866-40-4.
VALENTA, Josef. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada Publishing, a.s., 2008. ISBN 978-80-247-1865-1.
WAY, Brian. Výchova dramatickou improvizací. Praha: ISV, 1996. ISBN 80-85866-16-1.