Bakalářská práce se věnuje vlivu reklamy na znalostně hodnotovou orientaci dětí mládeže.
Úvod teoretické části obsahuje vymezení základních pojmů, které napomáhají k teoretickému ukotvení tématu. Druhá kapitola rozebírá definici reklamy, historii reklamy, prostředky reklamy a jejich charakteristiku, cíle reklamy a druhy reklamy. Třetí kapitola se zaměřuje na vliv médií na sociální chování, který zahrnuje faktory agresivního chování, problematiku reklamy a dětí, přesvědčování a systém hodnot člověka. Součástí čtvrté kapitoly je etický rámec reklamy.
Empirická část prezentuje výsledky výzkumu, který byl proveden pomocí online dotazníkového šetření u tříd osmých a devátých tříd základních škola a prvních a druhých ročníků středních škol Ústeckého kraje. Cílem je zjistit, nakolik jsou respondenti ovlivňováni reklamou.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the influence of advertising on knowledge value orientation of children and youth.
The introduction of the theoretical part comprises of the definitions of the key concepts that are a crucial part of the theoretical basis. The second chapter analyses the definition of advertising, its history, the means of advertisement and their characteristics, the aims of advertisement and its types. Subsequently, the influence of the media on the social behaviour, including the factors of aggressive behaviour, the issue of the relation between advertising and children, persuasion and the value system of man are discussed. The theoretical portion of the thesis is concluded by a chapter, which deals with the ethical framework of advertising.
The empirical part of the thesis presents the results of a research, which was conducted through online questionnaire survey. The subjects of this survey were the pupils attending the last two years of the primary schools and the students of first two years of high schools in the Ústí nad Labem Region. The aim of this research is to find out to what extent the respondents are influenced by advertising.
Klíčová slova
reklama, média, systém hodnot, děti a mládež, sociální chování
Klíčová slova v angličtině
advertisement, media, value system, children and youth, social behaviour
Rozsah průvodní práce
55 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje vlivu reklamy na znalostně hodnotovou orientaci dětí mládeže.
Úvod teoretické části obsahuje vymezení základních pojmů, které napomáhají k teoretickému ukotvení tématu. Druhá kapitola rozebírá definici reklamy, historii reklamy, prostředky reklamy a jejich charakteristiku, cíle reklamy a druhy reklamy. Třetí kapitola se zaměřuje na vliv médií na sociální chování, který zahrnuje faktory agresivního chování, problematiku reklamy a dětí, přesvědčování a systém hodnot člověka. Součástí čtvrté kapitoly je etický rámec reklamy.
Empirická část prezentuje výsledky výzkumu, který byl proveden pomocí online dotazníkového šetření u tříd osmých a devátých tříd základních škola a prvních a druhých ročníků středních škol Ústeckého kraje. Cílem je zjistit, nakolik jsou respondenti ovlivňováni reklamou.
Anotace v angličtině
This Bachelor's thesis deals with the influence of advertising on knowledge value orientation of children and youth.
The introduction of the theoretical part comprises of the definitions of the key concepts that are a crucial part of the theoretical basis. The second chapter analyses the definition of advertising, its history, the means of advertisement and their characteristics, the aims of advertisement and its types. Subsequently, the influence of the media on the social behaviour, including the factors of aggressive behaviour, the issue of the relation between advertising and children, persuasion and the value system of man are discussed. The theoretical portion of the thesis is concluded by a chapter, which deals with the ethical framework of advertising.
The empirical part of the thesis presents the results of a research, which was conducted through online questionnaire survey. The subjects of this survey were the pupils attending the last two years of the primary schools and the students of first two years of high schools in the Ústí nad Labem Region. The aim of this research is to find out to what extent the respondents are influenced by advertising.
Klíčová slova
reklama, média, systém hodnot, děti a mládež, sociální chování
Klíčová slova v angličtině
advertisement, media, value system, children and youth, social behaviour
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy sociologie, sociální psychologie, sociální pedagogiky a metodologie pedagogického výzkumu. 2. Teoretické zpracování problematiky vlivu reklam. Vlivy médií na sociální chování, formy propagace, systém hodnot, podprahová manipulace, účinnost reklamy, vliv reklam na děti, média a agrese. 3. Cílem práce bude potvrzení nebo vyvrácení základní teze, zda je znalostně hodnotová orientace respondentů ovlivňována reklamou a zda se míra ovlivnění liší věkem. 4. Realizace výzkumu na vybraném vzorku žáků základních a středních škol (11 - 17 let, cca 50 respondentů). Výzkum bude prováděn pomocí dotazníku. 5. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu, návrhy a doporučení pro využití v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Základy sociologie, sociální psychologie, sociální pedagogiky a metodologie pedagogického výzkumu. 2. Teoretické zpracování problematiky vlivu reklam. Vlivy médií na sociální chování, formy propagace, systém hodnot, podprahová manipulace, účinnost reklamy, vliv reklam na děti, média a agrese. 3. Cílem práce bude potvrzení nebo vyvrácení základní teze, zda je znalostně hodnotová orientace respondentů ovlivňována reklamou a zda se míra ovlivnění liší věkem. 4. Realizace výzkumu na vybraném vzorku žáků základních a středních škol (11 - 17 let, cca 50 respondentů). Výzkum bude prováděn pomocí dotazníku. 5. Zpracování a vyhodnocení dat získaných výzkumem. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu, návrhy a doporučení pro využití v praxi.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4727-813.
CHRÁSKA, Miroslav a Jaroslav VETEŠKA. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KOTLER, Philip. Moderní marketing: 4. evropské vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. ISBN 80-247-3470-2.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník: 4. evropské vydání. Vyd. 1. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada, 2012, 294 s. Expert (Grada). ISBN 978-802-4739-601.
VÝROST, Jozef. Sociální psychologie: 4. evropské vydání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada, 2008, 404 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4714-288.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy: 4. evropské vydání. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada, 2012, 324 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009, 218 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4727-813.
CHRÁSKA, Miroslav a Jaroslav VETEŠKA. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Vydání 1. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada Publishing, 2007, 265 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-1369-4.
KOTLER, Philip. Moderní marketing: 4. evropské vydání. 1. vyd. Praha: Grada, 2007, 1041 s. ISBN 978-80-247-1545-2.
PROCHÁZKA, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012. 203 s. ISBN 80-247-3470-2.
PRŮCHA, Jan a Jaroslav VETEŠKA. Andragogický slovník: 4. evropské vydání. Vyd. 1. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada, 2012, 294 s. Expert (Grada). ISBN 978-802-4739-601.
VÝROST, Jozef. Sociální psychologie: 4. evropské vydání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada, 2008, 404 s. Psyché (Grada). ISBN 978-802-4714-288.
VYSEKALOVÁ, Jitka. Psychologie reklamy: 4. evropské vydání. 4., rozš. a aktualiz. vyd. Editor Ivan Slaměník. Praha: Grada, 2012, 324 s. Expert (Grada). ISBN 978-80-247-4005-8.