Diplomová práce se soustřeďuje na míru ovlivnění čtení žáků 2. stupně vybraných základních škol Ústecka v digitálním věku. Teoretická část je zaměřena na média a jejich vliv na dospívající mládež. Pozornost je také upřena na základní terminologii, která souvisí s vývojem knihy a její moderní podobou (e-knihy, audioknihy). Praktická část zjišťuje za pomocí výzkumné metody dotazníku, do jaké míry ovlivňují žáky a jejich čtení moderní média a zda využívají digitální zařízení jako prostředky ke čtení.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on how digital age influences and impacts reading of students in the selected elementary schools in the region of Usti nad Labem.
Theoretical part discusses media and its impact on teenagers. Attention is also drawn on the basic terminology which is connected to the development of the forms of book and its modern forms (e-books, audiobooks). The applied part uses research method of questionnaire to investigate to what extent students and their reading is affected by modern media and if they use digital devices as tools of reading.
Klíčová slova
Čtení, internet, e-kniha, výzkum, pubescenti
Klíčová slova v angličtině
Reading, internet, e-book, research, pubescent
Rozsah průvodní práce
56 s. (65 320 znaků bez mezer)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se soustřeďuje na míru ovlivnění čtení žáků 2. stupně vybraných základních škol Ústecka v digitálním věku. Teoretická část je zaměřena na média a jejich vliv na dospívající mládež. Pozornost je také upřena na základní terminologii, která souvisí s vývojem knihy a její moderní podobou (e-knihy, audioknihy). Praktická část zjišťuje za pomocí výzkumné metody dotazníku, do jaké míry ovlivňují žáky a jejich čtení moderní média a zda využívají digitální zařízení jako prostředky ke čtení.
Anotace v angličtině
Diploma thesis focuses on how digital age influences and impacts reading of students in the selected elementary schools in the region of Usti nad Labem.
Theoretical part discusses media and its impact on teenagers. Attention is also drawn on the basic terminology which is connected to the development of the forms of book and its modern forms (e-books, audiobooks). The applied part uses research method of questionnaire to investigate to what extent students and their reading is affected by modern media and if they use digital devices as tools of reading.
Klíčová slova
Čtení, internet, e-kniha, výzkum, pubescenti
Klíčová slova v angličtině
Reading, internet, e-book, research, pubescent
Zásady pro vypracování
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu věnovanou elektronickým médiím, zároveň metodologickým problémům výzkumu v pedagogice, základům kvantitativního šetření a statistickému zpracování výzkumných dat. Pro potřeby komparace najít poučení i v odborné literatuře představující výsledky a závěry aktuálních (Trávníčkových) výzkumů čtenářství v ČR.
Naplánovat, připravit a realizovat výzkum (zaměřený na vztah čtenářství a užívání internetu, zájem o elektronické knihy čtení e-titulů, využívání elektronických čteček atd.). Vymezit oblast, téma a cíle výzkumu, výzkumný problém, zformulovat výzkumné otázky a pracovní hypotézy, charakterizovat výzkumné pole, výzkumný vzorek, připravit dotazníky. Provést dotazovací akci, "pročistit" data, statisticky zpracovat získané údaje (např. souborem programů Microsoft Office Excel).
V jednotlivých kapitolách DP interpretovat zjištěná data, v závěrech představit výsledky výzkumu, event. i doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Shromáždit a prostudovat odbornou literaturu věnovanou elektronickým médiím, zároveň metodologickým problémům výzkumu v pedagogice, základům kvantitativního šetření a statistickému zpracování výzkumných dat. Pro potřeby komparace najít poučení i v odborné literatuře představující výsledky a závěry aktuálních (Trávníčkových) výzkumů čtenářství v ČR.
Naplánovat, připravit a realizovat výzkum (zaměřený na vztah čtenářství a užívání internetu, zájem o elektronické knihy čtení e-titulů, využívání elektronických čteček atd.). Vymezit oblast, téma a cíle výzkumu, výzkumný problém, zformulovat výzkumné otázky a pracovní hypotézy, charakterizovat výzkumné pole, výzkumný vzorek, připravit dotazníky. Provést dotazovací akci, "pročistit" data, statisticky zpracovat získané údaje (např. souborem programů Microsoft Office Excel).
V jednotlivých kapitolách DP interpretovat zjištěná data, v závěrech představit výsledky výzkumu, event. i doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
BURTON, G., JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996
GAVORA, P. Úvod do pedagogického průzkumu. Brno: Paido, 2000
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství UP, 1998
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing, Praha 2010
McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991
MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Brno: Host, 2008
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Brno: Host, 2011
Seznam doporučené literatury
BURTON, G., JIRÁK, J. Úvod do studia médií. Brno: Barrister & Principal, 2001
GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 1996
GAVORA, P. Úvod do pedagogického průzkumu. Brno: Paido, 2000
HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha: Portál, 2006
CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc: Vydavatelství UP, 1998
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Grada Publishing, Praha 2010
McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991
MEYROWITZ, J. Všude a nikde. Vliv elektronických médií na sociální chování. Praha: Karolinum, 2006
PELIKÁN, J. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998
PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008
PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha: Karolinum, 1995
TRÁVNÍČEK, J. Čteme? Brno: Host, 2008
TRÁVNÍČEK, J. Čtenáři a internauti. Brno: Host, 2011