Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda hodnota volného času ovlivňuje kvalitu lidského života, konkrétně lidí v pozdní dospělosti v oblasti Podřipska. Bakalářská práce má teoretickou a praktickou část. V teoretické části si v první kapitole nastíníme volný čas, ve druhé kapitole nastíníme lidské hodnoty, dále popíšeme kvalitu lidského života z různých směrů, pozdní dospělost a nakonec popíšeme oblast, v níž se výzkum provádí. Empirická část byla realizována formou polostrukturovaného rozhovoru se šesti respondenty a následně byla kvalitativně vyhodnocena. Praktické provedení výzkumu vede ke zjištění, zda volný čas ovlivňuje kvalitní život lidí v pozdní dospělosti v regionu Podřipska.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to find out whether the value of leasure time affects the quality of human life, particularly people in late adulthood in Podripsko region. The thesis is divided into two parts the theoretic one and the practic one. The theoretical part of the first chapter outlines leisure time activities, the second chapter outlines human values, describes the quality of human life from different aspects, late adulthood and eventually describes the area in which the research is done. The empirical part was realized in the form of semi-structured interview with six respondents and later was qualitatively evaluated. Practical implementation of research re-sults in finding whether the leisure time affects the quality of human life in late adulthood in the region Podripsko.
Klíčová slova
Volný čas, životní hodnoty, kvalita života, pozdní dospělost, Podřipsko.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, life priorities, quality of life, late adulthood, Podřipsko.
Rozsah průvodní práce
64
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce bylo zjistit, zda hodnota volného času ovlivňuje kvalitu lidského života, konkrétně lidí v pozdní dospělosti v oblasti Podřipska. Bakalářská práce má teoretickou a praktickou část. V teoretické části si v první kapitole nastíníme volný čas, ve druhé kapitole nastíníme lidské hodnoty, dále popíšeme kvalitu lidského života z různých směrů, pozdní dospělost a nakonec popíšeme oblast, v níž se výzkum provádí. Empirická část byla realizována formou polostrukturovaného rozhovoru se šesti respondenty a následně byla kvalitativně vyhodnocena. Praktické provedení výzkumu vede ke zjištění, zda volný čas ovlivňuje kvalitní život lidí v pozdní dospělosti v regionu Podřipska.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to find out whether the value of leasure time affects the quality of human life, particularly people in late adulthood in Podripsko region. The thesis is divided into two parts the theoretic one and the practic one. The theoretical part of the first chapter outlines leisure time activities, the second chapter outlines human values, describes the quality of human life from different aspects, late adulthood and eventually describes the area in which the research is done. The empirical part was realized in the form of semi-structured interview with six respondents and later was qualitatively evaluated. Practical implementation of research re-sults in finding whether the leisure time affects the quality of human life in late adulthood in the region Podripsko.
Klíčová slova
Volný čas, životní hodnoty, kvalita života, pozdní dospělost, Podřipsko.
Klíčová slova v angličtině
Leisure time, life priorities, quality of life, late adulthood, Podřipsko.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce si na základě prostudované odborné literatury vymezíme základní pojmy týkající se volného času, lidských hodnot a kvality lidského života. V praktické části vymezíme výzkumnou otázku a hypotézy, které poté budeme ověřovat kvalitativním výzkumným šetřením. Dále se zaměříme na sběr potřebných dat a jejich interpretaci. V závěru bakalářské práce zhodnotíme výsledky výzkumu a ukážeme si jejich praktický přínos pro obor pedagogika volného času. Bakalářská práce bude respektovat zásady pro vypracování závěrečných prací stanovených Pedagogickou fakultou Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Zásady pro vypracování
V teoretické části bakalářské práce si na základě prostudované odborné literatury vymezíme základní pojmy týkající se volného času, lidských hodnot a kvality lidského života. V praktické části vymezíme výzkumnou otázku a hypotézy, které poté budeme ověřovat kvalitativním výzkumným šetřením. Dále se zaměříme na sběr potřebných dat a jejich interpretaci. V závěru bakalářské práce zhodnotíme výsledky výzkumu a ukážeme si jejich praktický přínos pro obor pedagogika volného času. Bakalářská práce bude respektovat zásady pro vypracování závěrečných prací stanovených Pedagogickou fakultou Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Seznam doporučené literatury
1) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0, 2) HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 127 s.ISBN 978-80-7290-471-6, 3) HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. 239 s.ISBN 978-80-262-0030-7, 4) KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada, 2006. 204 s. Psyché. ISBN 80-247-1370-5, 5)NĚMEC, Jiří et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. 119 s. ISBN 80-7315-012-3, 6) SPOUSTA, Vladimír aj. Teoretické základy výchovy ve volném čase: úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1994. 183 s.ISBN 80-210-1007-X,7) KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: Kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: ManaCon, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3, 8) BAČOVÁ, V. Kvalita života, hodnotové systémy v společnosti a sociální kapitál. K vymedzeniu psychologických dimenzí kvality života. In Psychologické dimenzie kvality života. Džuka, J. (ed.), Prešov: UP, 2004. ISBN 80-8068-282-8. 9) KNOTOVÁ, D. Volný čas dospělých v kontextu celoživotního učení. In Výchova a volný čas: sborník příspěvků 1. mezinárodní konference a výchově a volném čase. Kaplánek, M. (ed.), České Budějovice: JU, Teologická fakulta, 2006.ISBN 80-7040-849-9.
Seznam doporučené literatury
1) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0, 2) HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. 127 s.ISBN 978-80-7290-471-6, 3) HÁJEK, Bedřich, HOFBAUER, Břetislav a PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogické ovlivňování volného času: trendy pedagogiky volného času. Praha: Portál, 2011. 239 s.ISBN 978-80-262-0030-7, 4) KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie smysluplnosti existence: otázky na vrcholu života. Praha: Grada, 2006. 204 s. Psyché. ISBN 80-247-1370-5, 5)NĚMEC, Jiří et al. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno: Paido, 2002. 119 s. ISBN 80-7315-012-3, 6) SPOUSTA, Vladimír aj. Teoretické základy výchovy ve volném čase: úvod do studia pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta, 1994. 183 s.ISBN 80-210-1007-X,7) KUČEROVÁ, Stanislava. Člověk, hodnoty, výchova: Kapitoly z filosofie výchovy. Prešov: ManaCon, 1996. 231 s. ISBN 80-85668-34-3, 8) BAČOVÁ, V. Kvalita života, hodnotové systémy v společnosti a sociální kapitál. K vymedzeniu psychologických dimenzí kvality života. In Psychologické dimenzie kvality života. Džuka, J. (ed.), Prešov: UP, 2004. ISBN 80-8068-282-8. 9) KNOTOVÁ, D. Volný čas dospělých v kontextu celoživotního učení. In Výchova a volný čas: sborník příspěvků 1. mezinárodní konference a výchově a volném čase. Kaplánek, M. (ed.), České Budějovice: JU, Teologická fakulta, 2006.ISBN 80-7040-849-9.