Diplomová práce představuje empirickou studii, která na základě kvalitativní sondy na záměrně vybrané základní škole popisuje způsoby vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. Teoretická východiska vycházela z novodobých poznatků speciální pedagogiky o mentální retardaci a s platnou legislativou ve vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. V empirické části byla pozornost věnována postupům ve školských zařízeních a efektivitě dopadu integrace v běžné škole s analýzou možných potřeb pro úspěšné zvládání integrace. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení s návrhy pro možné pozitivní změny ve vzdělávacím procesu a v péči o rodinu a její handicapované dítě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents an empirical study which, based on a qualitative probe on deliberately chosen primary school, describes methods for educating pupils with mild mental retardation. Theoretical solutions were based on modern knowledge of special education for mental retardation, and the legislation in force in the education of pupils with mild mental retardation. In the empirical part, attention was paid to practices in educational institutions and the effectiveness of the impact of integration in a mainstream school with an analysis of the possible need for successfully managing integration. Based on the results, recommendations with suggestions for possible positive changes in the educational process and in the care of the family and her disabled child were formulated.
Klíčová slova
mentální retardace, lehká mentální retardace, integrace, rámcově vzdělávací program, školní vzdělávací program, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školské poradenské služby
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, mild mental retardation, integration, general education program, school educational program, Individual Education Plan, teaching assistant, school counseling services
Rozsah průvodní práce
132 s. (209 681znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce představuje empirickou studii, která na základě kvalitativní sondy na záměrně vybrané základní škole popisuje způsoby vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. Teoretická východiska vycházela z novodobých poznatků speciální pedagogiky o mentální retardaci a s platnou legislativou ve vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací. V empirické části byla pozornost věnována postupům ve školských zařízeních a efektivitě dopadu integrace v běžné škole s analýzou možných potřeb pro úspěšné zvládání integrace. Na základě získaných výsledků byla formulována doporučení s návrhy pro možné pozitivní změny ve vzdělávacím procesu a v péči o rodinu a její handicapované dítě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis presents an empirical study which, based on a qualitative probe on deliberately chosen primary school, describes methods for educating pupils with mild mental retardation. Theoretical solutions were based on modern knowledge of special education for mental retardation, and the legislation in force in the education of pupils with mild mental retardation. In the empirical part, attention was paid to practices in educational institutions and the effectiveness of the impact of integration in a mainstream school with an analysis of the possible need for successfully managing integration. Based on the results, recommendations with suggestions for possible positive changes in the educational process and in the care of the family and her disabled child were formulated.
Klíčová slova
mentální retardace, lehká mentální retardace, integrace, rámcově vzdělávací program, školní vzdělávací program, individuální vzdělávací plán, asistent pedagoga, školské poradenské služby
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, mild mental retardation, integration, general education program, school educational program, Individual Education Plan, teaching assistant, school counseling services
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce vychází z teorie, že školní integrace žáků s LMP je složitý proces týkající se celé společnosti. Stále překonává řadu bariér, se kterými se rodiče svých postižených dětí setkávají. Vývojem naší společnosti se integrace a inkluze stávají fenoménem posledních let.
Teoretická východiska práce budou vymezovat základní pojmy a popisovat vývoj našeho školství a jejich možnosti zařazení dětí s LMP do běžného vzdělávacího procesu. Cílem diplomové práce budou případové studie, které poskytnou informace z praxe. Případové studie, jako součást praktické části, budou odhalovat hraniční možnosti z oblastí výchovy a vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a modely integrace v běžných základních školách. Případové studie přinesou poznatky, praktické znalosti a dovednosti z pedagogického procesu v rámci edukace žáků s lehkou mentální retardací.
Diplomová práce se ve větší míře bude zabývat integrací školní, ale nebude opomíjet ani integraci společenskou, pro postižené jedince s retardací, jako nejvyšší stupeň socializace.
Zásady pro vypracování
Téma diplomové práce vychází z teorie, že školní integrace žáků s LMP je složitý proces týkající se celé společnosti. Stále překonává řadu bariér, se kterými se rodiče svých postižených dětí setkávají. Vývojem naší společnosti se integrace a inkluze stávají fenoménem posledních let.
Teoretická východiska práce budou vymezovat základní pojmy a popisovat vývoj našeho školství a jejich možnosti zařazení dětí s LMP do běžného vzdělávacího procesu. Cílem diplomové práce budou případové studie, které poskytnou informace z praxe. Případové studie, jako součást praktické části, budou odhalovat hraniční možnosti z oblastí výchovy a vzdělávání žáků s lehkou mentální retardací a modely integrace v běžných základních školách. Případové studie přinesou poznatky, praktické znalosti a dovednosti z pedagogického procesu v rámci edukace žáků s lehkou mentální retardací.
Diplomová práce se ve větší míře bude zabývat integrací školní, ale nebude opomíjet ani integraci společenskou, pro postižené jedince s retardací, jako nejvyšší stupeň socializace.
Seznam doporučené literatury
FISCHER,S.,ŠKODA,J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.
KOCUROVÁ,M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-844-7.
KUBOVÁ,L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6.
MICHALÍK,J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0077-4.
MERTIN,V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
ŠVARCOVÁ,I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
VALENTA,M. Mentální postižení. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
VÁGNEROVÁ,M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4.
Seznam doporučené literatury
FISCHER,S.,ŠKODA,J. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2007. ISBN 978-80-7387-014-0.
KOCUROVÁ,M. Speciální pedagogika pro pomáhající profese. Plzeň: ZČU, 2001. ISBN 80-7082-844-7.
KUBOVÁ,L. Speciálně pedagogická centra. Praha: Septima, 1995. ISBN 80-85801-42-6.
MICHALÍK,J. Školská integrace dětí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-244-0077-4.
MERTIN,V. Individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-032-4.
ŠVARCOVÁ,I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7.
VALENTA,M. Mentální postižení. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1.
VÁGNEROVÁ,M. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 1999. ISBN 80-7184-929-4.