Diplomová práce s názvem Symbol stromu v umění a výtvarné výchově se snaží shrnutí problematiky vnímání krajiny a symbolu stromu v naší kultuře. V teoretické části se zabývám apoteózou stromu a jeho uctíváním, které ve větší či menší míře probíhalo u všech archaických společenství. Práce se také zabývá významem stromu napříč celou českou historií. Mimo jiné se též mapuje vztahy člověka a krajiny, prožitků souvisejících s krajinou a možnost převést dojmy, jenž v nás krajina vyvolává do uměleckého díla. V práci jsou nastíněny myšlenky a díla především českých konceptuálních a akčních umělců, kteří se zaměřili na zachycení motivu krajiny, přírody, stromu a jejich vzájemných interakcí s lidským elementem. Práce se také zajímá o výtvarné projevy žáků a současné didaktické trendy v umělecké výchově. Do textu jsou zařazeny četné citace, které dávají symbolu stromu vědecký základ. Pedagogickým výstupem je tematická řada výtvarných her, které jsou podrobně rozpracovány v metodě třífázového modelu učení.
Anotace v angličtině
This thesis titled Symbol of tree in art and art education tries to summarize the issues of perception of the landscape and symbol of tree in our culture. The theoretical part deals with the apotheosis and worship of a tree which has taken place in all archaic communities in a greater or lesser extent. This thesis also deals with the importance of the tree during the Czech history. Among other things, thesis also shows the relationship of man and landscape, experiences related with the landscape and the ability to convert the impressions of landscape into art. The thesis outlines the ideas and work of Czech conceptual and action artists who focused on capturing motive of landscapes, nature, trees and their interactions with the human element. The thesis is also interested in creative expression of students and contemporary education trends in art education. In the thesis are included quotes that give the symbol of tree scientific foundation. The pedagogical output is a series of thematic art games, which are explained in detail in the method of three-phase model of learning.
Klíčová slova
strom, symbol stromu, krajina, poutnictví, památné stromy, současné umění, akční a konceptuální umění, proudy ve výtvarné výchově, výtvarný projev žáka, teoretické a praktické koncepce, výtvarná hra
Klíčová slova v angličtině
tree, the symbol of tree, landscape, pilgrimage, memorial trees, contemporary art, conceptual and action art, currents in art education, artistic expression of student, theoretical and practical concepts, artistic game
Rozsah průvodní práce
108
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Symbol stromu v umění a výtvarné výchově se snaží shrnutí problematiky vnímání krajiny a symbolu stromu v naší kultuře. V teoretické části se zabývám apoteózou stromu a jeho uctíváním, které ve větší či menší míře probíhalo u všech archaických společenství. Práce se také zabývá významem stromu napříč celou českou historií. Mimo jiné se též mapuje vztahy člověka a krajiny, prožitků souvisejících s krajinou a možnost převést dojmy, jenž v nás krajina vyvolává do uměleckého díla. V práci jsou nastíněny myšlenky a díla především českých konceptuálních a akčních umělců, kteří se zaměřili na zachycení motivu krajiny, přírody, stromu a jejich vzájemných interakcí s lidským elementem. Práce se také zajímá o výtvarné projevy žáků a současné didaktické trendy v umělecké výchově. Do textu jsou zařazeny četné citace, které dávají symbolu stromu vědecký základ. Pedagogickým výstupem je tematická řada výtvarných her, které jsou podrobně rozpracovány v metodě třífázového modelu učení.
Anotace v angličtině
This thesis titled Symbol of tree in art and art education tries to summarize the issues of perception of the landscape and symbol of tree in our culture. The theoretical part deals with the apotheosis and worship of a tree which has taken place in all archaic communities in a greater or lesser extent. This thesis also deals with the importance of the tree during the Czech history. Among other things, thesis also shows the relationship of man and landscape, experiences related with the landscape and the ability to convert the impressions of landscape into art. The thesis outlines the ideas and work of Czech conceptual and action artists who focused on capturing motive of landscapes, nature, trees and their interactions with the human element. The thesis is also interested in creative expression of students and contemporary education trends in art education. In the thesis are included quotes that give the symbol of tree scientific foundation. The pedagogical output is a series of thematic art games, which are explained in detail in the method of three-phase model of learning.
Klíčová slova
strom, symbol stromu, krajina, poutnictví, památné stromy, současné umění, akční a konceptuální umění, proudy ve výtvarné výchově, výtvarný projev žáka, teoretické a praktické koncepce, výtvarná hra
Klíčová slova v angličtině
tree, the symbol of tree, landscape, pilgrimage, memorial trees, contemporary art, conceptual and action art, currents in art education, artistic expression of student, theoretical and practical concepts, artistic game
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění dat a studium odborné literatury.
2. Ukotvení tématu v kontextu dějin umění a teorie výtvarné výchovy.
3. Analýza okolí a prostředí vybraných škol s důrazem na malá města a vesnice.
4. Příprava pedagogického projektu na 1. stupni ZŠ.
5. Realizace pedagogického projektu na 1. stupni ZŠ.
6. Reflexe realizovaného projektu, sebereflexe učitele a zpětná vazba žáků.
7. Finalizace textu diplomové práce, sestavení závěrů.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždění dat a studium odborné literatury.
2. Ukotvení tématu v kontextu dějin umění a teorie výtvarné výchovy.
3. Analýza okolí a prostředí vybraných škol s důrazem na malá města a vesnice.
4. Příprava pedagogického projektu na 1. stupni ZŠ.
5. Realizace pedagogického projektu na 1. stupni ZŠ.
6. Reflexe realizovaného projektu, sebereflexe učitele a zpětná vazba žáků.
7. Finalizace textu diplomové práce, sestavení závěrů.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi, Aventinum, Praha, 1997. 123 s. ISBN 80-85277-79-4.
CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. 2. dopl. vyd. Praha: Dokořán, 2005, 269 s. ISBN 80-736-3042-7.
DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech, UJEP, Ústí nad Labem 2010, 249 s. ISBN: 978-80-7414-250-5.
FIŠER, HAVLÍK, HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta Brno, 2010, 208 s. ISBN 978-80-2105-389-2.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha 1995 ISBN 80-902267-4-6.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 1997. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Sarah Praha 1999 ISBN 80-902267-2-9.
RUHRBERG a kol. Umění 20. století. TASCHEN, Praha 2004.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění 1. díl, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 282 s., Praha, 2011, ISBN 978-80-7290-498-3.
VANČÁT, J. Tvorba vizuálního zobrazení, Karolinum, 168 s., 2010, ISBN 8071849758.
ZEMÁNEK, J. Od země přes kopec do nebe..., Arbor vitae, 2005 (1. vydání), 186 s. ISBN 8086300668.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, K. Kreslete si s námi, Aventinum, Praha, 1997. 123 s. ISBN 80-85277-79-4.
CÍLEK, V. Krajiny vnitřní a vnější. 2. dopl. vyd. Praha: Dokořán, 2005, 269 s. ISBN 80-736-3042-7.
DYTRTOVÁ, K. Interpretace a metody ve vizuálních oborech, UJEP, Ústí nad Labem 2010, 249 s. ISBN: 978-80-7414-250-5.
FIŠER, HAVLÍK, HORÁČEK. Slovem, akcí, obrazem. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta Brno, 2010, 208 s. ISBN 978-80-2105-389-2.
ROESELOVÁ, V. Námět ve výtvarné výchově. Praha 1995 ISBN 80-902267-4-6.
ROESELOVÁ, V. Řady a projekty ve výtvarné výchově. Praha 1997. ISBN 80-902267-2-8.
ROESELOVÁ, V. Proudy ve výtvarné výchově, Sarah Praha 1999 ISBN 80-902267-2-9.
RUHRBERG a kol. Umění 20. století. TASCHEN, Praha 2004.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění 1. díl, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 282 s., Praha, 2011, ISBN 978-80-7290-498-3.
VANČÁT, J. Tvorba vizuálního zobrazení, Karolinum, 168 s., 2010, ISBN 8071849758.
ZEMÁNEK, J. Od země přes kopec do nebe..., Arbor vitae, 2005 (1. vydání), 186 s. ISBN 8086300668.