Uvedení pojmu flow do pedagogiky je sledováno ve výuce Výtvarné výchovy na základě kvalitativního výzkumu s cílem podpořit povědomí o motivaci studentů. Vychází z předpokladů vývojové psychologie, empirické praxe a teorií hlubinné psychologie a tvořivosti.
Anotace v angličtině
Application of Flow phenomenon on pedagogy domain, namely in Arts education, is based on qualitative research. The aim is to enhance motivation sources in students. Theoretical backround is provided by developmental psychology, practice-based resarch and rooted in dynamic psychology theory and creativity.
Arts education, motivation, flow, psychodynamic psychology, research
Rozsah průvodní práce
125s
Jazyk
CZ
Anotace
Uvedení pojmu flow do pedagogiky je sledováno ve výuce Výtvarné výchovy na základě kvalitativního výzkumu s cílem podpořit povědomí o motivaci studentů. Vychází z předpokladů vývojové psychologie, empirické praxe a teorií hlubinné psychologie a tvořivosti.
Anotace v angličtině
Application of Flow phenomenon on pedagogy domain, namely in Arts education, is based on qualitative research. The aim is to enhance motivation sources in students. Theoretical backround is provided by developmental psychology, practice-based resarch and rooted in dynamic psychology theory and creativity.
Arts education, motivation, flow, psychodynamic psychology, research
Zásady pro vypracování
Na podkladě eseje o fenoménu Flow prostudovat zdrojovou literaturu o tématu flow profesora M.Cziksentmihályiho. Na základě psychologie osobnosti a vývojové psychologie najít důležité body z tématu flow pro aplikaci v pedagogice a vzdělávacím programu. Srovnat teorie tvořivosti u autora Flow a teorie tvořivosti hlubinné psychologie.V empirické studii navrhnout výzkum aplikovatelný na téma ve výuce výtvarné výchovy.Postupovat ve výzkumu na základě konzultované literatury a aplikovat kvalitativní, případně i kvantitativní metody výzkumu.Průběžně se účastnit vzdělávacích a sebezkušenostních seminářů, teoretických i praktických. Realizovat/pomoci s realizací výstavy. Složit zkoušky obecné a odborné. Publikovat v recenzovaném časopise Výtvarná výchova, účastnit se kolokvií KVK UJEP, odevzdávat hodnocení studia. Aktivně i pasivně se účastnit konferencí (také s mezinárodní účastí). Průběžně na základě konzultací se školitelem rozpracovat teze a osnovu dizertační práce. Napsat dizertační práci spojenou s publikováním výsledků výzkumu.
Zásady pro vypracování
Na podkladě eseje o fenoménu Flow prostudovat zdrojovou literaturu o tématu flow profesora M.Cziksentmihályiho. Na základě psychologie osobnosti a vývojové psychologie najít důležité body z tématu flow pro aplikaci v pedagogice a vzdělávacím programu. Srovnat teorie tvořivosti u autora Flow a teorie tvořivosti hlubinné psychologie.V empirické studii navrhnout výzkum aplikovatelný na téma ve výuce výtvarné výchovy.Postupovat ve výzkumu na základě konzultované literatury a aplikovat kvalitativní, případně i kvantitativní metody výzkumu.Průběžně se účastnit vzdělávacích a sebezkušenostních seminářů, teoretických i praktických. Realizovat/pomoci s realizací výstavy. Složit zkoušky obecné a odborné. Publikovat v recenzovaném časopise Výtvarná výchova, účastnit se kolokvií KVK UJEP, odevzdávat hodnocení studia. Aktivně i pasivně se účastnit konferencí (také s mezinárodní účastí). Průběžně na základě konzultací se školitelem rozpracovat teze a osnovu dizertační práce. Napsat dizertační práci spojenou s publikováním výsledků výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1.Csikszentmihalyi, M.: Creativity-Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York: Harper Collins, 1996. 456 s. ISBN 0-06-092192-7
2.Csikszentmihalyi, M.: Flow. Psychology of Optimal Experience. New York: Harper and Row, 1990. ISBN 978-0061339202
3.Cziksentmihalyi, M., Csikszentmihalyi, I. S.: Optimal experience. Psychological Studies of Flow in Consciousness. Cambridge University Press: 1988, 416s. ISBN 0- 521-43809-8
4.David, J.: Století dítěte a výzva obrazů. Brno: Masarykova Univerzita, 2008. 351s. ISBN 978-80-210-4593-4
5.Gavora, P.: Metody kvalitativního výzkumu. Brno: Paido. 1996 130s.ISBN 80-85931-15-X
6.Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. 2005, 407s. ISBN 80-7367-040-2
7.Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272s. ISBN 978-80-247-1369-4
8.Kulka, J.: Psychologie umění, 1. vyd. Praha: SPN. 1991, 435s. ISBN 80-04-23694-4
9.Langmeier, J., Krejčířová D.: Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada 2006, (2007, 2008 dotisky) ISBN 80-247-1284-9
10.Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: UNIVERZITA KARLOVA pedagogická fakulta, 1997. 199s. ISBN 80-7184-437-3
11.Winnicott, D. W.: Playing and Reality. Basic Books, New York 1971ISBN 0-140-1466-79
12.Zuska, V.: Estetika, úvod do současnosti tradiční disciplíny. Triton, Praha, 2001, ISBN 80-7254-194-3
Seznam doporučené literatury
1.Csikszentmihalyi, M.: Creativity-Flow and the Psychology of Discovery and Invention. New York: Harper Collins, 1996. 456 s. ISBN 0-06-092192-7
2.Csikszentmihalyi, M.: Flow. Psychology of Optimal Experience. New York: Harper and Row, 1990. ISBN 978-0061339202
3.Cziksentmihalyi, M., Csikszentmihalyi, I. S.: Optimal experience. Psychological Studies of Flow in Consciousness. Cambridge University Press: 1988, 416s. ISBN 0- 521-43809-8
4.David, J.: Století dítěte a výzva obrazů. Brno: Masarykova Univerzita, 2008. 351s. ISBN 978-80-210-4593-4
5.Gavora, P.: Metody kvalitativního výzkumu. Brno: Paido. 1996 130s.ISBN 80-85931-15-X
6.Hendl, J.: Kvalitativní výzkum. Základní metody a aplikace. Praha: Portál. 2005, 407s. ISBN 80-7367-040-2
7.Chráska, M.: Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2007. 272s. ISBN 978-80-247-1369-4
8.Kulka, J.: Psychologie umění, 1. vyd. Praha: SPN. 1991, 435s. ISBN 80-04-23694-4
9.Langmeier, J., Krejčířová D.: Vývojová psychologie. 2. aktualizované vyd. Praha: Grada 2006, (2007, 2008 dotisky) ISBN 80-247-1284-9
10.Slavík, J.: Od výrazu k dialogu ve výchově. Artefiletika. Praha: UNIVERZITA KARLOVA pedagogická fakulta, 1997. 199s. ISBN 80-7184-437-3
11.Winnicott, D. W.: Playing and Reality. Basic Books, New York 1971ISBN 0-140-1466-79
12.Zuska, V.: Estetika, úvod do současnosti tradiční disciplíny. Triton, Praha, 2001, ISBN 80-7254-194-3