Bakalářská práce: "Efektivita edukace žáků osmé třídy základní školy o HIV a AIDS" se zabývá efektivní edukací žáků osmých tříd v oblasti problematiky HIV a AIDS.
Cílem práce je zajistit správnou edukaci žákům a tím rozšiřovat informovanost v problematice HIV a AIDS.
Do výzkumu byli zapojeni žáci 8. tříd základních škol. Celkový počet respondentů byl 108 z toho 68 dívek a 40 chlapců.
Pro výzkum byla použita kvantitativní metoda formou dotazníku. Výzkum proběhl na základních školách v Ústí nad Labem, Děčíně, Teplicích a Libochovicích. Dotazník obsahoval 7 uzavřených teoretických otázek. Získaná data byla zpracována v programu MS Office Excel za pomoci funkce "když" a statistické funkce "T -Test". Následné výsledky byly převedeny na procenta a znázorněny do kontingenčních tabulek a grafů.
Znalosti žáků osmých tříd po edukaci potvrdili efektivitu edukace vedenou studentkou podle edukačního materiálu. Dále výzkum poukázal na rozdílnost odpovědí v rámci různosti pohlaví, kde dívky před samotnou edukací měly více znalostí v problematice, než chlapci. Znalost žáků o problematice HIV a AIDS je nutno neustále prohlubovat.
Přestože edukace se projevila jako úspěšná je velice důležité i nadále zvyšovat informovanost dospívajících žáků o problematice HIV a AIDS.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis on subject: " Educational effectiveness of an eight grade elementary school students about HIV & AIDS" addresses the educational effectiveness of an eight grade elementary school students about HIV & AIDS.
The main objective of this work is to provide education and raise the knowledge about HIV and AIDS for pupils.
On this researche participated pupils of 8 . classes of primary schools. The research was attented by a total of 108 respondents, 68 participants were girls and 40 participants were boys.
The thesis is based on a quantitative research, for which I used a questionnare. The participated primary schools are from Ústí nad Labem, Děčín, Teplice and Libochovice. The questionnare included seven closed theoretical questions. Statistical evalution of the hypotheses was conducted by using IF function and T -Test function in PC programme MS office excel. The results were converted into percent and illustrated by using pivot tableas and graphs.
The pupil´s knowledge after the education confirmed the efficiency of education led by student who was using the educational material. The other reasearch revealed are the different answers dependet on sex, when girls had more knowledge before the education than boys. It is necesarry to deepen the pupil´s awareness of the HIV and AIDS issues.
Even though the education showed up to be very useful, it´s very important to deepen the knowledge about HIV and AIDS of the adolescents.
Klíčová slova
AIDS, HIV, žáci základních škol, edukace, efektivita, Hrou proti AIDS
Klíčová slova v angličtině
AIDS, HIV, primary school pupils, educational, effectiveness, Game against AIDS
Rozsah průvodní práce
85 s. + 19 s. příloh
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce: "Efektivita edukace žáků osmé třídy základní školy o HIV a AIDS" se zabývá efektivní edukací žáků osmých tříd v oblasti problematiky HIV a AIDS.
Cílem práce je zajistit správnou edukaci žákům a tím rozšiřovat informovanost v problematice HIV a AIDS.
Do výzkumu byli zapojeni žáci 8. tříd základních škol. Celkový počet respondentů byl 108 z toho 68 dívek a 40 chlapců.
Pro výzkum byla použita kvantitativní metoda formou dotazníku. Výzkum proběhl na základních školách v Ústí nad Labem, Děčíně, Teplicích a Libochovicích. Dotazník obsahoval 7 uzavřených teoretických otázek. Získaná data byla zpracována v programu MS Office Excel za pomoci funkce "když" a statistické funkce "T -Test". Následné výsledky byly převedeny na procenta a znázorněny do kontingenčních tabulek a grafů.
Znalosti žáků osmých tříd po edukaci potvrdili efektivitu edukace vedenou studentkou podle edukačního materiálu. Dále výzkum poukázal na rozdílnost odpovědí v rámci různosti pohlaví, kde dívky před samotnou edukací měly více znalostí v problematice, než chlapci. Znalost žáků o problematice HIV a AIDS je nutno neustále prohlubovat.
Přestože edukace se projevila jako úspěšná je velice důležité i nadále zvyšovat informovanost dospívajících žáků o problematice HIV a AIDS.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis on subject: " Educational effectiveness of an eight grade elementary school students about HIV & AIDS" addresses the educational effectiveness of an eight grade elementary school students about HIV & AIDS.
The main objective of this work is to provide education and raise the knowledge about HIV and AIDS for pupils.
On this researche participated pupils of 8 . classes of primary schools. The research was attented by a total of 108 respondents, 68 participants were girls and 40 participants were boys.
The thesis is based on a quantitative research, for which I used a questionnare. The participated primary schools are from Ústí nad Labem, Děčín, Teplice and Libochovice. The questionnare included seven closed theoretical questions. Statistical evalution of the hypotheses was conducted by using IF function and T -Test function in PC programme MS office excel. The results were converted into percent and illustrated by using pivot tableas and graphs.
The pupil´s knowledge after the education confirmed the efficiency of education led by student who was using the educational material. The other reasearch revealed are the different answers dependet on sex, when girls had more knowledge before the education than boys. It is necesarry to deepen the pupil´s awareness of the HIV and AIDS issues.
Even though the education showed up to be very useful, it´s very important to deepen the knowledge about HIV and AIDS of the adolescents.
Klíčová slova
AIDS, HIV, žáci základních škol, edukace, efektivita, Hrou proti AIDS
Klíčová slova v angličtině
AIDS, HIV, primary school pupils, educational, effectiveness, Game against AIDS
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury daného problému, literární rešerže z databází Educus, Google Scholar, Medline.
Vymezit oblasti edukace o HIV a AIDS, popsat a porovnat domácí a světové studie. V empirické části provést sběr dat u žáků druhého stupně základní školy pomocí dotazníků zaměřeného na efektivitu edukace, zjištěná data statisticky vyhodnotit. Výsledky výzkumu porovnat s domácími a světovými autory.
CÍL bakalářské práce - Edukovat a rozšiřovat informovanost žáků základních škol v problematice HIV a AIDS
Zásady pro vypracování
Teoretická analýza odborné literatury daného problému, literární rešerže z databází Educus, Google Scholar, Medline.
Vymezit oblasti edukace o HIV a AIDS, popsat a porovnat domácí a světové studie. V empirické části provést sběr dat u žáků druhého stupně základní školy pomocí dotazníků zaměřeného na efektivitu edukace, zjištěná data statisticky vyhodnotit. Výsledky výzkumu porovnat s domácími a světovými autory.
CÍL bakalářské práce - Edukovat a rozšiřovat informovanost žáků základních škol v problematice HIV a AIDS
Seznam doporučené literatury
- BARTŮŇKOVÁ, Jiřina, Anna ŠEDIVÁ a Aleš JANDA. Imunodeficience. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s., obr. příl. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 978-80-247-1980-1.
- BRŮČKOVÁ, Marie. Příručka HIV poradenství. 1. vyd. Editor Jaroslav Jedlička, Jiří Stupka, Blanka Chmelová. Praha: Státní zdravotní ústav, CEM/PMNP, 2005, 80 s. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 80-707-1259-7.
- ČERNÝ, Rudolf a Ladislav MACHALA. Neurologické komplikace HIV/AIDS. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 303 s. ISBN 978-802-4612-225.
- Education and HIV/AIDS: a window of hope. Washington, DC: World Bank, c2002, xxiii, 79 p. ISBN 08-213-5117-6.
- GÖPFERTOVÁ, Dana, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Epidemiologie infekčních nemocí: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 230 s. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 80-246-0452-3.
- HÁJEK, Marcel. HIV/AIDS v chirurgických oborech. 1. vyd. Praha: Galén, c1993. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 80-247-0857-4.
- KONVALINKA, Jan a Ladislav MACHALA. Viry pro 21. století. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 143 s. ISBN 978-802-0022-714.
- LOBOVSKÁ, Alena a Ladislav MACHALA. Infekční nemoci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 263 s., obr. příl. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 80-246-0116-8.
- POKRIVČÁK, Tomáš, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Syndromy a symptomy: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). Vyd. 1. Praha: Triton, 2009, 187 s. Lékařské repetitorium, sv. 8. ISBN 978-80-7387-136-9.
- ROZSYPAL, Hanuš. AIDS: klinický obraz a léčba. [1. vyd.]. Praha: MAXDORF-JESSENIUS, 1998, 236 s., barevná příloha. ISBN 80-858-0092-6
Seznam doporučené literatury
- BARTŮŇKOVÁ, Jiřina, Anna ŠEDIVÁ a Aleš JANDA. Imunodeficience. 2., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2007, 263 s., obr. příl. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 978-80-247-1980-1.
- BRŮČKOVÁ, Marie. Příručka HIV poradenství. 1. vyd. Editor Jaroslav Jedlička, Jiří Stupka, Blanka Chmelová. Praha: Státní zdravotní ústav, CEM/PMNP, 2005, 80 s. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 80-707-1259-7.
- ČERNÝ, Rudolf a Ladislav MACHALA. Neurologické komplikace HIV/AIDS. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, 303 s. ISBN 978-802-4612-225.
- Education and HIV/AIDS: a window of hope. Washington, DC: World Bank, c2002, xxiii, 79 p. ISBN 08-213-5117-6.
- GÖPFERTOVÁ, Dana, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Epidemiologie infekčních nemocí: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). 1. vyd. Praha: Karolinum, 2003, 230 s. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 80-246-0452-3.
- HÁJEK, Marcel. HIV/AIDS v chirurgických oborech. 1. vyd. Praha: Galén, c1993. Zdravotnické aktuality, sv. 230. ISBN 80-247-0857-4.
- KONVALINKA, Jan a Ladislav MACHALA. Viry pro 21. století. Vyd. 2. Praha: Academia, 2013, 143 s. ISBN 978-802-0022-714.
- LOBOVSKÁ, Alena a Ladislav MACHALA. Infekční nemoci. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2000, 263 s., obr. příl. Průhledy (Academia), sv. 8. ISBN 80-246-0116-8.
- POKRIVČÁK, Tomáš, Petr PAZDIORA a Jana DÁŇOVÁ. Syndromy a symptomy: učebnice pro lékařské fakulty (bakalářské a magisterské studium). Vyd. 1. Praha: Triton, 2009, 187 s. Lékařské repetitorium, sv. 8. ISBN 978-80-7387-136-9.
- ROZSYPAL, Hanuš. AIDS: klinický obraz a léčba. [1. vyd.]. Praha: MAXDORF-JESSENIUS, 1998, 236 s., barevná příloha. ISBN 80-858-0092-6
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
ilustrace, grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka obhajovala bakalářskou práci na téma Efektivita edukace žáků osmé třídy základní školy o HIV a AIDS.
K tomuto tématu se studentka dostala díky Státnímu zdravotnímu ústavu. Studentka byla požádána, aby se vzdělávacího projektu "Hrou proti AIDS" zúčastnila.
V empirické části se zabývá analýzou dat, které získala během svého šetření.
Cílem práce bylo rozšířit poznatky v oblasti efektivity edukace. Studentka si určila dvě hypotézy.
Studentka zvolila nestandardizovaný anonymní dotazník, který obsahoval 7 teoretických otázek, jednu doplňující a 2 identifikační otázky. Věk respondentů byl 13 až 15 let. Zúčastnilo se 108 respondentů ze 4 základních škol z Děčína a Teplic. Návratnost činila 100%. Jako edukační metodu studentka zvolila program "Hrou proti AIDS". Dotazníky studentka hodnotila jedním bodem za každou správnou odpověď. Celkem tedy mohli respondenti získat 7 bodů. Následně studentka prezentovala výsledky svého šetření, které zpracovala do grafů. K výsledkům, ke kterým na základě šetření došla, potvrdily její hypotézy.
Otázky vedoucího práce a oponenta:
Připomínky: -str. 12, 2. odst.: člověk je pramenem původce nákazy, původcem nákazy je mikroorganismus, v tomto případě virus HIV; správně: ?za 6-8 týdnů po proniknutí viru HIV..?; Nesprávné formulace, např.: do 4 stadií se neklasifikují infikované osoby, ale nemoc; str.13: ?nádory velkých oportunních infekcí? ?; ?nakazení přenosem krve?; str.39: správně: Státní zdravotní ústav; zkratky: VHB, VHA - není hepatitida, ale virus hepatitidy A, B;
Otázka:
1) V čem vidíte příčinu nárůstu počtu nových HIV/AIDS případů v ČR?
Studentka obhájila teze práce před členy komise.