V teoretické části diplomové práce jsme se zaměřili na vymezení základních pojmů související s ústavní a ochranou výchovou, osobnost klientů výchovného ústavu a jejich přípravu na samostatný život. Pomocí dotazníkového šetření společně s analýzou vnitřní dokumentace jednotlivých zařízení jsme komparovali cíle vyplívající ze zákona č. 109/2002 Sb. s cíli jednotlivých výchovných ústavů a hledali odpověď na otázku, zda jsou mladí lidé dostatečně připraveni na odchod ze zařízení.
Anotace v angličtině
In the theoretical part we focused on defining the basic concepts related
to constitutional protection and education, personality, educational institution clients and prepare them for an independent life. Using the questionnaire, together with an analysis
of internal documentation of individual devices, we compared the goals ensuing from the Act no. 109/2002 Coll. with the objectives of the various educational institutions and sought to answer the question of whether young people are not ready to leave the facility.
Klíčová slova
Ústavní výchova, příprava na samostatný život, poruchy chování, výchovné cíle, mladí lidé
Klíčová slova v angličtině
Institutional education, preparation for independent living, behavioral problems, educational goals, young people
Rozsah průvodní práce
96
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části diplomové práce jsme se zaměřili na vymezení základních pojmů související s ústavní a ochranou výchovou, osobnost klientů výchovného ústavu a jejich přípravu na samostatný život. Pomocí dotazníkového šetření společně s analýzou vnitřní dokumentace jednotlivých zařízení jsme komparovali cíle vyplívající ze zákona č. 109/2002 Sb. s cíli jednotlivých výchovných ústavů a hledali odpověď na otázku, zda jsou mladí lidé dostatečně připraveni na odchod ze zařízení.
Anotace v angličtině
In the theoretical part we focused on defining the basic concepts related
to constitutional protection and education, personality, educational institution clients and prepare them for an independent life. Using the questionnaire, together with an analysis
of internal documentation of individual devices, we compared the goals ensuing from the Act no. 109/2002 Coll. with the objectives of the various educational institutions and sought to answer the question of whether young people are not ready to leave the facility.
Klíčová slova
Ústavní výchova, příprava na samostatný život, poruchy chování, výchovné cíle, mladí lidé
Klíčová slova v angličtině
Institutional education, preparation for independent living, behavioral problems, educational goals, young people
Zásady pro vypracování
Autorka se v diplomové práci bude zabývat problematikou přípravy dětí z výchovných ústavů na jejich odchod ze zařízení. Práce bude zaměřena především na komparativní šetření porovnávající cíle vyplývající ze zákona č. 109/2002 Sb. s cíli jednotlivých výchovných ústavů, jež jsou deklarovány vnitřními metodikami zkoumaných výchovných ústavů. Výzkumný projekt bude hledat odpověď na otázku,zda cíle zkoumaných zařízení mají potenciál naplnit potřeby dětí opouštějící výchovný ústav.Výzkum bude prováděn formou kvantitativního dotazníkového šetření, společně s analýzou dokumentů jednotlivých zařízení. Konečnou fází výzkumu bude vyhodnocení výzkumné studie, formulace získaných výsledků a závěrů. Hodnocení výsledků a jejich interpretace povede k vlastním návrhům a doporučení pro praxi pedagogů, vychovatelů a sociálních pracovníků, kteří se na přípravě dětí k odchodu z výchovných ústavů podílejí
Zásady pro vypracování
Autorka se v diplomové práci bude zabývat problematikou přípravy dětí z výchovných ústavů na jejich odchod ze zařízení. Práce bude zaměřena především na komparativní šetření porovnávající cíle vyplývající ze zákona č. 109/2002 Sb. s cíli jednotlivých výchovných ústavů, jež jsou deklarovány vnitřními metodikami zkoumaných výchovných ústavů. Výzkumný projekt bude hledat odpověď na otázku,zda cíle zkoumaných zařízení mají potenciál naplnit potřeby dětí opouštějící výchovný ústav.Výzkum bude prováděn formou kvantitativního dotazníkového šetření, společně s analýzou dokumentů jednotlivých zařízení. Konečnou fází výzkumu bude vyhodnocení výzkumné studie, formulace získaných výsledků a závěrů. Hodnocení výsledků a jejich interpretace povede k vlastním návrhům a doporučení pro praxi pedagogů, vychovatelů a sociálních pracovníků, kteří se na přípravě dětí k odchodu z výchovných ústavů podílejí
Seznam doporučené literatury
BURDOVÁ, E. a NOVOTNÁ,V. Zákon o sociálně právní ochraně dětí. Praha: Linde, 2002. ISBN 80-86131-31-9
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika : Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KOLÁŘ, Z. Životní situace a výchova. In: KOL. AUT. Vybrané kapitoly ze sociální
pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2002. ISBN 80-7044-458-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: SLON, 1999.ISBN 80-85850-76-1
VÁGNEROVÁ, M. Poruchy adaptace. Liberec: TU, 1996, ISBN 80-7083-177-4
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice. 1.vyd. Praha: AULA, 1999. ISBN 80-902667-6-2
Seznam doporučené literatury
BURDOVÁ, E. a NOVOTNÁ,V. Zákon o sociálně právní ochraně dětí. Praha: Linde, 2002. ISBN 80-86131-31-9
FISCHER, S., ŠKODA, J. Speciální pedagogika : Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Praha: Triton, 2008. ISBN 978-80-7387-014-0.
CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4.
JEDLIČKA, R., et al. Děti a mládež v obtížných životních situacích : Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. 1. vyd. Praha: Themis, 2004. ISBN 80-7312-038-0.
KOLÁŘ, Z. Životní situace a výchova. In: KOL. AUT. Vybrané kapitoly ze sociální
pedagogiky. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2002. ISBN 80-7044-458-4.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: SLON, 1999.ISBN 80-85850-76-1
VÁGNEROVÁ, M. Poruchy adaptace. Liberec: TU, 1996, ISBN 80-7083-177-4
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice. 1.vyd. Praha: AULA, 1999. ISBN 80-902667-6-2