Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zaměřuje na srovnání tvorby filmového plakátu před rokem 1989 a dnes. Zaměřuje se na tzv. zlatou éru, tedy 60. léta 20. století, kdy tvořili nejvýznamnější autoři a kdy vznikal skutečně kvalitní filmový plakát, který byl specifickým fenoménem v evropském kontextu. V této době se plakát dočkal řady výstav, byl mnohokrát reprodukován, oceňován v soutěžích a stal se také sběratelským artiklem. Neplnil funkci reklamy jako takové, ale byl ukázkou nových výtvarných proudů dostupných všude a všem.
Současný plakát k zahraničnímu filmu je pouze přeložen do češtiny a zachovává původní návrh. Současný plakát k českému filmu obsahuje prakticky ty samé znaky jako zahraniční. Producenti českých filmů podlehli chybnému dojmu, že nejlépe potencionálního diváka filmu upoutá fotografie hlavního herce na plakátu a rezignovali na jeho výtvarnou podobu. Na plakátu není prostor pro fantazii, myšlenku, vtip, nápad. Zaniká autentičnost plakátu jako uměleckého díla, je potlačena svébytnost, originalita. Zbývá pouze komerčně účinný produkt bez známek kreativity.
Po roce 1989 máme pár příkladů snahy o kvalitní filmový plakát (studio Najbrt), ten ale už prakticky vytváří plakát ke všem českým filmům. Jiní tvůrci prakticky nemají šanci se zviditelnit.
Praktická část je zaměřena na pořádání výstav filmového plakátu.
Anotace v angličtině
The thesis comprises of two parts: theoretical and practical. The theoretical part compares a production of a movie poster before 1989 and today. The first part of the theoretical part focuses on the 60's. It was so called 'Gold era' of a movie poster. The most significant authors were working on posters during this period. Yet, a good-quality movie poster emerged in this period which it was a specific phenomenon in the European context. At this time the movie poster lived to see to many exhibitions. It has been reproduced many times. The movie poster gained a lot of prizes in many countries abroad and has also been collected as a collection article. The movie poster wasn´t a real form of advertisement but it was a demonstration of new arts styles which were available to everyone. The purpose of this thesis is to compare the 60's and the present.
The second part of the theoretical part focuses on the present. Contemporary movie poster is merely translated into the Czech language and it keeps the original movie proposal. It is because the producers of Czech movies think that the best way to attract audience is to present them with photography of a Hollywood movie star. Nonetheless, by doing so, they have totally resigned regarding a creativity and fine form of movie poster. There are many logotypes on movie posters. For this reason, there is no room for fantasy, idea, joke or thought. Authenticity and originality of a poster is becoming suppressed. The poster seems to have no soul. After 1989 we have some examples of a good-quality poster attempts (e.g. Studio Najbrt) but this studio creates movie posters of a great majority of all Czech movies. It follows that other works have no chance to become visual.
The practical part is focused on organizing exhibitions of movie poster.
Klíčová slova
Filmový plakát, filmový producenti, filmová distribuce, grafičtí designeři.
Klíčová slova v angličtině
Movie poster, film producers, film distribution, Graphic Designers.
Rozsah průvodní práce
100 s. (140 318 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se skládá z teoretické a praktické části. Teoretická část se zaměřuje na srovnání tvorby filmového plakátu před rokem 1989 a dnes. Zaměřuje se na tzv. zlatou éru, tedy 60. léta 20. století, kdy tvořili nejvýznamnější autoři a kdy vznikal skutečně kvalitní filmový plakát, který byl specifickým fenoménem v evropském kontextu. V této době se plakát dočkal řady výstav, byl mnohokrát reprodukován, oceňován v soutěžích a stal se také sběratelským artiklem. Neplnil funkci reklamy jako takové, ale byl ukázkou nových výtvarných proudů dostupných všude a všem.
Současný plakát k zahraničnímu filmu je pouze přeložen do češtiny a zachovává původní návrh. Současný plakát k českému filmu obsahuje prakticky ty samé znaky jako zahraniční. Producenti českých filmů podlehli chybnému dojmu, že nejlépe potencionálního diváka filmu upoutá fotografie hlavního herce na plakátu a rezignovali na jeho výtvarnou podobu. Na plakátu není prostor pro fantazii, myšlenku, vtip, nápad. Zaniká autentičnost plakátu jako uměleckého díla, je potlačena svébytnost, originalita. Zbývá pouze komerčně účinný produkt bez známek kreativity.
Po roce 1989 máme pár příkladů snahy o kvalitní filmový plakát (studio Najbrt), ten ale už prakticky vytváří plakát ke všem českým filmům. Jiní tvůrci prakticky nemají šanci se zviditelnit.
Praktická část je zaměřena na pořádání výstav filmového plakátu.
Anotace v angličtině
The thesis comprises of two parts: theoretical and practical. The theoretical part compares a production of a movie poster before 1989 and today. The first part of the theoretical part focuses on the 60's. It was so called 'Gold era' of a movie poster. The most significant authors were working on posters during this period. Yet, a good-quality movie poster emerged in this period which it was a specific phenomenon in the European context. At this time the movie poster lived to see to many exhibitions. It has been reproduced many times. The movie poster gained a lot of prizes in many countries abroad and has also been collected as a collection article. The movie poster wasn´t a real form of advertisement but it was a demonstration of new arts styles which were available to everyone. The purpose of this thesis is to compare the 60's and the present.
The second part of the theoretical part focuses on the present. Contemporary movie poster is merely translated into the Czech language and it keeps the original movie proposal. It is because the producers of Czech movies think that the best way to attract audience is to present them with photography of a Hollywood movie star. Nonetheless, by doing so, they have totally resigned regarding a creativity and fine form of movie poster. There are many logotypes on movie posters. For this reason, there is no room for fantasy, idea, joke or thought. Authenticity and originality of a poster is becoming suppressed. The poster seems to have no soul. After 1989 we have some examples of a good-quality poster attempts (e.g. Studio Najbrt) but this studio creates movie posters of a great majority of all Czech movies. It follows that other works have no chance to become visual.
The practical part is focused on organizing exhibitions of movie poster.
Klíčová slova
Filmový plakát, filmový producenti, filmová distribuce, grafičtí designeři.
Klíčová slova v angličtině
Movie poster, film producers, film distribution, Graphic Designers.
Zásady pro vypracování
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část obsahuje:
1. Úvod do problematiky, vymezení tématu a rámce disertační práce, vymezení základních pojmů.
2. Stručné dějiny československého filmového plakátu od počátku do současnosti s přihlédnutím k zahraničním vlivům. Hlavní část teoretické části se zabýva porovnáním šedesátých let - popisem doby, kulturního ovzduší, analýzou tvůrčí činnosti nejvýznamnějších osobností a porovnáním současnosti filmového plakátu jako marketingového produktu filmové reklamy, kdy je potlačena svébytnost, originalita, kvalita díla a zbývá pouze komerčně účinný produkt bez známek kreativity.
3. Analýzu příčin současného stavu a návrhy řešení situace.
Praktická část zahrnuje: pořádání výstav filmového plakátu a mapování výstavní činnosti dalších subjektů. Spolupráce s odborníky, teoretiky i grafickými designery a jinými tvůrci plakátu.
Zásady pro vypracování
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část.
Teoretická část obsahuje:
1. Úvod do problematiky, vymezení tématu a rámce disertační práce, vymezení základních pojmů.
2. Stručné dějiny československého filmového plakátu od počátku do současnosti s přihlédnutím k zahraničním vlivům. Hlavní část teoretické části se zabýva porovnáním šedesátých let - popisem doby, kulturního ovzduší, analýzou tvůrčí činnosti nejvýznamnějších osobností a porovnáním současnosti filmového plakátu jako marketingového produktu filmové reklamy, kdy je potlačena svébytnost, originalita, kvalita díla a zbývá pouze komerčně účinný produkt bez známek kreativity.
3. Analýzu příčin současného stavu a návrhy řešení situace.
Praktická část zahrnuje: pořádání výstav filmového plakátu a mapování výstavní činnosti dalších subjektů. Spolupráce s odborníky, teoretiky i grafickými designery a jinými tvůrci plakátu.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Výtvarné umění, výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Academia, Praha, 2002, 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
BREGANTOVÁ, Polana a kolektiv. Dějiny českého výtvarného umění VI. /1, Academia, Praha, 2007. 526s., ISBN 978-80-200-1487-X (1. svazek)
ČERNÁ, J.; JOHNOVÁ, R. a kolektiv: Arts marketing, Marketing umění
a kulturního dědictví, Oeconomica, Praha 2007, s. 244 ISBN 978-80-245-1276-1
EDWARDS, Gregory J. The international film poster. 1. publ. Salem: Salem House, 1985. 224 s. ISBN 0-88162-132-3.
GRONSKÝ, Libor, PERŮTKA, Marek, SOUKUP, Michal. Flashback: český a slovenský filmový plakát 1959-1989 : = Czech and Slovak film posters 1959-1989. 1. vyd. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2004. 218 s. ISBN 80-85227-59-2.
KESNER, Ladislav.: Marketing a management muzeí a památek, Grada, Praha Publishing a.s., 2005, ISBN 80-247-1104-4
KOLEKTIV AUTORŮ. Plakat musí śpiewać! Muzeum Narodowe w Poznaniu 2012. 365 s. ISBN 978-83-89053-89-3.
KOTLER, Philip. Marketing management. Victoria Publishing, a.s., Děčín, 1992, 789 s. ISBN 80-85605-08-2.
MELKOVÁ, Radana. Filmový plakát do roku 1945 ve sbírkách Moravské galerie v Brně. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 54 s. ISBN 80-244-0403-6.
RAJČAN, Pavel, PONIŻ, Michał. Konfrontace: československý a polský filmový plakát = czechosłowacki i polski plakat filmowy = Czechoslovak and Polish film poster: Terry Posters : [Muzeum kinematografie v Lodži, 9. 12. 2010-31. 1. 2011. Praha : Pro plakát o.s., 2010]. 247 s. ISBN 978-80-254-8641-2.
SMOLÍKOVÁ, M. ed.: Management umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, 2008, ISBN 978-80-86863-34-5
SYLVESTROVÁ, Marta... [et al.]. Český filmový plakát 20. století. V Brně: Moravská galerie; Praha: Exlibris, c2004. 495 s. ISBN 80-7027-125-6.
Seznam doporučené literatury
BALEKA, Jan. Výtvarné umění, výkladový slovník (malířství, sochařství, grafika). Academia, Praha, 2002, 429 s. ISBN 80-200-0609-5.
BREGANTOVÁ, Polana a kolektiv. Dějiny českého výtvarného umění VI. /1, Academia, Praha, 2007. 526s., ISBN 978-80-200-1487-X (1. svazek)
ČERNÁ, J.; JOHNOVÁ, R. a kolektiv: Arts marketing, Marketing umění
a kulturního dědictví, Oeconomica, Praha 2007, s. 244 ISBN 978-80-245-1276-1
EDWARDS, Gregory J. The international film poster. 1. publ. Salem: Salem House, 1985. 224 s. ISBN 0-88162-132-3.
GRONSKÝ, Libor, PERŮTKA, Marek, SOUKUP, Michal. Flashback: český a slovenský filmový plakát 1959-1989 : = Czech and Slovak film posters 1959-1989. 1. vyd. Olomouc: Muzeum umění Olomouc, 2004. 218 s. ISBN 80-85227-59-2.
KESNER, Ladislav.: Marketing a management muzeí a památek, Grada, Praha Publishing a.s., 2005, ISBN 80-247-1104-4
KOLEKTIV AUTORŮ. Plakat musí śpiewać! Muzeum Narodowe w Poznaniu 2012. 365 s. ISBN 978-83-89053-89-3.
KOTLER, Philip. Marketing management. Victoria Publishing, a.s., Děčín, 1992, 789 s. ISBN 80-85605-08-2.
MELKOVÁ, Radana. Filmový plakát do roku 1945 ve sbírkách Moravské galerie v Brně. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2002. 54 s. ISBN 80-244-0403-6.
RAJČAN, Pavel, PONIŻ, Michał. Konfrontace: československý a polský filmový plakát = czechosłowacki i polski plakat filmowy = Czechoslovak and Polish film poster: Terry Posters : [Muzeum kinematografie v Lodži, 9. 12. 2010-31. 1. 2011. Praha : Pro plakát o.s., 2010]. 247 s. ISBN 978-80-254-8641-2.
SMOLÍKOVÁ, M. ed.: Management umění, Vysoká škola uměleckoprůmyslová, Praha, 2008, ISBN 978-80-86863-34-5
SYLVESTROVÁ, Marta... [et al.]. Český filmový plakát 20. století. V Brně: Moravská galerie; Praha: Exlibris, c2004. 495 s. ISBN 80-7027-125-6.