Tato bakalářská práce se zabývá tematikou barokní architektury v Čechách a její výukou na středních školách. Je rozdělena do dvou částí. První teoretická část analyzuje učební texty pro střední školy a pro gymnázia, podle nichž se dějepis vyučoval ve druhé polovině 20. století a v nichž se téma české barokní architektury vyskytuje. Tyto texty jsou porovnávány s materiály, jež byly vydávány po roce 1989. Pozornost je v této části věnována také digitálním učebním materiálům (DUM), ve kterých se téma české barokní architektury rovněž objevuje. Druhá praktická část se snaží nastínit možnosti využití tohoto učiva v souladu s RVP, a to prostřednictvím několika forem. Od zpracování učebních textů pro střední školy, včetně ilustračního materiálu, tvorby pracovních listů, až po tematické exkurze, jejichž cílem je poznávání barokních staveb na Mostecku a v blízkém okolí, pražské barokní architektury, lidového baroka a barokní gotiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the theme of Baroque architecture in the Czech Republic and its teaching in secondary schools. It is divided into two parts. The first theoretical part analyzes the textbooks for secondary schools and gymnasiums, according to them history is taught in the second half of the 20th century, where the topic of the Czech Baroque architecture occurs. These textbooks are compared with the materials that were published after 1989. The focus in this section is also devoted to the digital teaching materials (DUM), where the topic of the Czech Baroque architecture is also found. The second practical part tries to outline the possibilities of using this curriculum in accordance with RVP through several forms. From the elaboration of textbooks for secondary schools, including illustrative materials, creating of worksheets up to the thematic tours aimed at exploring the Baroque buildings in the Most area and around it, Prague Baroque architecture, folk and Baroque Gothic.
Klíčová slova
architektonické prvky, barokní stavby, česká barokní architektura, digitální učební materiál, exkurze, barokní gotika, lidová architektura, pracovní list, učební text
Klíčová slova v angličtině
architectural features, baroque buildings, Czech Baroque architecture, digital teaching materials, tours, baroque gothic, folk architecture, worksheet, textbooks
Rozsah průvodní práce
81 s. (98 871 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce se zabývá tematikou barokní architektury v Čechách a její výukou na středních školách. Je rozdělena do dvou částí. První teoretická část analyzuje učební texty pro střední školy a pro gymnázia, podle nichž se dějepis vyučoval ve druhé polovině 20. století a v nichž se téma české barokní architektury vyskytuje. Tyto texty jsou porovnávány s materiály, jež byly vydávány po roce 1989. Pozornost je v této části věnována také digitálním učebním materiálům (DUM), ve kterých se téma české barokní architektury rovněž objevuje. Druhá praktická část se snaží nastínit možnosti využití tohoto učiva v souladu s RVP, a to prostřednictvím několika forem. Od zpracování učebních textů pro střední školy, včetně ilustračního materiálu, tvorby pracovních listů, až po tematické exkurze, jejichž cílem je poznávání barokních staveb na Mostecku a v blízkém okolí, pražské barokní architektury, lidového baroka a barokní gotiky.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with the theme of Baroque architecture in the Czech Republic and its teaching in secondary schools. It is divided into two parts. The first theoretical part analyzes the textbooks for secondary schools and gymnasiums, according to them history is taught in the second half of the 20th century, where the topic of the Czech Baroque architecture occurs. These textbooks are compared with the materials that were published after 1989. The focus in this section is also devoted to the digital teaching materials (DUM), where the topic of the Czech Baroque architecture is also found. The second practical part tries to outline the possibilities of using this curriculum in accordance with RVP through several forms. From the elaboration of textbooks for secondary schools, including illustrative materials, creating of worksheets up to the thematic tours aimed at exploring the Baroque buildings in the Most area and around it, Prague Baroque architecture, folk and Baroque Gothic.
Klíčová slova
architektonické prvky, barokní stavby, česká barokní architektura, digitální učební materiál, exkurze, barokní gotika, lidová architektura, pracovní list, učební text
Klíčová slova v angličtině
architectural features, baroque buildings, Czech Baroque architecture, digital teaching materials, tours, baroque gothic, folk architecture, worksheet, textbooks
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude v první (teoretické) části analýza a kritické zhodnocení učebních textů ve výukových materiálech určených pro střední školy (učebnice, DUMy) a zachycujících téma barokní architektury v Čechách. Zmapovány budou učební materiály od 80. let minulého století do současnosti. Předmětem analýzy bude sledování zastoupení vybraných pojmů v učebních textech, výběr ikonického materiálu a charakteristika didaktického aparátu. Práce se zaměří na materiály dějepisného charakteru, ale také na učebnice literatury a dějin výtvarné výchovy. Následná praktická část bude obsahovat návrhy učebních textů k tématu barokní architektura v Čechách pro střední odborné školy a pro gymnázia v návaznosti na výuku na základní škole. Dále se v této části objeví návrhy pracovních listů k procvičení učiva a k exkurzím. Bude se jednat o lokální památky na Mostecku a v blízkém okolí, o pražskou barokní architekturu, lidové baroko a o gotické baroko.
Harmonogram:
1. Studium učebních materiálů, literatury a dalších pramenů
2. Analýza a kritické zhodnocení učebních materiálů
3. Vznik jednotlivých kapitol práce, učebních textů a pracovních listů
4. Korektury textu
5. Kontrola, vyhotovení čistopisu, odevzdání práce
Osnova:
1. Úvod včetně zdůvodnění výběru tématu a objasnění hlavních cílů práce, objasnění použitých metod při zpracování praktické části, případně odůvodnění kontinuity a skladby jednotlivých kapitol.
2. Teoretická část
a) analýza a kritické zhodnocení učebních textů k tématu barokní architektura v Čechách v učebnicích dějepisu, českého jazyka a literatury a výtvarné výchovy (přibližně deset textů) v období od 80. let 20. století do současnosti.
b) analýza a kritické zhodnocení digitálních učebních materiálů zabývajících se tímto tématem z portálu dumy.cz, rvp.cz.
3. Praktická část
a) návrhy učebních textů pro střední odborné školy a pro gymnázia
b) návrhy pracovních listů a prezentací k procvičení učiva a ke zkoušení
c) návrhy exkurzí a k nim vypracované didaktické materiály (lokálně zaměřená exkurze, exkurze zaměřená na pražské barokní stavby, lidové barokní stavby a exkurze zaměřená na stavby J. B. Santiniho)
4. Závěr
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude v první (teoretické) části analýza a kritické zhodnocení učebních textů ve výukových materiálech určených pro střední školy (učebnice, DUMy) a zachycujících téma barokní architektury v Čechách. Zmapovány budou učební materiály od 80. let minulého století do současnosti. Předmětem analýzy bude sledování zastoupení vybraných pojmů v učebních textech, výběr ikonického materiálu a charakteristika didaktického aparátu. Práce se zaměří na materiály dějepisného charakteru, ale také na učebnice literatury a dějin výtvarné výchovy. Následná praktická část bude obsahovat návrhy učebních textů k tématu barokní architektura v Čechách pro střední odborné školy a pro gymnázia v návaznosti na výuku na základní škole. Dále se v této části objeví návrhy pracovních listů k procvičení učiva a k exkurzím. Bude se jednat o lokální památky na Mostecku a v blízkém okolí, o pražskou barokní architekturu, lidové baroko a o gotické baroko.
Harmonogram:
1. Studium učebních materiálů, literatury a dalších pramenů
2. Analýza a kritické zhodnocení učebních materiálů
3. Vznik jednotlivých kapitol práce, učebních textů a pracovních listů
4. Korektury textu
5. Kontrola, vyhotovení čistopisu, odevzdání práce
Osnova:
1. Úvod včetně zdůvodnění výběru tématu a objasnění hlavních cílů práce, objasnění použitých metod při zpracování praktické části, případně odůvodnění kontinuity a skladby jednotlivých kapitol.
2. Teoretická část
a) analýza a kritické zhodnocení učebních textů k tématu barokní architektura v Čechách v učebnicích dějepisu, českého jazyka a literatury a výtvarné výchovy (přibližně deset textů) v období od 80. let 20. století do současnosti.
b) analýza a kritické zhodnocení digitálních učebních materiálů zabývajících se tímto tématem z portálu dumy.cz, rvp.cz.
3. Praktická část
a) návrhy učebních textů pro střední odborné školy a pro gymnázia
b) návrhy pracovních listů a prezentací k procvičení učiva a ke zkoušení
c) návrhy exkurzí a k nim vypracované didaktické materiály (lokálně zaměřená exkurze, exkurze zaměřená na pražské barokní stavby, lidové barokní stavby a exkurze zaměřená na stavby J. B. Santiniho)
4. Závěr
Seznam doporučené literatury
Literatura
Didaktická:
BĚLINA, P., České země a habsburský absolutismus ve druhé polovině 18. a na počátku 19. století. Praha 1993.
BENEŠ, Z., NÁLEVKA, V., Dějepis pro střední odborné školy, Praha 2009.
BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním III, Praha 1996.
BLÁHOVÁ, R. a kol., Literatura pro 1. ročník středních škol, Praha 2008.
ČAPEK, V., PÁTEK, J., Dějepis pro střední odborné školy. Základní směry dějinného vývoje, Praha 2001.
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F., Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Středověk a raný novověk, Praha 2009.
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F., KUDRYS, M., Dějepis pro střední odborné školy. České a světové dějiny, Praha 2008.
MIKULEC, J., Pobělohorská rekatolizace v českých zemích, Praha 1992.
SOCHROVÁ, M., Dějepis II. v kostce, novověk a dějiny nové doby, Praha 1999.
Odborná:
BONĚK, J., Barokní Praha, Praha 2012.
BIEGEL, R., Mezi barokem a klasicismem. Proměny architektury v Čechách a v Evropě druhé poloviny 18. století, Praha 2012.
ČERNÁ, M., Dějiny výtvarného umění, Praha 2012.
HÁJEK, V., Klíč k architektonickým slohům, Praha 2000.
HORYNA, M., J. B. Santini Aichel: život a dílo, Praha 1998.
HRUBÁ, M., HRUBÝ, P., Barokní architektura v severozápadních Čechách, Ústí nad Labem 2003.
KOTALÍK, J. T., Architektura barokní, Praha 2001.
POŠVA, R., SEDLÁKOVÁ, R., STAŇKOVÁ, J., VODĚRA, S., Architektura v proměnách tisíciletí, Praha 2005.
Seznam doporučené literatury
Literatura
Didaktická:
BĚLINA, P., České země a habsburský absolutismus ve druhé polovině 18. a na počátku 19. století. Praha 1993.
BENEŠ, Z., NÁLEVKA, V., Dějepis pro střední odborné školy, Praha 2009.
BLÁHA, J., ŠAMŠULA, P., Průvodce výtvarným uměním III, Praha 1996.
BLÁHOVÁ, R. a kol., Literatura pro 1. ročník středních škol, Praha 2008.
ČAPEK, V., PÁTEK, J., Dějepis pro střední odborné školy. Základní směry dějinného vývoje, Praha 2001.
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F., Dějepis 2 pro gymnázia a střední školy. Středověk a raný novověk, Praha 2009.
ČORNEJ, P., ČORNEJOVÁ, I., PARKAN, F., KUDRYS, M., Dějepis pro střední odborné školy. České a světové dějiny, Praha 2008.
MIKULEC, J., Pobělohorská rekatolizace v českých zemích, Praha 1992.
SOCHROVÁ, M., Dějepis II. v kostce, novověk a dějiny nové doby, Praha 1999.
Odborná:
BONĚK, J., Barokní Praha, Praha 2012.
BIEGEL, R., Mezi barokem a klasicismem. Proměny architektury v Čechách a v Evropě druhé poloviny 18. století, Praha 2012.
ČERNÁ, M., Dějiny výtvarného umění, Praha 2012.
HÁJEK, V., Klíč k architektonickým slohům, Praha 2000.
HORYNA, M., J. B. Santini Aichel: život a dílo, Praha 1998.
HRUBÁ, M., HRUBÝ, P., Barokní architektura v severozápadních Čechách, Ústí nad Labem 2003.
KOTALÍK, J. T., Architektura barokní, Praha 2001.
POŠVA, R., SEDLÁKOVÁ, R., STAŇKOVÁ, J., VODĚRA, S., Architektura v proměnách tisíciletí, Praha 2005.