V diplomové práci nesoucí název "Postoje žáků středních škol k užívání psychoaktivních látek na bázi THC" si klademe za cíl zmapování přístupů žáků středních škol k užívání konopných drog. Majoritní úlohu ve výzkumu zaujímají znalosti respondentů týkající se zmíněných psychoaktivních látek a přístup, s kterým respondent vstupuje do interakce s nimi. V teoretické části se věnujeme základním informacím a pojmům spojených s užíváním psychoaktivních látek, historii užívání konopí, dělení konopných drog a rizikům spjatých s jejich užíváním. Praktická část je prezentací výsledků dotazníkového šetření, které probíhalo na třech typech středních škol (gymnázium, střední odborná škola a odborné učiliště) a obsahovalo třicet otázek směřující k zodpovězení základních otázek; jak jsou žáci středních škol informováni o těchto psychoaktivních látkách a jak se staví k jejich nelegálnímu užívání. Předpokládaným výstupem diplomové práce je souhrn doporučení pro primární (případně sekundární) prevenci určenou žákům středních škol.
Anotace v angličtině
In this thesis, entitled "Attitudes of secondary school students to use of psychoactive substances on the basis of THC," we aim to map the approaches of secondary school pupils to use cannabis. Major role in research has knowledge of respondents concerning these psychoactive substances and approach with which the respondent interacts with them. Theoretical part deals with basic information and concepts associated with the use of psychoactive substances, the history of cannabis, cannabis division and hazards posed by the their use. The practical part is a presentation of the survey, which was carried out in three types of secondary schools (high school, college and vocational school) and contained thirty questions designed to answer basic questions; how pupils of secondary schools informed of these psychoactive substances and how to build their illegal use. The anticipated output of the thesis is a summary of recommendations for the primary (or secondary) prevention targeted at students of secondary schools.
V diplomové práci nesoucí název "Postoje žáků středních škol k užívání psychoaktivních látek na bázi THC" si klademe za cíl zmapování přístupů žáků středních škol k užívání konopných drog. Majoritní úlohu ve výzkumu zaujímají znalosti respondentů týkající se zmíněných psychoaktivních látek a přístup, s kterým respondent vstupuje do interakce s nimi. V teoretické části se věnujeme základním informacím a pojmům spojených s užíváním psychoaktivních látek, historii užívání konopí, dělení konopných drog a rizikům spjatých s jejich užíváním. Praktická část je prezentací výsledků dotazníkového šetření, které probíhalo na třech typech středních škol (gymnázium, střední odborná škola a odborné učiliště) a obsahovalo třicet otázek směřující k zodpovězení základních otázek; jak jsou žáci středních škol informováni o těchto psychoaktivních látkách a jak se staví k jejich nelegálnímu užívání. Předpokládaným výstupem diplomové práce je souhrn doporučení pro primární (případně sekundární) prevenci určenou žákům středních škol.
Anotace v angličtině
In this thesis, entitled "Attitudes of secondary school students to use of psychoactive substances on the basis of THC," we aim to map the approaches of secondary school pupils to use cannabis. Major role in research has knowledge of respondents concerning these psychoactive substances and approach with which the respondent interacts with them. Theoretical part deals with basic information and concepts associated with the use of psychoactive substances, the history of cannabis, cannabis division and hazards posed by the their use. The practical part is a presentation of the survey, which was carried out in three types of secondary schools (high school, college and vocational school) and contained thirty questions designed to answer basic questions; how pupils of secondary schools informed of these psychoactive substances and how to build their illegal use. The anticipated output of the thesis is a summary of recommendations for the primary (or secondary) prevention targeted at students of secondary schools.
1. Literární rešerše tématu. Závislost a klasifikace psychoaktivních látek. Základní pojmy. Historie užívání látek. Legalizace lékařského konopí. Typologie uživatelů.
2. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému a cíl výzkumu, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů.
3. Realizace vlastního výzkumu na vybraném vzorku na žácích středních škol (SOU, SŠ, Gymnázium) a jejich vyučujících metodou dotazníku.
4. Zpracování a vyhodnocení dat. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu.
5. Závěr - návrh preventivního programu a metodiky práce pro danou střední školu v praxi.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše tématu. Závislost a klasifikace psychoaktivních látek. Základní pojmy. Historie užívání látek. Legalizace lékařského konopí. Typologie uživatelů.
2. Příprava výzkumu: formulace výzkumného problému a cíl výzkumu, výběr výzkumného vzorku, příprava vhodných výzkumných nástrojů.
3. Realizace vlastního výzkumu na vybraném vzorku na žácích středních škol (SOU, SŠ, Gymnázium) a jejich vyučujících metodou dotazníku.
4. Zpracování a vyhodnocení dat. Formulace výsledků a závěrů, zhodnocení výzkumu.
5. Závěr - návrh preventivního programu a metodiky práce pro danou střední školu v praxi.
Seznam doporučené literatury
- GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s ISBN 978-80-7315-185-0
- MIOVSKÝ, Michal a kol.: Konopí a konopné drogy: Adiktologické kompendium. Grada publishing. 1. vyd., Praha, 2008. 548 str. ISBN 978-80-247-0865-2
- KALINA, Kamil a kol.: Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Úřad vlády České republiky, Praha 2003. ISBN 80-86734-05-6
- KALINA, Kamil a kol.: Drogy a drogové závislosti 2: mezioborový přístup. Úřad vlády České republiky, Praha 2003. ISBN 80-86734-05-6
- NEŠPOOR, Karel. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. 3. Praha: Portál, 2007. 176 s. ISBN 978-80-7367-267-6.
Seznam doporučené literatury
- GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2010. 261 s ISBN 978-80-7315-185-0
- MIOVSKÝ, Michal a kol.: Konopí a konopné drogy: Adiktologické kompendium. Grada publishing. 1. vyd., Praha, 2008. 548 str. ISBN 978-80-247-0865-2
- KALINA, Kamil a kol.: Drogy a drogové závislosti 1: mezioborový přístup. Úřad vlády České republiky, Praha 2003. ISBN 80-86734-05-6
- KALINA, Kamil a kol.: Drogy a drogové závislosti 2: mezioborový přístup. Úřad vlády České republiky, Praha 2003. ISBN 80-86734-05-6
- NEŠPOOR, Karel. Návykové chování a závislost: Současné poznatky a perspektivy léčby. 3. Praha: Portál, 2007. 176 s. ISBN 978-80-7367-267-6.