Cílem bakalářské práce je zapojení a především rozvoj smyslového vnímání u dětí v MŠ pomocí výtvarné výchovy. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí. První část je teoretická. Zde je objasněn vývoj smyslového vnímání od prenatálního období do období předškolního věku. Dále je přiblíženo téma dětské představivosti a fantazie, a význam a stádia výtvarného projevu dítěte. Tato část je zakončena tématem týkajícího se tvořivosti. Druhá část, praktická, obsahuje pět výtvarných činností realizovaných v mateřské škole s menšími skupinkami (4 6) dětí předškolního věku. Součástí praktické části je fotodokumentace těchto činností.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the participation of and mainly the development of sensory perception of children in the kindergarten through art education. The thesis consists of two parts. The first part is theoretical. There is explained the development of sensory perception from the prenatal period to preschool period. Then there is described the topic of children´ s imagination and fantasy, and the meaning of a child´s stage of artistic expression. This part ends with the theme related to creativity. The second part, practical, contains five art activities realized in the kindergarten with small groups (4 6) of preschool children. The practical part includes photographic documentation of these activities.
sensory perception, creative expression, creativity, preschool age
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je zapojení a především rozvoj smyslového vnímání u dětí v MŠ pomocí výtvarné výchovy. Bakalářská práce se skládá ze dvou částí. První část je teoretická. Zde je objasněn vývoj smyslového vnímání od prenatálního období do období předškolního věku. Dále je přiblíženo téma dětské představivosti a fantazie, a význam a stádia výtvarného projevu dítěte. Tato část je zakončena tématem týkajícího se tvořivosti. Druhá část, praktická, obsahuje pět výtvarných činností realizovaných v mateřské škole s menšími skupinkami (4 6) dětí předškolního věku. Součástí praktické části je fotodokumentace těchto činností.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is the participation of and mainly the development of sensory perception of children in the kindergarten through art education. The thesis consists of two parts. The first part is theoretical. There is explained the development of sensory perception from the prenatal period to preschool period. Then there is described the topic of children´ s imagination and fantasy, and the meaning of a child´s stage of artistic expression. This part ends with the theme related to creativity. The second part, practical, contains five art activities realized in the kindergarten with small groups (4 6) of preschool children. The practical part includes photographic documentation of these activities.
sensory perception, creative expression, creativity, preschool age
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle
2. Shromažďování zdrojů a studium literatury
3. Teoretická část - smysly, barvy, RVP
4. Praktická část - aplikace teoretických poznatků v praxi
5. Fotodokumetace
6. Celkové zhodnocení a sebereflexe
Zásady pro vypracování
1. Stanovení cíle
2. Shromažďování zdrojů a studium literatury
3. Teoretická část - smysly, barvy, RVP
4. Praktická část - aplikace teoretických poznatků v praxi
5. Fotodokumetace
6. Celkové zhodnocení a sebereflexe
Seznam doporučené literatury
1. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s., xxxii s. obr. příloh. ISBN 80-729-0016-1.
2. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s., xxxii s. obr. příloh. ISBN 80-729-0016-1.
3. POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Polička: Fantisk, 1992, 33 s. ISBN 80-901-4382-2.
4. ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X.
5. UŽDIL, J. - ŠAŠINKOVÁ, E. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha : SPN, 1980.
6. MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 69. ISBN 80-210-1880-1.
Seznam doporučené literatury
1. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s., xxxii s. obr. příloh. ISBN 80-729-0016-1.
2. SLAVÍKOVÁ, Vladimíra, Jan SLAVÍK a Helena HAZUKOVÁ. Výtvarné čarování: (artefiletika pro předškoláky a mladší školáky). Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2000, 177 s., xxxii s. obr. příloh. ISBN 80-729-0016-1.
3. POHNEROVÁ, Marta. Duchovní a smyslová výchova. Polička: Fantisk, 1992, 33 s. ISBN 80-901-4382-2.
4. ROESELOVÁ, Věra. Techniky ve výtvarné výchově. Praha: Sarah, 1996, 241 s. ISBN 80-902-2671-X.
5. UŽDIL, J. - ŠAŠINKOVÁ, E. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha : SPN, 1980.
6. MAŇÁK, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998, 134 s. Spisy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, sv. 69. ISBN 80-210-1880-1.