Tématem bakalářské práce je psychoanalytický rozbor pohádky "Husopaska" ze sbírky "Kinder- und Hausmärchen" bratří Grimmů. Rozbor je založen na aplikaci základní psychoanalytické terminologie Sigmunda Freuda na literární text a kritického zhodnocení přínosu takové interpretace pro pochopení hlubšího významu pohádek. Při aplikaci na literární text autorka práce kromě Freuda vycházela také z interpretací Bruno Bettelheima, který Freudův odkaz dále rozvíjí právě na příkladě pohádek, a Marii Tatarové, která jej srovnává s jinými přístupy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a psychoanalytical approach to the fairy tale "The Goose Girl" (Die Gänsemagd) from the collection "Children's and Household Tales" (Kinder- und Hausmärchen) by the brothers Grimm. The analysis is based on an application of the basic terminology as coined by Sigmund Freud on a literary text, and a critical evaluation of the merits of such an interpretation for understanding of the deeper meaning of fairy tales. While applying psychoanalysis as a critical tool, the author of the thesis considered also Bruno Bettelheim - who developed Freud's ideas by taking the example of fairy tales - , and Maria Tatar - who uses a comparative perspective.
Klíčová slova
pohádka, Husopaska, Jacob a Wilhelm Grimmové, psychoanalýza
Klíčová slova v angličtině
Fairy Tale, The Goose Girl, Jacob and Wilhelm Grimm, psychoanalysis
Rozsah průvodní práce
46
Jazyk
NE
Anotace
Tématem bakalářské práce je psychoanalytický rozbor pohádky "Husopaska" ze sbírky "Kinder- und Hausmärchen" bratří Grimmů. Rozbor je založen na aplikaci základní psychoanalytické terminologie Sigmunda Freuda na literární text a kritického zhodnocení přínosu takové interpretace pro pochopení hlubšího významu pohádek. Při aplikaci na literární text autorka práce kromě Freuda vycházela také z interpretací Bruno Bettelheima, který Freudův odkaz dále rozvíjí právě na příkladě pohádek, a Marii Tatarové, která jej srovnává s jinými přístupy.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with a psychoanalytical approach to the fairy tale "The Goose Girl" (Die Gänsemagd) from the collection "Children's and Household Tales" (Kinder- und Hausmärchen) by the brothers Grimm. The analysis is based on an application of the basic terminology as coined by Sigmund Freud on a literary text, and a critical evaluation of the merits of such an interpretation for understanding of the deeper meaning of fairy tales. While applying psychoanalysis as a critical tool, the author of the thesis considered also Bruno Bettelheim - who developed Freud's ideas by taking the example of fairy tales - , and Maria Tatar - who uses a comparative perspective.
Klíčová slova
pohádka, Husopaska, Jacob a Wilhelm Grimmové, psychoanalýza
Klíčová slova v angličtině
Fairy Tale, The Goose Girl, Jacob and Wilhelm Grimm, psychoanalysis
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je psychoanalytický rozbor pohádky Husopaska (Die Gänsemagd", KHM 89) ze sbírky "Kinder- und Hausmärchen" bratří Grimmů. Rozbor bude založen na znalosti základních termínů psychoanalýzy Sigmunda Freuda, a dále na interpretacích založených na tomto přístupu, především pak Bruno Bettelheima, Heinz-Petera Röhra a Vereny Kastové.
Struktura práce:
1. Úvod: Pohádka jako žánr a její vymezení vůči mýtu
2. Analýza: Proces zrání jako pohádkové téma
3. Pohádkové postavy jako symboly různých etap vnitřího zrání
4. Symboly a kouzelné předměty jako pomocníci v procesu zrání
5. Motiv nepravé nevěsty
6. Dosažení autonomie
7. Závěr:Pohádky jako literární forma zobrazující vnitřní procesy a význam psychoanalytické intepretace
Bakalářská práce bude vypracována v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce je psychoanalytický rozbor pohádky Husopaska (Die Gänsemagd", KHM 89) ze sbírky "Kinder- und Hausmärchen" bratří Grimmů. Rozbor bude založen na znalosti základních termínů psychoanalýzy Sigmunda Freuda, a dále na interpretacích založených na tomto přístupu, především pak Bruno Bettelheima, Heinz-Petera Röhra a Vereny Kastové.
Struktura práce:
1. Úvod: Pohádka jako žánr a její vymezení vůči mýtu
2. Analýza: Proces zrání jako pohádkové téma
3. Pohádkové postavy jako symboly různých etap vnitřího zrání
4. Symboly a kouzelné předměty jako pomocníci v procesu zrání
5. Motiv nepravé nevěsty
6. Dosažení autonomie
7. Závěr:Pohádky jako literární forma zobrazující vnitřní procesy a význam psychoanalytické intepretace
Bakalářská práce bude vypracována v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
1. Bettelheim, Bruno: Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
2. Lüthi, Max: Märchen. Stuttgart: Metzler, 2004.
3. Kast, Verena: Sehnsucht nach dem Anderen: Liebe im Märchen. Mannheim: Patmos, 2009.
4. Ranke, Kurt: Die Welt der einfachen Formen: Studien zur Motiv-, Wort- und Quellenkunde. Berlin: de Gruyter, 1978.
5. Röhr, Heinz-Peter:Wege aus der Abhängigkeit. Destruktive Beziehungen überwinden. München: dtv, 2008
6. Tatar, Maria: Von Blaubärten und Rotkäppchen. Grimms grimmige Märchen. Salzburg/Wien: Heyne, 1995.
7. Uther, Hans-Jörg: Handbuch zu den "Kinder- und Hausmärchen" der Brüder Grimm. Entstehung Wirkung Interpretation. Berlin/Boston: Walter de Gryuter, 2013.
Seznam doporučené literatury
1. Bettelheim, Bruno: Za tajemstvím pohádek: proč a jak je číst v dnešní době. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
2. Lüthi, Max: Märchen. Stuttgart: Metzler, 2004.
3. Kast, Verena: Sehnsucht nach dem Anderen: Liebe im Märchen. Mannheim: Patmos, 2009.
4. Ranke, Kurt: Die Welt der einfachen Formen: Studien zur Motiv-, Wort- und Quellenkunde. Berlin: de Gruyter, 1978.
5. Röhr, Heinz-Peter:Wege aus der Abhängigkeit. Destruktive Beziehungen überwinden. München: dtv, 2008
6. Tatar, Maria: Von Blaubärten und Rotkäppchen. Grimms grimmige Märchen. Salzburg/Wien: Heyne, 1995.
7. Uther, Hans-Jörg: Handbuch zu den "Kinder- und Hausmärchen" der Brüder Grimm. Entstehung Wirkung Interpretation. Berlin/Boston: Walter de Gryuter, 2013.