Bakalářská práce se zabývá Programem Pět P, který je jedním z pilířů sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a je realizován v Dobrovolnickém centru v Ústí nad Labem. Teoretická část je zaměřena na deskripci sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, poslání této služby, její cíle a okruh osob, kterým je tato služba poskytována, ale také vymezuje pojmy z oblasti dobrovolnictví. Zvláštní pozornost je věnována Programu Pět P a jeho účastníkům, které jsou podstatnou součástí této práce. Praktická část práce se věnuje samotnému kvalitativnímu výzkumu, který je provedený za pomoci rozhovorů a analýzy dokumentů. Cílem výzkumu je zmapování vztahu dobrovolníka a dítěte zapojených v Programu Pět P, ověření zda se naplnila jejich očekávání od tohoto programu a posouzení, zdali bylo dosaženo cílů stanovených v individuálním plánu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis consists of five P program, which is one of Social activation service pillar for families with children and it´s realised in Voluntary centre in Ústí nad Labem. The theoretical part is focused on the description of Social activation service for families with children, mission of this service, its´aims and speific persons, whom is this service beeing provided, but it also defines concepts from the area of voluntary. Special attention is focused on Five P Program and it's participants, who are substantial part of this thesis. The practical part is devoted to qualitative research itself, which is made with help of conversation and documents analysis. The goal of this research is mapping of relation of volunteer and child connected to the five P program, verification whether their expectation from this program was fulfiled and evaluation, whether the aim set in the individual plan was achieved.
Klíčová slova
sociálně aktivizační služba, dobrovolnictví, dobrovolník, dítě, Program Pět P
Klíčová slova v angličtině
social activation service, volunteering, volunteer, child, Five P Program
Rozsah průvodní práce
71 s. (101 156 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá Programem Pět P, který je jedním z pilířů sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi a je realizován v Dobrovolnickém centru v Ústí nad Labem. Teoretická část je zaměřena na deskripci sociálně aktivizační služby pro rodiny s dětmi, poslání této služby, její cíle a okruh osob, kterým je tato služba poskytována, ale také vymezuje pojmy z oblasti dobrovolnictví. Zvláštní pozornost je věnována Programu Pět P a jeho účastníkům, které jsou podstatnou součástí této práce. Praktická část práce se věnuje samotnému kvalitativnímu výzkumu, který je provedený za pomoci rozhovorů a analýzy dokumentů. Cílem výzkumu je zmapování vztahu dobrovolníka a dítěte zapojených v Programu Pět P, ověření zda se naplnila jejich očekávání od tohoto programu a posouzení, zdali bylo dosaženo cílů stanovených v individuálním plánu.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis consists of five P program, which is one of Social activation service pillar for families with children and it´s realised in Voluntary centre in Ústí nad Labem. The theoretical part is focused on the description of Social activation service for families with children, mission of this service, its´aims and speific persons, whom is this service beeing provided, but it also defines concepts from the area of voluntary. Special attention is focused on Five P Program and it's participants, who are substantial part of this thesis. The practical part is devoted to qualitative research itself, which is made with help of conversation and documents analysis. The goal of this research is mapping of relation of volunteer and child connected to the five P program, verification whether their expectation from this program was fulfiled and evaluation, whether the aim set in the individual plan was achieved.
Klíčová slova
sociálně aktivizační služba, dobrovolnictví, dobrovolník, dítě, Program Pět P
Klíčová slova v angličtině
social activation service, volunteering, volunteer, child, Five P Program
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit a nastudovat odbornou literaturu z oblasti dobrovolnictví, sociální práce, psychologie, sociální patologie, mezilidských vztahů a komunikace související s tématem práce. 2.Rozbor a komparace poznatků z odborné literatury. Vysvětlení základních pojmů. 3. Teoretická část se zaměří na deskripci sociálně aktivizačních služeb, Program Pět P a charakteristiku jednotlivých aktérů (dobrovolník, klient, rodič aj.). 4. V rámci empirické části práce je stanoven výzkumný problém (Jak je efektivní Program Pět P z pohledu klienta a dobrovolníka) a cíle. Cílem bude zmapování vztahu dobrovolníka a dítěte v rámci Programu Pět P, komparace očekávání a jejich naplnění, zhodnocení individuálního plánu Programu Pět P, případné zjištění nedostatků a nabídnutí možných řešení. 5. Vlastní empirické šetření. Výběr výzkumného vzorku (klient a dobrovolník). Užití kvalitativní metody šetření prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s vybranými dobrovolníky a dětmi, s odborníky Programu Pět P. Současně užití analýzy dokumentů (Individuální plán Programu Pět P, Rozhovor s malým kamarádem, Rozhovor s rodičem - zákonným zástupcem, zápisy ze schůzek), které poslouží k doplnění souhrnných informací. 6. Shrnutí a zhodnocení uskutečněného výzkumu.
Zásady pro vypracování
1. Shromáždit a nastudovat odbornou literaturu z oblasti dobrovolnictví, sociální práce, psychologie, sociální patologie, mezilidských vztahů a komunikace související s tématem práce. 2.Rozbor a komparace poznatků z odborné literatury. Vysvětlení základních pojmů. 3. Teoretická část se zaměří na deskripci sociálně aktivizačních služeb, Program Pět P a charakteristiku jednotlivých aktérů (dobrovolník, klient, rodič aj.). 4. V rámci empirické části práce je stanoven výzkumný problém (Jak je efektivní Program Pět P z pohledu klienta a dobrovolníka) a cíle. Cílem bude zmapování vztahu dobrovolníka a dítěte v rámci Programu Pět P, komparace očekávání a jejich naplnění, zhodnocení individuálního plánu Programu Pět P, případné zjištění nedostatků a nabídnutí možných řešení. 5. Vlastní empirické šetření. Výběr výzkumného vzorku (klient a dobrovolník). Užití kvalitativní metody šetření prostřednictvím polostandardizovaných rozhovorů s vybranými dobrovolníky a dětmi, s odborníky Programu Pět P. Současně užití analýzy dokumentů (Individuální plán Programu Pět P, Rozhovor s malým kamarádem, Rozhovor s rodičem - zákonným zástupcem, zápisy ze schůzek), které poslouží k doplnění souhrnných informací. 6. Shrnutí a zhodnocení uskutečněného výzkumu.
Seznam doporučené literatury
1. DEVITO, JOSEPH A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. 2001. ISBN 80-7169-988-8. 2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. 3. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 2.vyd. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. 4. KLÉGROVÁ, A., ŠORMOVÁ, L. Dobrovolnictví. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, o.p.s., 2006. ISBN 80-86991-68-7. 5. MATOUŠEK, O. Mládež A delikvence. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. 6. MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-7178-548-2. 7. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 2003. ISBN 80-86429-19-9. 8. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál. 2001. ISBN 80-7178-559-8. 9. TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-178-6. 10.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
Seznam doporučené literatury
1. DEVITO, JOSEPH A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada. 2001. ISBN 80-7169-988-8. 2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2781-3. 3. HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. 2.vyd. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. 4. KLÉGROVÁ, A., ŠORMOVÁ, L. Dobrovolnictví. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, o.p.s., 2006. ISBN 80-86991-68-7. 5. MATOUŠEK, O. Mládež A delikvence. 2.vyd. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X. 6. MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál. 2003. ISBN 80-7178-548-2. 7. MATOUŠEK, O. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3.vyd. Praha: Sociologické nakladatelství. 2003. ISBN 80-86429-19-9. 8. SOBOTKOVÁ, I. Psychologie rodiny. Praha: Portál. 2001. ISBN 80-7178-559-8. 9. TOŠNER, J., SOZANSKÁ, O. Dobrovolníci a metodika práce s nimi v organizacích. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-178-6. 10.VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vyd. Praha: Portál. 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.