Bakalářská práce se zabývá využitím netradičních výtvarných technik v mateřské škole a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán vývoj dítěte předškolního věku, vývoj dětské kresby a pojetí výtvarné výchovy v koncepci MŠ. Praktickou část tvoří projekt s dětmi ve věku od 5 do 6 let s názvem "Výtvarné hrátky dětí předškolního věku". Cílem projektu bylo přiblížit dětem podzimní období a prostřednictvím tvůrčích činností rozvíjet nejen rozumové schopnosti, ale především jejich výtvarné cítění. Celý projekt je plánovaný na měsíc říjen.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with application of unusual techniques of art in a nursery school and is divided into theoretical and practical part. The development of the preschool child is described in the theoretical part as well as the development of child's drawing and the concept of art in the nursery school. The practical part is formed by the project with children in the age of 5 to 6 years called " Playing with art in the nursery". The aim of the project was to introduce autumn to the children and to develop not only cognitive abilities but mainly their artistic feeling with the application of various creative activities. The whole project is planned for the month of October.
Bakalářská práce se zabývá využitím netradičních výtvarných technik v mateřské škole a je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán vývoj dítěte předškolního věku, vývoj dětské kresby a pojetí výtvarné výchovy v koncepci MŠ. Praktickou část tvoří projekt s dětmi ve věku od 5 do 6 let s názvem "Výtvarné hrátky dětí předškolního věku". Cílem projektu bylo přiblížit dětem podzimní období a prostřednictvím tvůrčích činností rozvíjet nejen rozumové schopnosti, ale především jejich výtvarné cítění. Celý projekt je plánovaný na měsíc říjen.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis deals with application of unusual techniques of art in a nursery school and is divided into theoretical and practical part. The development of the preschool child is described in the theoretical part as well as the development of child's drawing and the concept of art in the nursery school. The practical part is formed by the project with children in the age of 5 to 6 years called " Playing with art in the nursery". The aim of the project was to introduce autumn to the children and to develop not only cognitive abilities but mainly their artistic feeling with the application of various creative activities. The whole project is planned for the month of October.
1. Nastudování odborné literatury vztahující se k danému tématu.
2. Stanovení cíle a obsahu bakalářské práce.
3. Zpracování teoretické části zaměřené na výtvarnou výchovu v předškolním věku.
4. Zpracování praktické části - realizace a průběžná fotodokumentace výtvarného projektu.
5. Zhodnocení práce a doplnění přílohami. 6. Seznam odborné literatury a dalších pramenů.
Zásady pro vypracování
1. Nastudování odborné literatury vztahující se k danému tématu.
2. Stanovení cíle a obsahu bakalářské práce.
3. Zpracování teoretické části zaměřené na výtvarnou výchovu v předškolním věku.
4. Zpracování praktické části - realizace a průběžná fotodokumentace výtvarného projektu.
5. Zhodnocení práce a doplnění přílohami. 6. Seznam odborné literatury a dalších pramenů.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4
EINONOVÁ D. Naše dítě, rozvoj tvořivosti. Praha: Fragment, 2002. 143 s. ISBN 80-7200-614-2
LOKŠOVÁ I., LOKŠA J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. 208 s. ISBN 80-7178-205-X
OPRAVILOVÁ E., GEBHARTOVÁ V. Podzim v mateřské škole. Praha: Portál, 1998. 128 s. ISBN 80-7178-267-X
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004
RAZÁKOVÁ D. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha: SPN, 1977. 152 s.
UŽDIL J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1984. 128 s.
UŽDIL J. Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN, 1978. 333 s.
UŽDIL J., ŠAŠINKOVÁ E. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: SPN, 1980. 192 s.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Praha: Portál, 2001. 208 s. ISBN 80-7178-449-4
EINONOVÁ D. Naše dítě, rozvoj tvořivosti. Praha: Fragment, 2002. 143 s. ISBN 80-7200-614-2
LOKŠOVÁ I., LOKŠA J. Pozornost, motivace, relaxace a tvořivost dětí ve škole. Praha: Portál, 1999. 208 s. ISBN 80-7178-205-X
OPRAVILOVÁ E., GEBHARTOVÁ V. Podzim v mateřské škole. Praha: Portál, 1998. 128 s. ISBN 80-7178-267-X
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM PRO PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ. Výzkumný ústav pedagogický v Praze, 2004
RAZÁKOVÁ D. Kreslíme, malujeme, modelujeme. Praha: SPN, 1977. 152 s.
UŽDIL J. Čáry, klikyháky, paňáci a auta. Praha: SPN, 1984. 128 s.
UŽDIL J. Výtvarný projev a výchova. Praha: SPN, 1978. 333 s.
UŽDIL J., ŠAŠINKOVÁ E. Výtvarná výchova v předškolním věku. Praha: SPN, 1980. 192 s.