Diplomová práce si klade za cíl, za pomoci prožitků vyvolat u dětí fantazijní představy, které poté ztvární jejich osobitou formou práce na papír.
Práce je složena ze dvou hlavních částí, v první jsou zpracovány teoretické podklady, související s tématem této práce, od historického pojetí výtvarného umění, až po výtvarné komponování a bližší přiblížení barev. V části praktické jsou poté zpracovány přípravy na jednotlivé hodiny s různými typy témat společně s ukázkami práce dětí. Velmi důležitou částí je poté porovnání výtvorů dětí 3. a 5. ročníku. Závěrem této části práce je diskuse nad výtvarnými díly, vytvořenými dětmi. Jejich osobitý přístup je neocenitelným výsledkem této práce.
Celá práce je zakončena závěrem, v němž jsou shrnuty výsledky praktické části a celé práce vůbec.
Anotace v angličtině
This thesis aids, with the help of experiences cause in children imaginative ideas which are then externalise thein distinctive formo f work on paper.
The work consists of two main parts the first theoretical datas are processed, related to the topic of this work, from the historical concept art, to the art of composing a closer approximation of colours. In the practical preparations are then processed into individual lesson with different types of topics, together with examples of child labor. A very important part is then compared creations children of 3rd and 5th grade. The conclusion of this part is to discuss the artistic works from children. Their unique approach is invaluable outcome of this work.
The whole work is finished conclusion, summarizing the results of the practical and the entire work at all.
Art, development of children's artistic expression, the teacher's personality, creativity, fantasy, colour.
Rozsah průvodní práce
120 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce si klade za cíl, za pomoci prožitků vyvolat u dětí fantazijní představy, které poté ztvární jejich osobitou formou práce na papír.
Práce je složena ze dvou hlavních částí, v první jsou zpracovány teoretické podklady, související s tématem této práce, od historického pojetí výtvarného umění, až po výtvarné komponování a bližší přiblížení barev. V části praktické jsou poté zpracovány přípravy na jednotlivé hodiny s různými typy témat společně s ukázkami práce dětí. Velmi důležitou částí je poté porovnání výtvorů dětí 3. a 5. ročníku. Závěrem této části práce je diskuse nad výtvarnými díly, vytvořenými dětmi. Jejich osobitý přístup je neocenitelným výsledkem této práce.
Celá práce je zakončena závěrem, v němž jsou shrnuty výsledky praktické části a celé práce vůbec.
Anotace v angličtině
This thesis aids, with the help of experiences cause in children imaginative ideas which are then externalise thein distinctive formo f work on paper.
The work consists of two main parts the first theoretical datas are processed, related to the topic of this work, from the historical concept art, to the art of composing a closer approximation of colours. In the practical preparations are then processed into individual lesson with different types of topics, together with examples of child labor. A very important part is then compared creations children of 3rd and 5th grade. The conclusion of this part is to discuss the artistic works from children. Their unique approach is invaluable outcome of this work.
The whole work is finished conclusion, summarizing the results of the practical and the entire work at all.
Art, development of children's artistic expression, the teacher's personality, creativity, fantasy, colour.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje.
2. Na základě získaných informací vytvořit teoretický podklad k diplomové práci.
3. Tvorba výtvarných prací pro praktickou část DP.
4. Praktická část - rozbor výtvarných prací z pohledu psychologického (jak děti vnímají dané prvky, jejich pocity, nálady?).
5. Vyhodnocení prací dětí formou dotazníků a zpětných vazeb.
6. Závěr ? celkové zhodnocení úspěšnosti DP a prací dětí.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat odbornou literaturu a další zdroje.
2. Na základě získaných informací vytvořit teoretický podklad k diplomové práci.
3. Tvorba výtvarných prací pro praktickou část DP.
4. Praktická část - rozbor výtvarných prací z pohledu psychologického (jak děti vnímají dané prvky, jejich pocity, nálady?).
5. Vyhodnocení prací dětí formou dotazníků a zpětných vazeb.
6. Závěr ? celkové zhodnocení úspěšnosti DP a prací dětí.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Praha : Portál, 2007.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). I. díl. Praha : Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2001.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování a artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍKOVÁ, V. a kol. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha : PF UK 2007.
Seznam doporučené literatury
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; ELIÁŠOVÁ, S. Dívej se, tvoř a povídej! Praha : Portál, 2007.
SLAVÍK, J. Umění zážitku, zážitek umění (teorie a praxe artefiletiky). I. díl. Praha : Univerzita Karlova ? Pedagogická fakulta, 2001.
SLAVÍKOVÁ, V.; SLAVÍK, J.; HAZUKOVÁ, H. Výtvarné čarování a artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Praha : Univerzita Karlova v Praze Pedagogická fakulta, 2000.
HAZUKOVÁ, H.; ŠAMŠULA, P. Didaktika výtvarné výchovy I. Praha : Pedagogická fakulta, 2005.
SLAVÍKOVÁ, V. a kol. Tvořím, tvoříš, tvoříme. Praha : PF UK 2007.