Cílem předložené diplomové práce je interpretační rozbor koncertu pro vibrafon
od Augustina Bernarda. Ve spisu je popsán historický vývoj vibrafonu, jeho využití v klasické a jazzové hudbě, stavba nástroje, zmíněny jsou přední české i světové osobnosti, které se výrazným způsobem ve hře na vibrafon prosadily, a v neposlední řadě je kladen důraz na interpretační rozbor zmiňovaného koncertu. Pozornost je zaměřena na popis formy, tematického materiálu, harmonie, metrorytmiky, dynamiky a agogiky. Dále jsou popsány technicky obtížné pasáže v partu vibrafonu, způsoby jejich nácviku, návrhy alternativních řešení těžce hratelných míst a možnosti vhodného rukokladu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is interpretive analysis of Concerto for vibraphone by Augustin Bernard. In the document is described historical development of vibraphone, its usage in classic and jazz music, construction of the instrument, Czech and world personalities who markedly succeeded in the playing the vibraphone are mentioned and ultimately the focus is on interpretive analysis of discussed concert. The attention is focused on the description of
form, thematic material, harmony, rhythm, dynamics and agogics. The following describes the technically difficult passages in the gang of vibraphone, their methods of training, proposals for alternative solutions heavily playable locations and options suitable handring.
Klíčová slova
vibrafon, historie, technika hry, koncert pro vibrafon, Augustin Bernard, forma,
melodika, metrorytmika, dynamika, agogika
Klíčová slova v angličtině
vibraphone, history, playing technique, concert for vibraphone, Augustin Bernard,
form, melody, rhythm, dynamics, agogic
Rozsah průvodní práce
89
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem předložené diplomové práce je interpretační rozbor koncertu pro vibrafon
od Augustina Bernarda. Ve spisu je popsán historický vývoj vibrafonu, jeho využití v klasické a jazzové hudbě, stavba nástroje, zmíněny jsou přední české i světové osobnosti, které se výrazným způsobem ve hře na vibrafon prosadily, a v neposlední řadě je kladen důraz na interpretační rozbor zmiňovaného koncertu. Pozornost je zaměřena na popis formy, tematického materiálu, harmonie, metrorytmiky, dynamiky a agogiky. Dále jsou popsány technicky obtížné pasáže v partu vibrafonu, způsoby jejich nácviku, návrhy alternativních řešení těžce hratelných míst a možnosti vhodného rukokladu.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis is interpretive analysis of Concerto for vibraphone by Augustin Bernard. In the document is described historical development of vibraphone, its usage in classic and jazz music, construction of the instrument, Czech and world personalities who markedly succeeded in the playing the vibraphone are mentioned and ultimately the focus is on interpretive analysis of discussed concert. The attention is focused on the description of
form, thematic material, harmony, rhythm, dynamics and agogics. The following describes the technically difficult passages in the gang of vibraphone, their methods of training, proposals for alternative solutions heavily playable locations and options suitable handring.
Klíčová slova
vibrafon, historie, technika hry, koncert pro vibrafon, Augustin Bernard, forma,
melodika, metrorytmika, dynamika, agogika
Klíčová slova v angličtině
vibraphone, history, playing technique, concert for vibraphone, Augustin Bernard,
form, melody, rhythm, dynamics, agogic
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury
Interpretační rozbor vibrafonového partu
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Praktické nastudování vibrafonového partu a secvičení s ostatními instrumentalisty
Zorganizování a provedení diplomového koncertu
Zásady pro vypracování
Shromáždění a studium odborné literatury
Interpretační rozbor vibrafonového partu
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Praktické nastudování vibrafonového partu a secvičení s ostatními instrumentalisty
Zorganizování a provedení diplomového koncertu
Seznam doporučené literatury
Čížek, B.: Hudební nástroje evropské hudební kultury, Aventinum, Praha 2008.
Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Knihař, Brno 2002.
Modr, A.: Hudební nástroje, Editio Supraphon, Praha 1982.
Němec, D., Nosková,T., Novotná, D.: Bicí nástroje. UJEP, Ústí nad Labem 2007.
Seznam doporučené literatury
Čížek, B.: Hudební nástroje evropské hudební kultury, Aventinum, Praha 2008.
Filka, J.: Metodika tvorby diplomové práce. Knihař, Brno 2002.
Modr, A.: Hudební nástroje, Editio Supraphon, Praha 1982.
Němec, D., Nosková,T., Novotná, D.: Bicí nástroje. UJEP, Ústí nad Labem 2007.