V této práci se zabýváme proměnou sociální a hodnotové situace rodiny po narození handicapovaného dítěte. Výzkumný vzorek tvoří pět respondentů, jejichž potomci navštěvují speciální třídu mateřské školy integrující zdravé a handicapované děti. Data pro výzkumné šetření jsme získali prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a následným dodatečným šetřením. Závěrečnou analýzou a vyhodnocením výzkumných otázek jsme zjistili, jakým způsobem se proměnila sociální situace rodiny po narození handicapovaného potomka. Prostřednictvím žebříčků hodnot sestavených respondenty před a po narození postiženého dítěte jsme stanovily směr a velikost proměny konkrétních životních hodnot rodičů.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we deal with the change of social and valuable situation within a family after the birth of an impaired child. The research sample includes five respondents whose children attend special class of a kindergarten which integrates healthy and impared children. We achieved the data for resesarch through semi-structured interviews and then by additional follow-up research. Through the final analysis we found out the change of social situation of a family after the birthof an impared child. Through the scale of values which were compiled by the respondents before and then after the birthof an impared child, weestimated the way and intensity of the change of specific parents' values.
Klíčová slova
handicapované dítě, rodina, proměna sociální situace, hodnotová orientace, speciální třída mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
impaired child, family, change of social situacion, value orientation, special class of a kindergarten
Rozsah průvodní práce
75 s. (20 428 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V této práci se zabýváme proměnou sociální a hodnotové situace rodiny po narození handicapovaného dítěte. Výzkumný vzorek tvoří pět respondentů, jejichž potomci navštěvují speciální třídu mateřské školy integrující zdravé a handicapované děti. Data pro výzkumné šetření jsme získali prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů a následným dodatečným šetřením. Závěrečnou analýzou a vyhodnocením výzkumných otázek jsme zjistili, jakým způsobem se proměnila sociální situace rodiny po narození handicapovaného potomka. Prostřednictvím žebříčků hodnot sestavených respondenty před a po narození postiženého dítěte jsme stanovily směr a velikost proměny konkrétních životních hodnot rodičů.
Anotace v angličtině
In this bachelor thesis we deal with the change of social and valuable situation within a family after the birth of an impaired child. The research sample includes five respondents whose children attend special class of a kindergarten which integrates healthy and impared children. We achieved the data for resesarch through semi-structured interviews and then by additional follow-up research. Through the final analysis we found out the change of social situation of a family after the birthof an impared child. Through the scale of values which were compiled by the respondents before and then after the birthof an impared child, weestimated the way and intensity of the change of specific parents' values.
Klíčová slova
handicapované dítě, rodina, proměna sociální situace, hodnotová orientace, speciální třída mateřské školy
Klíčová slova v angličtině
impaired child, family, change of social situacion, value orientation, special class of a kindergarten
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně spolehlivých internetových zdrojů či článků v odborných časopisech. 2.Formulovat cíl práce a zpracovat její teoretickou část. V této části se věnovat termínům, které se vztahují k dané problematice. 4.V praktické části práce uskutečnit rozhovory s rodinami, kterých se daná problematika týká. Vyhodnocení změn sociální situace těchto rodin po narození handicapovaného dítěte. 5.Na základě zjištěných poznatků odpovědět na stanovené hypotézy a uvést výsledky výzkumu. 6.Závěrečné zhodnocení práce.
Zásady pro vypracování
1.Prostudovat odbornou literaturu vztahující se k tématu, včetně spolehlivých internetových zdrojů či článků v odborných časopisech. 2.Formulovat cíl práce a zpracovat její teoretickou část. V této části se věnovat termínům, které se vztahují k dané problematice. 4.V praktické části práce uskutečnit rozhovory s rodinami, kterých se daná problematika týká. Vyhodnocení změn sociální situace těchto rodin po narození handicapovaného dítěte. 5.Na základě zjištěných poznatků odpovědět na stanovené hypotézy a uvést výsledky výzkumu. 6.Závěrečné zhodnocení práce.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Základy speciální pedagogiky. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. 188 s. Skripta. ISBN 978-80-7044-855-7. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4. PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0. PRŮCHA, Jan, MAREŠ, Jiří a WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze: Karolinum, 2004 dotisk. 230 s.ISBN 80-7184-929-4. VÁGNEROVÁ, Marie, STRNADOVÁ, Iva a KREJČOVÁ, Lenka. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 333 s.ISBN 978-80-246-1616-2.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Základy speciální pedagogiky. Vyd. 1. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2007. 188 s. Skripta. ISBN 978-80-7044-855-7. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Brno: Paido, 2010. 261 s. ISBN 978-80-7315-185-0. HARTL, Pavel a HARTLOVÁ, Helena. Psychologický slovník. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. 774 s. ISBN 978-80-7367-569-1. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie zdraví. Vyd. 3. Praha: Portál, 2009. 279 s. ISBN 978-80-7367-568-4. PIPEKOVÁ, Jarmila, ed. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006. 404 s. ISBN 80-7315-120-0. PRŮCHA, Jan, MAREŠ, Jiří a WALTEROVÁ, Eliška. Pedagogický slovník. 3., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2001. 322 s. ISBN 80-7178-579-2. VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 5. Praha: Portál, 2012. 870 s. ISBN 978-80-262-0225-7.VÁGNEROVÁ, Marie, HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana a ŠTECH, Stanislav. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. V Praze: Karolinum, 2004 dotisk. 230 s.ISBN 80-7184-929-4. VÁGNEROVÁ, Marie, STRNADOVÁ, Iva a KREJČOVÁ, Lenka. Náročné mateřství: být matkou postiženého dítěte. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. 333 s.ISBN 978-80-246-1616-2.