Hlavním tématem této práce je politická filosofie Lea Strausse. Autor pracuje s hypotézou, že hlavním tématem Straussova celoživotního bádání je tzv. teologicko-politický problém. Jedná se zejména o vztah filosofického myšlení a náboženství, které mají nepochybně vliv na politický život. Strauss kritizuje moderní odmítnutí víry ve zjevení a ukazuje, jak problematický je spor mezi rozumem a zjevením. Práce se snaží ukázat, jak důležité je pochopit toto napětí mezi základními zdroji západní civilizace a demonstruje tento spor v rámci Spinozovy a Maimonidovy filosofie. V závěru se autor pokouší odpovědět na otázku, zda byl Leo Strauss stoupencem řecké či židovské tradice.
Anotace v angličtině
The main subject of this work is the political philosophy of Leo Strauss. The author operates with hypothesis that the main subject of Strauss´s lifelong studies is so called theologico-political problem. Namely, it is about the relationship between philosophical and political thought, which make a necessary difference on the political life. Strauss speaks against modern refuting of faith in revelation and he shows, how sophisticated is the quarrel between reason and revelation. This work is trying to demonstrate, how importent is to understand the conflict between main fundamental sources of western civilization. It is demonstrated this quarrel on the philosophy of Spinoza and Maimonides. On conclusion of work the author is trying give the answer on the question whether Leo Strauss was follower of greek or jewish tradition.
Klíčová slova
Leo Strauss, Maimonides, politická filosofie, rozum, Spinoza, zjevení
Klíčová slova v angličtině
Leo Strauss, Maimonides, political philosophy, reason, Spinoza, revelation
Rozsah průvodní práce
63 s. (128 781 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním tématem této práce je politická filosofie Lea Strausse. Autor pracuje s hypotézou, že hlavním tématem Straussova celoživotního bádání je tzv. teologicko-politický problém. Jedná se zejména o vztah filosofického myšlení a náboženství, které mají nepochybně vliv na politický život. Strauss kritizuje moderní odmítnutí víry ve zjevení a ukazuje, jak problematický je spor mezi rozumem a zjevením. Práce se snaží ukázat, jak důležité je pochopit toto napětí mezi základními zdroji západní civilizace a demonstruje tento spor v rámci Spinozovy a Maimonidovy filosofie. V závěru se autor pokouší odpovědět na otázku, zda byl Leo Strauss stoupencem řecké či židovské tradice.
Anotace v angličtině
The main subject of this work is the political philosophy of Leo Strauss. The author operates with hypothesis that the main subject of Strauss´s lifelong studies is so called theologico-political problem. Namely, it is about the relationship between philosophical and political thought, which make a necessary difference on the political life. Strauss speaks against modern refuting of faith in revelation and he shows, how sophisticated is the quarrel between reason and revelation. This work is trying to demonstrate, how importent is to understand the conflict between main fundamental sources of western civilization. It is demonstrated this quarrel on the philosophy of Spinoza and Maimonides. On conclusion of work the author is trying give the answer on the question whether Leo Strauss was follower of greek or jewish tradition.
Klíčová slova
Leo Strauss, Maimonides, politická filosofie, rozum, Spinoza, zjevení
Klíčová slova v angličtině
Leo Strauss, Maimonides, political philosophy, reason, Spinoza, revelation
Zásady pro vypracování
Leo Strauss je známý hlavně jako představitel neoklasické politické filosofie. Tento židovský myslitel však považuje za ústřední téma své filosofie tzv. teologicko-politický problém. Hlavním cílem práce tedy bude vytvořit pohled na problematiku teologického a politického způsobu myšlení u Leo Strausse. Vodítkem nám bude Heinrich Meier, který se tímto tématem u Leo Strausse intenzivně zabýval. Zároveň se pokusíme zachytit Straussovu polemiku s filosofy novověku, jako je Thomas Hobbes nebo Straussův současník a konkurent Carl Schmitt. Práce by měla být první podrobnou interpretací Leo Strausse jako myslitele politické teologie v českém jazyce.
Zásady pro vypracování
Leo Strauss je známý hlavně jako představitel neoklasické politické filosofie. Tento židovský myslitel však považuje za ústřední téma své filosofie tzv. teologicko-politický problém. Hlavním cílem práce tedy bude vytvořit pohled na problematiku teologického a politického způsobu myšlení u Leo Strausse. Vodítkem nám bude Heinrich Meier, který se tímto tématem u Leo Strausse intenzivně zabýval. Zároveň se pokusíme zachytit Straussovu polemiku s filosofy novověku, jako je Thomas Hobbes nebo Straussův současník a konkurent Carl Schmitt. Práce by měla být první podrobnou interpretací Leo Strausse jako myslitele politické teologie v českém jazyce.
Seznam doporučené literatury
Meier, H., Carl Schmitt and Leo Strauss: The Hidden Dialogue, Chicago 1995.
Meier, H., Leo Strauss and the Theologico-Political Problem, Cambridge 2006.
Meier, H., Why Leo Strauss? In: American Dialectic, Vol. 1, No. 1, 2011, str. 192-205.
Metz, J.-B., Úvahy o politické theologii, Praha 1994.
Schmitt, C., Political Theology II. The Myth of the Closure of any Political Theology, Polity 2008.
Schmitt, C., Politická theologie. Čtyři kapitoly k učení o suverenitě, Praha 2012.
Strauss, L., Hobbes´s Critique of Religion and Related Writings, Chicago 2011.
Strauss, L., The Political Philosophy of Hobbes. Its Basis and Its Genesis, Chicago 1963.
Seznam doporučené literatury
Meier, H., Carl Schmitt and Leo Strauss: The Hidden Dialogue, Chicago 1995.
Meier, H., Leo Strauss and the Theologico-Political Problem, Cambridge 2006.
Meier, H., Why Leo Strauss? In: American Dialectic, Vol. 1, No. 1, 2011, str. 192-205.
Metz, J.-B., Úvahy o politické theologii, Praha 1994.
Schmitt, C., Political Theology II. The Myth of the Closure of any Political Theology, Polity 2008.
Schmitt, C., Politická theologie. Čtyři kapitoly k učení o suverenitě, Praha 2012.
Strauss, L., Hobbes´s Critique of Religion and Related Writings, Chicago 2011.
Strauss, L., The Political Philosophy of Hobbes. Its Basis and Its Genesis, Chicago 1963.