Diplomová práce pojednává o využití programu dynamické geometrie GeoGebra ve výuce geometrii čtvrtého a pátého ročníku základní školy. Cílem práce je ověřit výhody používání tohoto softwaru ve vyučování v porovnání s používáním klasických metod, jako např. rýsování.
Teoretická část poukazuje na potřebu zavedení ICT do výuky v závislosti na změnách společnosti, popisuje a srovnává vybrané programy dynamické geometrie a podrobně seznamuje čtenáře s aplikací GeoGebra.
Součástí praktické části je průzkum, který zjišťuje povědomí učitelů základních škol o programech dynamické geometrie. Dále jsou zde uvedena dvě výzkumná šetření ve čtvrtém a v pátém ročníku základní školy v Nelahozevsi, která jsou založena na vstupních vědomostech a dovednostech žáků, přípravách na vyučování, popisu průběhu jednotlivých hodin a hodnocení krátkých testů ve čtvrtém ročníku a výstupního testu v pátém ročníku, díky kterým ověřujeme hypotézy a osvojení si učiva pomocí programu GeoGebra.
Anotace v angličtině
The thesis is dealing with a using of dynamic geometry software GeoGebra in teaching the fourth and the fifth grade at primary school. The aim of this work is to verify advantages of using GeoGebra as the teaching in comparing with classical teaching methods like drawing.
The theoretical part refers to the need for introduction of ICT into teaching in response to changes in society, describes and compares the representative dynamic geometry programmes and introduces the application GeoGebra.
One part of the practical part is a survey which looks into primary school teacher´s awareness of dynamic geometry programmes. There are two researches practiced in the fourth and the fifth grades at primary school in Nelahozeves. They are based on input pupil´s knowledge and skills, preparings for teaching, descriptions of each lesson and evaluations of short tests in the fourth grade and an evaluation of output test in the fifth grade thanks to we verify hypotheses and an acquirement the curriculum consequently using GeoGebra in lessons.
Klíčová slova
GeoGebra, dynamická geometrie, počítače ve výuce, rýsování trojúhelníku, povrch krychle
Klíčová slova v angličtině
GeoGebra, a dynamic geometry, computers in an education, drawing of a triangle, surface area of a cube
Rozsah průvodní práce
85
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o využití programu dynamické geometrie GeoGebra ve výuce geometrii čtvrtého a pátého ročníku základní školy. Cílem práce je ověřit výhody používání tohoto softwaru ve vyučování v porovnání s používáním klasických metod, jako např. rýsování.
Teoretická část poukazuje na potřebu zavedení ICT do výuky v závislosti na změnách společnosti, popisuje a srovnává vybrané programy dynamické geometrie a podrobně seznamuje čtenáře s aplikací GeoGebra.
Součástí praktické části je průzkum, který zjišťuje povědomí učitelů základních škol o programech dynamické geometrie. Dále jsou zde uvedena dvě výzkumná šetření ve čtvrtém a v pátém ročníku základní školy v Nelahozevsi, která jsou založena na vstupních vědomostech a dovednostech žáků, přípravách na vyučování, popisu průběhu jednotlivých hodin a hodnocení krátkých testů ve čtvrtém ročníku a výstupního testu v pátém ročníku, díky kterým ověřujeme hypotézy a osvojení si učiva pomocí programu GeoGebra.
Anotace v angličtině
The thesis is dealing with a using of dynamic geometry software GeoGebra in teaching the fourth and the fifth grade at primary school. The aim of this work is to verify advantages of using GeoGebra as the teaching in comparing with classical teaching methods like drawing.
The theoretical part refers to the need for introduction of ICT into teaching in response to changes in society, describes and compares the representative dynamic geometry programmes and introduces the application GeoGebra.
One part of the practical part is a survey which looks into primary school teacher´s awareness of dynamic geometry programmes. There are two researches practiced in the fourth and the fifth grades at primary school in Nelahozeves. They are based on input pupil´s knowledge and skills, preparings for teaching, descriptions of each lesson and evaluations of short tests in the fourth grade and an evaluation of output test in the fifth grade thanks to we verify hypotheses and an acquirement the curriculum consequently using GeoGebra in lessons.
Klíčová slova
GeoGebra, dynamická geometrie, počítače ve výuce, rýsování trojúhelníku, povrch krychle
Klíčová slova v angličtině
GeoGebra, a dynamic geometry, computers in an education, drawing of a triangle, surface area of a cube
Zásady pro vypracování
1) Rešerše literatury
2) Seznámení s dostupným materiálem
3) Vymezení pojmů, problémů a cílů
4) Stanovení hypotéz
5) Stanovení metodologie
6) Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP
7) Sestavení vhodných testů
8) Kvalitativní výzkum doprovázený prvky kvantitativního výzkumu
9) Zodpovězení hypotéz
10)Práce bude ve finální podobě odevzdána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání
Zásady pro vypracování
1) Rešerše literatury
2) Seznámení s dostupným materiálem
3) Vymezení pojmů, problémů a cílů
4) Stanovení hypotéz
5) Stanovení metodologie
6) Zpracování práce dle této metodologie a směrnic PF UJEP
7) Sestavení vhodných testů
8) Kvalitativní výzkum doprovázený prvky kvantitativního výzkumu
9) Zodpovězení hypotéz
10)Práce bude ve finální podobě odevzdána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání
Seznam doporučené literatury
Divíšek, J., Buřil, Z., Hájek, J., Križalkovič, K., Malinová, E., Sehnalová, J., Vanilková, E.:Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ, SPN Praha, 1989
Hejný, M., Sirotková, D., Bolerová, E.: Matematika - učebnice pro 4. ročník základní školy, Fraus, 2010
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J.: Využití počítače při vyučování - náměty pro práci dětí s počítačem, Portál, Praha 1998
ZORMANOVÁ, Lucie a Renata ŠIKULOVÁ. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4741-000.
GeoGebra. GeoGebra [online]. [cit. 2014-03-05]. Dostupné z: http://blog.geogebra.org/
Mentlíková, L.: Vyučování geometrie na 1.stupni základní školy s využitím interaktivní tabule a programu dynamické geometrie - Geogebra, Diplomová práce, České Budějovice, 2011
Geometry. Geometry for Elementary School Teachers [online]. [cit. 2014-03-05]. Dostupné z: http://www.math.vcu.edu/Statewide_Webpages/Course_Descriptions/geometry/session_3/Geometry_elementary.pdf
Seznam doporučené literatury
Divíšek, J., Buřil, Z., Hájek, J., Križalkovič, K., Malinová, E., Sehnalová, J., Vanilková, E.:Didaktika matematiky pro učitelství 1. stupně ZŠ, SPN Praha, 1989
Hejný, M., Sirotková, D., Bolerová, E.: Matematika - učebnice pro 4. ročník základní školy, Fraus, 2010
Černochová, M., Komrska, T., Novák, J.: Využití počítače při vyučování - náměty pro práci dětí s počítačem, Portál, Praha 1998
ZORMANOVÁ, Lucie a Renata ŠIKULOVÁ. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 155 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-802-4741-000.
GeoGebra. GeoGebra [online]. [cit. 2014-03-05]. Dostupné z: http://blog.geogebra.org/
Mentlíková, L.: Vyučování geometrie na 1.stupni základní školy s využitím interaktivní tabule a programu dynamické geometrie - Geogebra, Diplomová práce, České Budějovice, 2011
Geometry. Geometry for Elementary School Teachers [online]. [cit. 2014-03-05]. Dostupné z: http://www.math.vcu.edu/Statewide_Webpages/Course_Descriptions/geometry/session_3/Geometry_elementary.pdf