Bakalářská práce se zabývá typem rodiny a jeho odrazem ve výtvarném projevu žáků mladšího školního věku. Práce je členěna na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dětí mladšího školního věku, seznámení se základními pojmy související s rodinou a dětským výtvarným projevem. Popíšeme možnosti diagnostického využití výtvarného projevu dítěte. V praktické části jsou uvedené studie zaměřené na děti mladšího školního věku. Výzkum se zabývá rozborem dětského výtvarného projevu a následným rozhovorem s dětmi. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, zda se promítají různé typy rodiny do kresby a jakým způsobem. V závěru práce jsou uvedeny výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to the theme a type of family and kind of reverberation in art expression of younger school age pupils. Thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part is focused on the characteristics of young school children and acquainted with basic concepts concerning family based on children's art expression. The attention is paid to the possibilities for using of diagnostic via children's art expression. In the practical part are presented studies which is aimed at primary school children. The research deals with the analysis of child art expression and a subsequent interview with children's. The main goal of research was to determine whether projected a different types of family into the artwork and in what way. In the conclusion of the dissertation is presents the results of research.
Klíčová slova
rodič, dítě, další členové rodiny, rodina, dětský výtvarný projev, kresba rodiny
Klíčová slova v angličtině
parent, child, other family members, family, children's graphic expression, picture of family
Rozsah průvodní práce
66 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá typem rodiny a jeho odrazem ve výtvarném projevu žáků mladšího školního věku. Práce je členěna na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je zaměřena na charakteristiku dětí mladšího školního věku, seznámení se základními pojmy související s rodinou a dětským výtvarným projevem. Popíšeme možnosti diagnostického využití výtvarného projevu dítěte. V praktické části jsou uvedené studie zaměřené na děti mladšího školního věku. Výzkum se zabývá rozborem dětského výtvarného projevu a následným rozhovorem s dětmi. Hlavním cílem výzkumu bylo zjistit, zda se promítají různé typy rodiny do kresby a jakým způsobem. V závěru práce jsou uvedeny výsledky výzkumu.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is devoted to the theme a type of family and kind of reverberation in art expression of younger school age pupils. Thesis is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part is focused on the characteristics of young school children and acquainted with basic concepts concerning family based on children's art expression. The attention is paid to the possibilities for using of diagnostic via children's art expression. In the practical part are presented studies which is aimed at primary school children. The research deals with the analysis of child art expression and a subsequent interview with children's. The main goal of research was to determine whether projected a different types of family into the artwork and in what way. In the conclusion of the dissertation is presents the results of research.
Klíčová slova
rodič, dítě, další členové rodiny, rodina, dětský výtvarný projev, kresba rodiny
Klíčová slova v angličtině
parent, child, other family members, family, children's graphic expression, picture of family
Zásady pro vypracování
V teoretické části se prostřednictvím rešerše zaměříme na definici základních pojmů souvisejících s rodinou a dětským kresebným projevem: rodič, dítě, další členové rodiny, prostředí, dětská kresba - kresba rodiny. Popíšeme faktory ovlivňující vyobrazení rodiny v kresebném projevu dítěte: typ rodiny, vztahy mezi členy rodiny, rodina jako primární skupina, "klima" rodiny.
V empirické části budeme zjišťovat, zpracovávat a vyhodnocovat získaná data. Předmětem výzkumu bude kresba rodiny a její ovlivnění typem rodiny. Jako metodu sběru dat použijeme analýzu dětského výtvarného projevu rodiny a následný rozhovor. Zkoumaným vzorkem bude 10 dětí ve věku 9-11 let ze 4. a 5. ročníků základních škol z pěti různých typů rodin - dvě děti za každý typ rodiny (výběr vzorku bude záměrný). Získaná data budou následně vyhodnocena a interpretována s cílem formulovat relevantní závěry výzkumu a dále vhodná doporučení z něj vyplývající.
Zásady pro vypracování
V teoretické části se prostřednictvím rešerše zaměříme na definici základních pojmů souvisejících s rodinou a dětským kresebným projevem: rodič, dítě, další členové rodiny, prostředí, dětská kresba - kresba rodiny. Popíšeme faktory ovlivňující vyobrazení rodiny v kresebném projevu dítěte: typ rodiny, vztahy mezi členy rodiny, rodina jako primární skupina, "klima" rodiny.
V empirické části budeme zjišťovat, zpracovávat a vyhodnocovat získaná data. Předmětem výzkumu bude kresba rodiny a její ovlivnění typem rodiny. Jako metodu sběru dat použijeme analýzu dětského výtvarného projevu rodiny a následný rozhovor. Zkoumaným vzorkem bude 10 dětí ve věku 9-11 let ze 4. a 5. ročníků základních škol z pěti různých typů rodin - dvě děti za každý typ rodiny (výběr vzorku bude záměrný). Získaná data budou následně vyhodnocena a interpretována s cílem formulovat relevantní závěry výzkumu a dále vhodná doporučení z něj vyplývající.
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8449-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
NOVÁK, Tomáš. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu: příručka pro využití dětské kresby "Naše rodina" a "Začarovaná rodina" k poznání rodinných vztahů dítěte. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2004, 205s. ISBN 80-734-6037-8.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8559-8
Seznam doporučené literatury
DAVIDO, Roseline. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8449-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
HELUS, Zdeněk. Sociální psychologie pro pedagogy. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007, 280 s. ISBN 978-80-247-1168-3
NOVÁK, Tomáš. Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu: příručka pro využití dětské kresby "Naše rodina" a "Začarovaná rodina" k poznání rodinných vztahů dítěte. 1. vyd. Olomouc: Rubico, 2004, 205s. ISBN 80-734-6037-8.
SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-717-8559-8