Anotace:
Bakalářská práce se zabývá zmapováním nejčastějších typů rizikového chování dětí staršího školního věku (5. a 6. třída). V širším pohledu bude rozděleno rizikové chování obecně a posléze současný systém jeho prevence. Podrobněji bude rozebráno právě to, jehož výskyt bude detekován jako nejčastější. To bude zjištěno předvýzkumem na vybraných školách v Ústeckém kraji. Výzkumnou částí pak budou zkomparovány jednotlivé strategie (MPP) zmíněných škol, jejich zaměření a efektivita. Právě hodnocení efektivity na těchto školách bude stěžejním cílem bakalářské práce. Její vyhodnocování, sledování a přijímání konkrétních opatření na základě zjištěného, bude podkladem pro vytvoření obecně použitelného nástroje pro vyhodnocování efektivity MPP v praxi.
Anotace v angličtině
Annotation:
The Bachelor´s work deals with mapping the most frequent types of risky behaviour of older age school children. The risky behaviour will be generally divided in broader view and then the present system of its prevention. This will be analysed in more details as its occurrence is detected as the most frequent. It is going to be discovered by a pre-survey in selected schools in Ústí region. The particular strategies will be compared by the explorative parts (MPP) of the aforesaid schools, their orientation and effectiveness. Just the evaluation of effectiveness in these schools will be the principle target of the Bachelor´s work. Its evaluation, monitoring and accepting specific steps on the basis of disclosed will be the source for formation of generally applicable implement to evaluate effectiveness MPP in practice.
Klíčová slova
Klíčová slova:
Šikana kyberšikana prevence minimální preventivní program efektivita rizikové chování
Anotace:
Bakalářská práce se zabývá zmapováním nejčastějších typů rizikového chování dětí staršího školního věku (5. a 6. třída). V širším pohledu bude rozděleno rizikové chování obecně a posléze současný systém jeho prevence. Podrobněji bude rozebráno právě to, jehož výskyt bude detekován jako nejčastější. To bude zjištěno předvýzkumem na vybraných školách v Ústeckém kraji. Výzkumnou částí pak budou zkomparovány jednotlivé strategie (MPP) zmíněných škol, jejich zaměření a efektivita. Právě hodnocení efektivity na těchto školách bude stěžejním cílem bakalářské práce. Její vyhodnocování, sledování a přijímání konkrétních opatření na základě zjištěného, bude podkladem pro vytvoření obecně použitelného nástroje pro vyhodnocování efektivity MPP v praxi.
Anotace v angličtině
Annotation:
The Bachelor´s work deals with mapping the most frequent types of risky behaviour of older age school children. The risky behaviour will be generally divided in broader view and then the present system of its prevention. This will be analysed in more details as its occurrence is detected as the most frequent. It is going to be discovered by a pre-survey in selected schools in Ústí region. The particular strategies will be compared by the explorative parts (MPP) of the aforesaid schools, their orientation and effectiveness. Just the evaluation of effectiveness in these schools will be the principle target of the Bachelor´s work. Its evaluation, monitoring and accepting specific steps on the basis of disclosed will be the source for formation of generally applicable implement to evaluate effectiveness MPP in practice.
Klíčová slova
Klíčová slova:
Šikana kyberšikana prevence minimální preventivní program efektivita rizikové chování
Bakalářská práce se bude zabývat zmapováním nejčastějších typů rizikového chování dětí staršího školního věku(5. a 6. třída). V širším pohledu bude rozděleno rizikové chování obecně a posléze současný systém jeho prevence. Podrobněji bude rozebráno právě to, jehož výskyt bude detekován jako nejčastější.To bude zjištěno předvýzkumem na vybraných školách v Ústeckém kraji.
Výzkumnou částí pak budou zkomparovány jednotlivé strategie(MPP) zmíněných škol,jejich zaměření a efektivita. Právě hodnocení efektivity na těchto školách bude stěžejním cílem bakalářské práce. Její vyhodnocování, sledování a přijímání konkrétních opatření na základě zjištěného, bude podkladem pro vytvoření obecně použitelného nástroje pro vyhodnocování efektivity MPP v praxi. Jako nejvhodnější výzkumnou metodu zvolím řízený rozhovor.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat zmapováním nejčastějších typů rizikového chování dětí staršího školního věku(5. a 6. třída). V širším pohledu bude rozděleno rizikové chování obecně a posléze současný systém jeho prevence. Podrobněji bude rozebráno právě to, jehož výskyt bude detekován jako nejčastější.To bude zjištěno předvýzkumem na vybraných školách v Ústeckém kraji.
Výzkumnou částí pak budou zkomparovány jednotlivé strategie(MPP) zmíněných škol,jejich zaměření a efektivita. Právě hodnocení efektivity na těchto školách bude stěžejním cílem bakalářské práce. Její vyhodnocování, sledování a přijímání konkrétních opatření na základě zjištěného, bude podkladem pro vytvoření obecně použitelného nástroje pro vyhodnocování efektivity MPP v praxi. Jako nejvhodnější výzkumnou metodu zvolím řízený rozhovor.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt a kol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010, 400 s. ISBN 978-80-7414-328-1.
SVOBODA, Z. Limitní faktory prevence sociálně patologických jevů v prostředí sociálně vyloučených lokalit. In: Trendy sociálně patologických jevů. Praha: Masarykova česká sociologická společnost, 2008, s. 138 ? 145. ISBN 978-80-903541-5-9.
Mühlpachr, Pavel. Socipatologie. Masarikova univerzita Brno, 2008, s. 194. ISBN:978-80-210-4550-7.
Říčan, P.,Janošová, P. Jak na šikanu. Grada. 2010, s. 160. ISBN 978-80-247-2991-6.
Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Portál. 2011, s. 332. ISBN 978-80-7367-871-5.
Editor: Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. Primární prevence rizikového chování ve školství. TOGGA,s.r.o. 2010, s. 258. ISBN 978-80-87258-47-7
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže.Grada. 2009, s. 152. ISBN 978-80-247-2310-5.
Seznam doporučené literatury
FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada Publishing, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
SVOBODA, Zdeněk., SMOLÍK, Arnošt a kol. Pedagogická, sociální a zdravotnická práce s osobami ohroženými sociálním vyloučením. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010, 400 s. ISBN 978-80-7414-328-1.
SVOBODA, Z. Limitní faktory prevence sociálně patologických jevů v prostředí sociálně vyloučených lokalit. In: Trendy sociálně patologických jevů. Praha: Masarykova česká sociologická společnost, 2008, s. 138 ? 145. ISBN 978-80-903541-5-9.
Mühlpachr, Pavel. Socipatologie. Masarikova univerzita Brno, 2008, s. 194. ISBN:978-80-210-4550-7.
Říčan, P.,Janošová, P. Jak na šikanu. Grada. 2010, s. 160. ISBN 978-80-247-2991-6.
Kolář, Michal. Nová cesta k léčbě šikany. Portál. 2011, s. 332. ISBN 978-80-7367-871-5.
Editor: Miovský, M., Skácelová, L., Zapletalová, J., Novák, P. Primární prevence rizikového chování ve školství. TOGGA,s.r.o. 2010, s. 258. ISBN 978-80-87258-47-7
Martínek, Z. Agresivita a kriminalita školní mládeže.Grada. 2009, s. 152. ISBN 978-80-247-2310-5.