Tato práce se zabývá dvěma oblastmi a zkoumá, zda jsou vzájemně propojeny. První oblast představuje aspirační úroveň se soustředěním na motivaci, potřeby, cíle a životní plány. Zabývá se také determinanty vývoje aspirace. Ve druhé oblasti se práce zabývá finanční gramotností. Nejprve je toto téma zpracováno obecnou charakteristikou a po té sleduje finanční gramotnost ve vztahu k vnějšímu prostředí (rodina, základní škola). Výzkumná část obě oblasti propojila a hledala mezi nimi společné ukazatele, resp. Zda má vliv dosažená úroveň finanční gramotnosti na sebevědomí člověka a jeho další výběr studia či profese po ukončení základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with two areas and examines whether they are interconnected. The first area is the aspiration level concentrating on motivation, needs, goals and life plans. It also discusses the determinants of development aspirations. In the second area of thesis it deals with financial literacy. First, this topic is processed general characteristics and then monitors the financial literacy in relation to the external environment (family, primary school). The research linked both areas and sought common indicators, respectively, the effect of the achieved level of financial literacy on confidence man and his next choice of study or profession after primary school graduation.
aspiration, determinants of aspirations, financial literacy, socially excluded localities, adolescence
Rozsah průvodní práce
68 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá dvěma oblastmi a zkoumá, zda jsou vzájemně propojeny. První oblast představuje aspirační úroveň se soustředěním na motivaci, potřeby, cíle a životní plány. Zabývá se také determinanty vývoje aspirace. Ve druhé oblasti se práce zabývá finanční gramotností. Nejprve je toto téma zpracováno obecnou charakteristikou a po té sleduje finanční gramotnost ve vztahu k vnějšímu prostředí (rodina, základní škola). Výzkumná část obě oblasti propojila a hledala mezi nimi společné ukazatele, resp. Zda má vliv dosažená úroveň finanční gramotnosti na sebevědomí člověka a jeho další výběr studia či profese po ukončení základní školy.
Anotace v angličtině
This thesis deals with two areas and examines whether they are interconnected. The first area is the aspiration level concentrating on motivation, needs, goals and life plans. It also discusses the determinants of development aspirations. In the second area of thesis it deals with financial literacy. First, this topic is processed general characteristics and then monitors the financial literacy in relation to the external environment (family, primary school). The research linked both areas and sought common indicators, respectively, the effect of the achieved level of financial literacy on confidence man and his next choice of study or profession after primary school graduation.
aspiration, determinants of aspirations, financial literacy, socially excluded localities, adolescence
Zásady pro vypracování
Plán výzkumné studie - řeší výzkumný problém: Jaký má vliv úroveň finanční gramotnosti na aspiraci jedince? Cíle výzkumu jsou: 1.Zjistit úroveň finanční gramotnosti dospívajících ve věku 14 až 20 let a 2.Zjistit vliv finanční gramotnosti na aspirační úroveň dospívajících, ověřuje výzkumné hypotézy.
Výzkumný vzorek je specifikován stratifikovaným výběrem a tvoří ho cca 70 osob ve věku 14 až 20 let žijících na území vyloučené lokality obce Obrnice. Pro cílovou skupinu je použit nestandardizovaný dotazník s otevřenými i uzavřenými otázkami.
Realizace předvýzkumu na vzorku 5 osob odpovídajících cílové skupině. Cílem předvýzkumu je ověřit srozumitelnost připravených výzkumných nástrojů, případně tyto nástroje optimalizovat. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na úroveň finanční gramotnosti u cílové skupiny a vliv finanční gramotnosti na aspiraci jedince ve vztahu k jeho rozhodování či současné situaci.
Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na výsledky výzkumu a možnosti lokality.
Zásady pro vypracování
Plán výzkumné studie - řeší výzkumný problém: Jaký má vliv úroveň finanční gramotnosti na aspiraci jedince? Cíle výzkumu jsou: 1.Zjistit úroveň finanční gramotnosti dospívajících ve věku 14 až 20 let a 2.Zjistit vliv finanční gramotnosti na aspirační úroveň dospívajících, ověřuje výzkumné hypotézy.
Výzkumný vzorek je specifikován stratifikovaným výběrem a tvoří ho cca 70 osob ve věku 14 až 20 let žijících na území vyloučené lokality obce Obrnice. Pro cílovou skupinu je použit nestandardizovaný dotazník s otevřenými i uzavřenými otázkami.
Realizace předvýzkumu na vzorku 5 osob odpovídajících cílové skupině. Cílem předvýzkumu je ověřit srozumitelnost připravených výzkumných nástrojů, případně tyto nástroje optimalizovat. Vlastní provedení výzkumné studie zaměřené na úroveň finanční gramotnosti u cílové skupiny a vliv finanční gramotnosti na aspiraci jedince ve vztahu k jeho rozhodování či současné situaci.
Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na výsledky výzkumu a možnosti lokality.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER,S., ŠKODA,J. Speciální pedagogika. Praha: Triton,2008. ISBN 978-80-7387?014-0
2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009.. ISBN 978-80-247-2781-3
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
4. KLÍNSKÝ, P.,MÜNCH, O., CHROMÁ, D. Ekonomika - Ekonomická a finanční gramotnost pro SŠ. Praha: Eduko, s.r.o., 2013
5. MATOUŠEK,O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2
6. MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., Mládež a delikvence. Praha: Portál, s.r.o. 1998. ISBN 978-80-7367-825-8
7. VÁGNEROVÁ, M.Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,2008. ISBN 978-80-7367-414-4
8. SKOŘEPA, M., SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia - Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2013. ISBN: 978-80-86960-40-1
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER,S., ŠKODA,J. Speciální pedagogika. Praha: Triton,2008. ISBN 978-80-7387?014-0
2. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Praha: Grada, 2009.. ISBN 978-80-247-2781-3
3. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6
4. KLÍNSKÝ, P.,MÜNCH, O., CHROMÁ, D. Ekonomika - Ekonomická a finanční gramotnost pro SŠ. Praha: Eduko, s.r.o., 2013
5. MATOUŠEK,O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2
6. MATOUŠEK, O., MATOUŠKOVÁ, A., Mládež a delikvence. Praha: Portál, s.r.o. 1998. ISBN 978-80-7367-825-8
7. VÁGNEROVÁ, M.Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál,2008. ISBN 978-80-7367-414-4
8. SKOŘEPA, M., SKOŘEPOVÁ, E. Finanční a ekonomická gramotnost pro ZŠ a víceletá gymnázia - Manuál pro učitele. Praha: Scientia, 2013. ISBN: 978-80-86960-40-1