Cílem práce stanovíme zjištění změny postojů žáků ke drogám, při použití alternativní metody v rámci primární prevence. Bakalářskou práci rozdělíme na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se dozvíme o formách primární prevence a vyučování primární prevence ve školách. Nalezneme zde základní pojmy v akcentu drogové problematiky, postojů, primární prevence aj. V praktické části pro naplnění cíle zvolíme empirickou metodu pedagogický experiment. Experimentální skupinu vystavíme alternativní metodě, oproti skupině kontrolní, kterou budeme vyučovat dle soudobé metodiky. Vzorek sestavíme z žáků tříd pro experimentální i kontrolní skupinu. Pro žáky vytvoříme dotazník, reflektující možnou změnu v postojích žáků ke drogám. Zrealizujeme předvýzkum na vzorku 5 žáků. Předvýzkumem ověříme srozumitelnost připraveného výzkumného nástroje, eventuálně tento nástroj optimalizujeme. Žáky budeme testovat pretestem circa 2 měsíce před realizací formy primární prevence. Posttest budeme administrovat ihned po experimentu. Respondenty zvolíme žáky devátých a osmých tříd v základních školách v Žatci. Vyhodnocením získaných dat zjistíme, která z metod více působila na postoje žáků. Jako výstup navrhneme použití typu metod, který by pomohl zlepšit postoje žáků ke drogám. Vzorek respondentů předpokládáme na 60 žáků experimentální a kontrolní skupiny devátých a osmých tříd v základních školách v Žatci. Digitalizujeme data a vyhodnotíme získané výsledky pomocí příslušných metod statistické analýzy dat. Vyhodnocením získaných dat zjistíme, do jaké míry působí jaká forma primární prevence na postoje žáků vůči drogám. Formulací závěrů doporučíme pro praxi použití forem primární prevence, které mohou působit efektivněji na postoje žáků devátých a osmých tříd ke drogám.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to set detect a change in students' attitudes towards drugs, the use of alternative methods in primary prevention. Bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part we will learn about the forms of primary prevention and teaching of primary prevention in schools. Here we find the basic concepts in accent drug problems, attitudes, primary prevention, etc. In the practical part we fulfill the objectives of the empirical method to select pedagogical experiment. The experimental group will issue an alternative method compared to the control group, which will be taught by contemporary methodology. We set the sample of students of classes for experimental and control group. For students we create a questionnaire, reflecting a possible change in students' attitudes towards drugs. We arrange preliminary research on a sample of 5 students. Presurvey verify intelligibility of prepared research tool, we can optimize this tool eventually. We will test the students by the pretest circa two months before implementation in the form of primary prevention. We will administer the posttest immediately after the experiment. Respondents select pupils of ninth and eighth grade in elementary schools in Saaz. The evaluation of the data obtained we determine which of the methods work better for pupils' attitudes. As the output suggests using types of methods that would help improve pupils' attitudes to drugs. The sample of respondents expect the 60 pupils experimental and control groups ninth and eighth grade in elementary schools in Saaz. Digitizing data and evaluate the results obtained using the appropriate methods of statistical analysis. The evaluation of the data obtained we see to what extent which form of primary prevention pupils' attitudes towards drugs. By the formulation of conclusions we recommend the use of different forms of primary prevention, which can act effectively on pupils' attitudes of ninth and eighth grade.
Klíčová slova
metody, efektivita, postoje, primární prevence, základní škola, návykové látky, experiment
Cílem práce stanovíme zjištění změny postojů žáků ke drogám, při použití alternativní metody v rámci primární prevence. Bakalářskou práci rozdělíme na teoretickou a praktickou část. V teoretické části se dozvíme o formách primární prevence a vyučování primární prevence ve školách. Nalezneme zde základní pojmy v akcentu drogové problematiky, postojů, primární prevence aj. V praktické části pro naplnění cíle zvolíme empirickou metodu pedagogický experiment. Experimentální skupinu vystavíme alternativní metodě, oproti skupině kontrolní, kterou budeme vyučovat dle soudobé metodiky. Vzorek sestavíme z žáků tříd pro experimentální i kontrolní skupinu. Pro žáky vytvoříme dotazník, reflektující možnou změnu v postojích žáků ke drogám. Zrealizujeme předvýzkum na vzorku 5 žáků. Předvýzkumem ověříme srozumitelnost připraveného výzkumného nástroje, eventuálně tento nástroj optimalizujeme. Žáky budeme testovat pretestem circa 2 měsíce před realizací formy primární prevence. Posttest budeme administrovat ihned po experimentu. Respondenty zvolíme žáky devátých a osmých tříd v základních školách v Žatci. Vyhodnocením získaných dat zjistíme, která z metod více působila na postoje žáků. Jako výstup navrhneme použití typu metod, který by pomohl zlepšit postoje žáků ke drogám. Vzorek respondentů předpokládáme na 60 žáků experimentální a kontrolní skupiny devátých a osmých tříd v základních školách v Žatci. Digitalizujeme data a vyhodnotíme získané výsledky pomocí příslušných metod statistické analýzy dat. Vyhodnocením získaných dat zjistíme, do jaké míry působí jaká forma primární prevence na postoje žáků vůči drogám. Formulací závěrů doporučíme pro praxi použití forem primární prevence, které mohou působit efektivněji na postoje žáků devátých a osmých tříd ke drogám.
Anotace v angličtině
The aim of the work is to set detect a change in students' attitudes towards drugs, the use of alternative methods in primary prevention. Bachelor thesis is divided into theoretical and practical parts. In the theoretical part we will learn about the forms of primary prevention and teaching of primary prevention in schools. Here we find the basic concepts in accent drug problems, attitudes, primary prevention, etc. In the practical part we fulfill the objectives of the empirical method to select pedagogical experiment. The experimental group will issue an alternative method compared to the control group, which will be taught by contemporary methodology. We set the sample of students of classes for experimental and control group. For students we create a questionnaire, reflecting a possible change in students' attitudes towards drugs. We arrange preliminary research on a sample of 5 students. Presurvey verify intelligibility of prepared research tool, we can optimize this tool eventually. We will test the students by the pretest circa two months before implementation in the form of primary prevention. We will administer the posttest immediately after the experiment. Respondents select pupils of ninth and eighth grade in elementary schools in Saaz. The evaluation of the data obtained we determine which of the methods work better for pupils' attitudes. As the output suggests using types of methods that would help improve pupils' attitudes to drugs. The sample of respondents expect the 60 pupils experimental and control groups ninth and eighth grade in elementary schools in Saaz. Digitizing data and evaluate the results obtained using the appropriate methods of statistical analysis. The evaluation of the data obtained we see to what extent which form of primary prevention pupils' attitudes towards drugs. By the formulation of conclusions we recommend the use of different forms of primary prevention, which can act effectively on pupils' attitudes of ninth and eighth grade.
Klíčová slova
metody, efektivita, postoje, primární prevence, základní škola, návykové látky, experiment
Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na metodiku primární prevence v základních školách s akcentem na osmé a deváté ročníky ZŠ (cca 35 titulů). Cíl práce bude zaměřen na zjištění změny postojů žáků ke drogám, při použití alternativní metody v rámci primární prevence. Pro naplnění cíle práce byl zvolen kvantitativní design výzkumu. Výzkum bude realizován formou pedagogického experimentu. Na experimentální skupinu bude působeno alternativní formou primární prevence. Kontrolní skupina bude vyučována dle soudobé metodiky. Pro žáky bude vytvořen dotazník, reflektující možnou změnu v postojích žáků ke drogám.
Bude realizován předvýzkum na vzorku 5 žáků. Cílem předvýzkumu je ověřit srozumitelnost připraveného výzkumného nástroje, eventuálně tento nástroj optimalizovat. Žáci budou testováni pretestem circa 2 měsíce před realizací formy primární prevence. Posttest bude administrován ihned po experimentu.
Vzorek respondentů je předpokládán na 60 žáků experimentální a kontrolní skupiny osmých a devátých tříd v základních školách v Žatci. Předpokládá se digitalizace dat a vyhodnocení získaných výsledků pomocí příslušných metod statistické analýzy dat. Vyhodnocením získaných dat bude zjištěno, do jaké míry působí forma alternativní primární prevence na postoje žáků vůči drogám. Formulace závěrů a doporučení pro praxi při použití forem primární prevence, které mohou působit efektivněji na postoje žáků osmých a devátých tříd ke drogám.
Zásady pro vypracování
Literární rešerše studované problematiky se zaměřením na metodiku primární prevence v základních školách s akcentem na osmé a deváté ročníky ZŠ (cca 35 titulů). Cíl práce bude zaměřen na zjištění změny postojů žáků ke drogám, při použití alternativní metody v rámci primární prevence. Pro naplnění cíle práce byl zvolen kvantitativní design výzkumu. Výzkum bude realizován formou pedagogického experimentu. Na experimentální skupinu bude působeno alternativní formou primární prevence. Kontrolní skupina bude vyučována dle soudobé metodiky. Pro žáky bude vytvořen dotazník, reflektující možnou změnu v postojích žáků ke drogám.
Bude realizován předvýzkum na vzorku 5 žáků. Cílem předvýzkumu je ověřit srozumitelnost připraveného výzkumného nástroje, eventuálně tento nástroj optimalizovat. Žáci budou testováni pretestem circa 2 měsíce před realizací formy primární prevence. Posttest bude administrován ihned po experimentu.
Vzorek respondentů je předpokládán na 60 žáků experimentální a kontrolní skupiny osmých a devátých tříd v základních školách v Žatci. Předpokládá se digitalizace dat a vyhodnocení získaných výsledků pomocí příslušných metod statistické analýzy dat. Vyhodnocením získaných dat bude zjištěno, do jaké míry působí forma alternativní primární prevence na postoje žáků vůči drogám. Formulace závěrů a doporučení pro praxi při použití forem primární prevence, které mohou působit efektivněji na postoje žáků osmých a devátých tříd ke drogám.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
GALLA, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. 1. vydání v českém jazyce. Editor Jiří Richter. Překlad Jindřich Bayer. Praha: Úřad vlády České republiky, 2005. 156 s. Metodika (Úřad vlády České republiky), no. 4. ISBN 80-86734-38-2.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ L., MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 39 s. ISBN 978-80-87258-71-2.
JEŘÁBEK, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
MIOVSKÝ, M., a kol. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.
MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lekařska fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecna fakultni nemocnice a Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010.
NÁRODNÍ STRATEGIE PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE NA OBDOBÍ 2013 - 2018, Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013.
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PERNICOVÁ, H. Prevence problémů působených návykovými látkami. Praha: BESIP a Ministerstvo vnitra ČR, 1995.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1.vydání. Praha: Grada, 2007. 404 s. ISBN 978-80-247-1734-0.
Seznam doporučené literatury
ČÁP, J., MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. 2. vydání. Praha: Portál, 2007. 655 s. ISBN 978-80-7367-273-7.
GALLA, M. Jak ve škole vytvořit zdravější prostředí: příručka o efektivní školní drogové prevenci. 1. vydání v českém jazyce. Editor Jiří Richter. Překlad Jindřich Bayer. Praha: Úřad vlády České republiky, 2005. 156 s. Metodika (Úřad vlády České republiky), no. 4. ISBN 80-86734-38-2.
HARTL, P., HARTLOVÁ, H. Psychologický slovník. 1. vydání. Praha: Portál, 2000. 774 s. ISBN 80-7178-303-X.
CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ L., MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. 39 s. ISBN 978-80-87258-71-2.
JEŘÁBEK, J. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013.
KYRIACOU, CH. Řešení výchovných problémů ve škole. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-945-3.
MIOVSKÝ, M., a kol. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7.
MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. 1. vydání. Praha: Klinika adiktologie, 1. lekařska fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecna fakultni nemocnice a Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-89-7
MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. a kol. Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010.
NÁRODNÍ STRATEGIE PRIMÁRNÍ PREVENCE RIZIKOVÉHO CHOVÁNÍ DĚTÍ A MLÁDEŽE NA OBDOBÍ 2013 - 2018, Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2013.
NEŠPOR, K., CSÉMY, L., PERNICOVÁ, H. Prevence problémů působených návykovými látkami. Praha: BESIP a Ministerstvo vnitra ČR, 1995.
VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kol. Pedagogika pro učitele. 1.vydání. Praha: Grada, 2007. 404 s. ISBN 978-80-247-1734-0.