Bakalářská práce se zaměřuje na kvalitu života mládeže s tělesným postižením a následným možným profesním uplatněním těchto osob. Práce prezentuje problém kvality života a tělesného znevýhodnění (typy tělesného handicapu, možnosti vzdělávání a pracovního uplatnění).
Ve výzkumné části práce se snaží autor zjistit, jakými kompetencemi jsou respondenti vybaveni, jaká je jejich aktuální kvalita života a jaké aktivity (školní i mimoškolní) respondenti realizují pro možnost svého budoucího profesního a pracovního uplatnění.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on youth with physical disability quality of life and possible employment opportunities of disabled people. The thesis represents the issue of life quality in contrast with physical disadvantage (typed of physical handicap, educational and employment possibilities). The research part of the thesis is trying to find out, what competence do respondents of my research have and then to find out, what is their current state of life quality and which activities (school curricular and extracurricular) respondents realize in order to succeed on the job market.
Klíčová slova
Tělesné znevýhodnění, inkluze, integrace, vzdělávání, profesní orientace, kvalita života.
Klíčová slova v angličtině
Physical disability, inclusion, integration, education, professional direction, life quality.
Rozsah průvodní práce
80 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na kvalitu života mládeže s tělesným postižením a následným možným profesním uplatněním těchto osob. Práce prezentuje problém kvality života a tělesného znevýhodnění (typy tělesného handicapu, možnosti vzdělávání a pracovního uplatnění).
Ve výzkumné části práce se snaží autor zjistit, jakými kompetencemi jsou respondenti vybaveni, jaká je jejich aktuální kvalita života a jaké aktivity (školní i mimoškolní) respondenti realizují pro možnost svého budoucího profesního a pracovního uplatnění.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on youth with physical disability quality of life and possible employment opportunities of disabled people. The thesis represents the issue of life quality in contrast with physical disadvantage (typed of physical handicap, educational and employment possibilities). The research part of the thesis is trying to find out, what competence do respondents of my research have and then to find out, what is their current state of life quality and which activities (school curricular and extracurricular) respondents realize in order to succeed on the job market.
Klíčová slova
Tělesné znevýhodnění, inkluze, integrace, vzdělávání, profesní orientace, kvalita života.
Klíčová slova v angličtině
Physical disability, inclusion, integration, education, professional direction, life quality.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na subjektivní a objektivní aspekty kvality života, především se zřetelem na kvalitu života mládeže (15-18 let) a kvalitu života tělesně postižených jedinců.
2. Design výzkumu - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného pole.
4. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho pořízení.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a dále příprava konkrétních výzkumných nástrojů. Výzkumný nástroj bude vycházet ze standardizovaného dotazníku ComQoL-S5, který bude modifikován pro účely výzkumného studia. Dále bude použit obsahová dotazník profesních aspirací.
6. Provedení předvýzkumu a následně případná optimalizace vytvořených výzkumných nástrojů.
7. Realizace vlastní výzkumné studie, která bude realizována s cca 30 respondenty - žáky středních škol a tělesným postižením ve věku 15-18 let, Výzkum bude zaměřen na posouzení objektivních parametrů kvality života respondentů a na subjektivní hodnocení subjektivních aspektů kvality života s ohledem na jejich očekávané změny v horizontu 10 let dalšího života.
8. Analýza získaných dat a jejich statistické vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a jejich interpretace.
10. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
11. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Literární rešerše studované problematiky zaměřená na subjektivní a objektivní aspekty kvality života, především se zřetelem na kvalitu života mládeže (15-18 let) a kvalitu života tělesně postižených jedinců.
2. Design výzkumu - formulace výzkumného problému, cílů výzkumu, výzkumných otázek a výzkumných hypotéz.
3. Charakteristika výzkumného pole.
4. Charakteristika výzkumného vzorku a popis jeho pořízení.
5. Výběr vhodných výzkumných metod a dále příprava konkrétních výzkumných nástrojů. Výzkumný nástroj bude vycházet ze standardizovaného dotazníku ComQoL-S5, který bude modifikován pro účely výzkumného studia. Dále bude použit obsahová dotazník profesních aspirací.
6. Provedení předvýzkumu a následně případná optimalizace vytvořených výzkumných nástrojů.
7. Realizace vlastní výzkumné studie, která bude realizována s cca 30 respondenty - žáky středních škol a tělesným postižením ve věku 15-18 let, Výzkum bude zaměřen na posouzení objektivních parametrů kvality života respondentů a na subjektivní hodnocení subjektivních aspektů kvality života s ohledem na jejich očekávané změny v horizontu 10 let dalšího života.
8. Analýza získaných dat a jejich statistické vyhodnocení pomocí deskriptivních a induktivních metod statistické analýzy dat.
9. Diskuse získaných výsledků a jejich interpretace.
10. Formulace závěrů a doporučení pro praxi s ohledem na profil absolventa studijního oboru.
11. Sepsání a odevzdání bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
1. CUMMINS, R., A. Comprehensive quality of life scale school version. Melbourne: School of psychology, Deakin university, 1997. ISBN 0-7300-2726-0 [online] Dostupné: http://acqol.deakin.edu.au/instruments/com_scale.htm [cit. 17. 2. 2008]
2. FAHEY, T., MAITRE, B., WHELAN C. Quality of life in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2004.
3. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
4. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
5. HNILICOVÁ, H., ET AL. Kvalita života. Kostelec nad Černými lesy: IZPE, 2004. ISBN 80-866625-20-6.
6. MAREŠ, J. ET AL. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007, s. 17, ISBN 978-80-7392-008-1.
7. MAREŠ, J. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-65-9.
8. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
9. PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
10. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178- 308-0.
Seznam doporučené literatury
1. CUMMINS, R., A. Comprehensive quality of life scale school version. Melbourne: School of psychology, Deakin university, 1997. ISBN 0-7300-2726-0 [online] Dostupné: http://acqol.deakin.edu.au/instruments/com_scale.htm [cit. 17. 2. 2008]
2. FAHEY, T., MAITRE, B., WHELAN C. Quality of life in Europe. Luxembourg: Office for Official Publications of the European Communities, 2004.
3. FISCHER, S., ŠKODA, J. Sociální patologie. Analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů. Praha: Grada, 2009. 224 s. ISBN 978-80-247-2781-3.
4. GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6.
5. HNILICOVÁ, H., ET AL. Kvalita života. Kostelec nad Černými lesy: IZPE, 2004. ISBN 80-866625-20-6.
6. MAREŠ, J. ET AL. Kvalita života u dětí a dospívajících II. Brno: MSD, 2007, s. 17, ISBN 978-80-7392-008-1.
7. MAREŠ, J. Kvalita života u dětí a dospívajících I. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-65-9.
8. MATOUŠEK, O., KROFTOVÁ, A. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-771-X.
9. PÁVKOVÁ, J., HÁJEK, B., HOFBAUER, B. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-711-6.
10. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178- 308-0.