Práce se zabývá vybranými akrobatickými prvky, které jsou určené pro žáky na druhém stupni základních škol. Úvodní kapitoly nabízejí pohled na rozvoj gymnastiky jak ve světě, tak u nás. Dále je v této práci popsána motoricko-funkční příprava, didaktické poznatky a charakteristika středního školního věku. Cílem práce je vytvoření scénáře včetně multimediálního záznamu na přiloženém DVD pro vybrané akrobatické prvky. Konkrétně se jedná o vybrané akrobatické prvky, jako jsou kotoul vpřed, vzad a letmo. Dále stoj na rukou, přemet stranou a přemet stranou s obratem o 90 stupňů. U každého prvku je popsán technický základ pohybu, fyzikální východisko techniky, doporučený způsob nácviku, časté chyby a různé způsoby provedení. Je zde také popsána úloha učitele pro poskytnutí vhodně zvolené dopomoci u nácviku či záchrany při prevenci úrazu. Tyto vybrané prvky jsou dle odborné literatury vhodné pro seznámení a zařazení do předmětu tělesné výchovy na základních školách druhého stupně. Zohledníme-li náročnost vybraných technik při teoretickém studiu i jejich praktickém nácviku, nabízí tato práce nedocenitelnou výukovou pomůcku právě v podobě multimediálního záznamu daných cvičení.
Anotace v angličtině
This work deals with selected acrobatic exercises which may be used in lower secondary education system (Secondary Schools / Junior High Schools). Introductory chapters provide insight into the development of gymnastics both in the world and in the Czech Republic. Motoric-functional training, didactic knowledge and characteristics of secondary school age are also described in this work. Main aim of the work is to create a scenario including a DVD multimedia record for selected acrobatic exercises. These selected exercises are as follows: forward roll, back roll, handstand, cartwheel and half turn cartwheel. All acrobatic exercises are described from its technical point of view (technical aspects of the motion). Physical basics and ways how to learn and practice are mentioned, as well as possible common mistakes when exercising. Very important is a role of the teacher by providing appropriate help during exercise or rescue techniques in preventing injury. According to scientific literature these exercises are suitable for physical education in lower secondary education system. Taking into account demands of selected techniques in their theory and practical training, the work offers a priceless tool recorded exercises on multimedia DVD.
Gymnastics, Motoric-functional training, DVD multimedia record, Acrobatic exercise.
Rozsah průvodní práce
51s.(72 449 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Práce se zabývá vybranými akrobatickými prvky, které jsou určené pro žáky na druhém stupni základních škol. Úvodní kapitoly nabízejí pohled na rozvoj gymnastiky jak ve světě, tak u nás. Dále je v této práci popsána motoricko-funkční příprava, didaktické poznatky a charakteristika středního školního věku. Cílem práce je vytvoření scénáře včetně multimediálního záznamu na přiloženém DVD pro vybrané akrobatické prvky. Konkrétně se jedná o vybrané akrobatické prvky, jako jsou kotoul vpřed, vzad a letmo. Dále stoj na rukou, přemet stranou a přemet stranou s obratem o 90 stupňů. U každého prvku je popsán technický základ pohybu, fyzikální východisko techniky, doporučený způsob nácviku, časté chyby a různé způsoby provedení. Je zde také popsána úloha učitele pro poskytnutí vhodně zvolené dopomoci u nácviku či záchrany při prevenci úrazu. Tyto vybrané prvky jsou dle odborné literatury vhodné pro seznámení a zařazení do předmětu tělesné výchovy na základních školách druhého stupně. Zohledníme-li náročnost vybraných technik při teoretickém studiu i jejich praktickém nácviku, nabízí tato práce nedocenitelnou výukovou pomůcku právě v podobě multimediálního záznamu daných cvičení.
Anotace v angličtině
This work deals with selected acrobatic exercises which may be used in lower secondary education system (Secondary Schools / Junior High Schools). Introductory chapters provide insight into the development of gymnastics both in the world and in the Czech Republic. Motoric-functional training, didactic knowledge and characteristics of secondary school age are also described in this work. Main aim of the work is to create a scenario including a DVD multimedia record for selected acrobatic exercises. These selected exercises are as follows: forward roll, back roll, handstand, cartwheel and half turn cartwheel. All acrobatic exercises are described from its technical point of view (technical aspects of the motion). Physical basics and ways how to learn and practice are mentioned, as well as possible common mistakes when exercising. Very important is a role of the teacher by providing appropriate help during exercise or rescue techniques in preventing injury. According to scientific literature these exercises are suitable for physical education in lower secondary education system. Taking into account demands of selected techniques in their theory and practical training, the work offers a priceless tool recorded exercises on multimedia DVD.
Gymnastics, Motoric-functional training, DVD multimedia record, Acrobatic exercise.
Zásady pro vypracování
1. Vytvořit teoretická východiska z informačních zdrojů a vlastní praxe.
2. Stanovit cíl a úkoly práce.
3. Provést obsahovou analýzu dokumentů.
4. Uspořádat obsah vybraných akrobatických cvičení.
5. Vytvořit videosnímek - metodický materiál.
6. Zpracovat diskuzi a závěr bakalářské práce.
7. Citovat informační zdroje podle normy APA.
Zásady pro vypracování
1. Vytvořit teoretická východiska z informačních zdrojů a vlastní praxe.
2. Stanovit cíl a úkoly práce.
3. Provést obsahovou analýzu dokumentů.
4. Uspořádat obsah vybraných akrobatických cvičení.
5. Vytvořit videosnímek - metodický materiál.
6. Zpracovat diskuzi a závěr bakalářské práce.
7. Citovat informační zdroje podle normy APA.
Seznam doporučené literatury
Appelt, K., Horáková, D., & Novotný, L. (1989). Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia.
Farana, R. (2011). Základní gymnastika. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Hrčka, J., & Kos, B. (1972). Základná gymnastika. Bratislava: SPN.
Krištofič, J. (2000). Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV.
Krištofič, J. (2004). Gymnastická průprava sportovce, 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada.
Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada.
Libra, J. (1971). Teorie a metodika sportovní gymnastiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Novotný, F. (2006). Stručný nástin dějin tělesné výchovy a sportu. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Zítko, M. (2005). Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV.
Zítko, M., & Chrudimský, J. (2006). Akrobacie. Praha: ČASPV.
Seznam doporučené literatury
Appelt, K., Horáková, D., & Novotný, L. (1989). Názvosloví pro cvičitele. Praha: Olympia.
Farana, R. (2011). Základní gymnastika. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě.
Hrčka, J., & Kos, B. (1972). Základná gymnastika. Bratislava: SPN.
Krištofič, J. (2000). Gymnastika pro kondiční a zdravotní účely. Praha: ISV.
Krištofič, J. (2004). Gymnastická průprava sportovce, 238 cvičení pro všestranný rozvoj pohybových dovedností. Praha: Grada.
Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí. Praha: Grada.
Libra, J. (1971). Teorie a metodika sportovní gymnastiky. Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
Novotný, F. (2006). Stručný nástin dějin tělesné výchovy a sportu. Ústí nad Labem: Pedagogická fakulta Univerzity Jana Evangelisty Purkyně.
Zítko, M. (2005). Všeobecná gymnastika. Praha: ČASPV.
Zítko, M., & Chrudimský, J. (2006). Akrobacie. Praha: ČASPV.